والدین

آموزش قضاوت نکردن فرزندان توسط والدین

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

وقتی به چیزی توجه می کنید، ممکن است بخواهید آن را توضیح بدهید، بهترین کار این است که آن را به شیوه ای توضیح بدهید که آنچه را واقعا می بینید، توصیف کند. به این ترتیب کس دیگری می تواند بدون نیاز به تفسیر، آنچه شما می بینید را به همان صورت که هست یا اتفاق می افتد، ببیند. کلماتی که شما به کار می برید، هم بازتاب دهنده ی شیوه ی فکر کردن شما هستند و هم روی آن تأثیر می گذارید و به این ترتیب روی شیوه ی احساس کردن و در نهایت شیوه ی عمل کردن شما نیز تأثیر می گذارید. یک روشی که یاد بگیرید کمتر هیجانی واکنش نشان بدهید و پاسختان هوشمندانه تر باشد این است که بدون قضاوت صحبت کنید و فکر کنید و از کلماتی استفاده کنید که قضاوتی در آنها نباشد.

 به این فکر کنید که وقتی می خواهید نوجوانتان را حتی برای خودتان توصیف کنید، چه هیجانی دارید؟ ممکن است خشمگین، مأیوس یا ناامید بشوید. اکنون به این فکر کنید که وقتی نوجوانتان به هر کاری که بخواهد دست می زند تا به هدفش برسد و توجه دیگران را نیز به خودش جلب می کند، چه هیجانی دارید؟ ممکن است کمتر احساس خشم کنید و حتی به او افتخار کنید.

چگونه در مورد فرزندان بدون قضاوت صحبت کنیم؟

گاهی والدین به اشتباه فکر می کنند که استفاده از زبان بدون قضاوت به این معنی است که از زبان مثبت تری استفاده کنید. درواقع، استفاده از زبان بدون قضاوت، به معنی توضیح دادن و عدم استفاده از قضاوت، برچسب زدن یا تحلیل ذهن است. با این همه، بازخورد عدم قضاوت می تواند شامل عملکردها و دیدگاهها نیز بشود. برای مثال، ممکن است بگویید: «به نظر می رسد همه از داستانی که امشب سر میز شام گفتی لذت بردند. موقعی که این طور با ما وقت می گذرانی خیلی از بودن تو لذت می برم.»

این جملات، اطلاعاتی در مورد خواسته های شما ارائه می دهند. با این همه، اگر به نوجوانتان بگویید خوب رفتار کرده است، هرچند جمله شما مثبت است، حرف چندانی برای گفتن به او ندارد و ممکن است باعث شود او احساس کند که قصد دارید او را قضاوت کنید. بازخورد قضاوت نکردن، اطلاعاتی بدون هیچ گونه قضاوتی است.

به گمانه زنی به جای حقیقت

 وقتی بدون قضاوت فکر و صحبت می کنید، قصد یا دلیلی برای رفتار تان ندارید. وقتی واقعا گمانه زنی می کنید یا رفتاری را تفسیر می کنید، ممکن است فکر کنید که میدانید نوجوانتان چه می خواهد. اگر بگویید”نوجوان من نمی خواهد کارش را انجام دهد” یا “پسر من به مدرسه اهمیتی نمی دهد”، این گمانه زنی ها همانند حقیقتی برای شما هستند و منجر به این می شوند که هیجانات منفی پیدا کنید؛ و هنوز شما واقعا نمیدانید که افکار، هیجانات، منظور، محرکها یا خواسته های نوجوان شما چه هستند.

آنچه شما می دانید، آنچه شما مشاهده می کنید و توضیح می دهید این است که او بازی های ویدئویی می کند ولی وظایفش را انجام نمی دهد.

 اکنون شما می توانید منظور رفتارتان را با پیامدهای آن در نظر بگیرید. هرچند یک رفتار ممکن است باعث شود شما عصبانی بشوید، ولی به این معنی نیست که نوجوان شما می خواست شما را عصبانی کند. گمانه زنی ها، وقتی حقیقت پنداشته شوند، ممکن است منجر به نتایج و پاسخهایی بشوند که هیجانی هستند. کمکی نمی کنند و تأثیری ندارند. معمولا داستان چیزی بیش از آنچه به نظر می رسد،است.

وقتی رفتارهایی را که می بینید توضیح می دهید و در مورد آنچه نمی توانید ببینید، گمانه زنی نمی کنید، به خودتان کمک می کنید تا هوشمندانه تر و مؤثرتر پاسخ بدهید.

 فکر کردن به شیوه ی بدون قضاوت کار سختی است. هر کسی یاد می گیرد تا برای برچسب زدن به افراد و رفتارها و ارتباط برقرار کردن، از میانبر استفاده کند.

 مسئله این است که این کلمات معمولا باعث می شوند هیجان ها بروز پیدا کنند و واکنش های هیجانی افزایش یابند. شما متوجه میشوید که وقتی شروع می کنید به فکر کردن بدون قضاوت، نسبت به نوجوانتان احساس متفاوتی پیدا می کنید و کمتر هیجانی پاسخ می دهید.

مثال هایی از نحوه قضاوت کردن و قضاوت نکردن

  فهرستی از برچسب ها و قضاوتهایی که معمولا به کار برده می شوند توضیحاتی در مورد رفتارهای مشابه ارائه شده، به شیوه ای که بدون قضاوت یا تحلیل باشد. با توجه به توضیحات می توانید رفتارهای خود را شناسایی کرده و به جای قضاوت گری، تنها موقعیت را همان گونه که هست توصیف کنید

تعاریف و توصیفات بدون قضاوت

او طوری عمل می کند که باعث توجه دیگران می شود

او بلند نمی شود تا کارهایی که از او می خواهیم را انجام بدهد

او تکالیفش را کامل نمی کند

او هر کاری انجام میدهد تا خواسته هایش را برآورده کند. اگر به پاسخی که بخواهد نرسد، خواسته ی خود را به کس دیگری می گوید

اگر او چیزی که می خواهد را به دست نیاورد، فریاد می زند و چیز پرت می کند

او از مهارت هایی که آموخته است، استفاده نمی کند

تعاریف و توصیفات همراه با قضاوت

او همواره به دنبال جلب توجه است

او بی انگیزه است

اوتنبل است

او اختیار دیگران را در دست می گیرد

او غیر قابل کنترل است

او نمی خواهد بهتر بشود

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: