هوش مصنوعی

آیا نرم افزارها می توانند کیفیت ارتباط شما را پیش بینی کنند؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

اگر از کاربران وسایل هوشمند باشید حتما با هوش مصنوعی گوگل و یا ربات سیری برخورد کرده اید یا حتی در مورد منازل هوشمند اطلاع دارید و شاید خود شما یکی از دارندگان smart home باشید و حتما میدانید که توسط تکنولوژی رصد می شوید.

این دیده شدن شامل مکالمات شما با شریک زندگی تان نیز می شود. از گفتگوهای عاشقانه تا مکالمه در مورد پرداخت هزینه های جاری زندگی، تن صدایی که استفاده می کنید، مکث بین کلمات و یا حتی بلندی صدا. همه این موارد می تواند با استفاده از ابزار مناسب جمع آوری شود.

پتانسیل های تکنولوژی برای بررسی سلامت روابط

روابط عموما با میزانی از عدم اطمینان و شک به وجود می آیند خصوصا اگر افراد در زمان س ختی قرار داشته باشند و یا در حال برآورد این مطلب باشند که طرف مقابلشان شخص موردنظر برای ارتباط طولانی مدت هست یا نه. از س وی دیگر مراجعه به مشاور برای تعیین این موضوع عموما با مشکلات زیادی همراه است. آیا دستگاهی وجود دارد که با نظارت بر ارتباطات افراد بتواند به فهمیدن این موضوع کمک کند؟

ایده اینکه تکنولوژی به رصد افراد پرداخته و به آنها بینشی در مورد وضعیت ارتباطشان بدهد، ایده دور از ذهنی نیست. افراد در زمان های مختلف واژه های یکسان را با الحان مختلف به کار می برند که این لحن از نوع فشار روی کلمات، تن صدای گوینده، فاصله ادا شدن كلمات و بسیاری موارد دیگر قابل شناسایی است. جمله ای به سادگی “کجا بودی” را می توان با تصور شرایط مختلف و گویندگان مختلف به لحن های متفاوتی خواند و برداشتهای متفاوتی از آن داشت. تکنولوژی و هوش مصنوعی قادر است این تفاوت ها را شناسایی کند. هوش مصنوعی می تواند الگوهایی را استخراج کند که زوج های خوشحال از آن پیروی می کنند. بر همین مبنا می تواند پیش بینی کند دوام یک رابطه چقدر خواهد بود.

پتانسیل هوش مصنوعی برای ارائه بینش به افراد

محققان هوش مصنوعی پیشنهاد کرده اند که مکالمات شامل الگوهای آکوستیک میشود که می تواند کیفیت ارتباط افراد را مشخص کند و این الگوها توسط الگوریتم های کامپیوتری قابل شناسایی و تفسیرند. در یک تحقیق اطلاعاتی که از طریق وسایل هوشمند در منازل ۱۳۴ زوج تازه ازدواج کرده در طی دو سال جمع آوری شده بود به سه قسمت تقسیم شد. این مکالمات شامل زمان هایی بود که این افراد در حال مکالمه در مورد موضوعات حیاتی در ارتباطشان بودند. این افراد با رضایت خود در این پژوهش شرکت کردند و علاوه بر این، پرسشنامه های خودارزیابی زیادی را نیز پر کردند.

 سؤال پژوهش این بود که آیا از الگوریتم صدای افراد می توان ماندگاری ارتباطشان را پیش بینی کرد؟ و اگر این گونه است الگوریتم بهتر عمل می کند یا یک متخصص روانشناس؟

 برای سنجش سؤال دوم نصیر و همکاران (۲۰۱۷) متخصصین را آموزش دادند تا ویدیوها و موارد رکورد شده از زوج ها را چگونه تفسیر و بررسی کنند

در نهایت مشخص شد الگوریتم تا ٪۷۹ بهتر از شانس می تواند پیش بین خوبی باشد. در مقام مقایسه با متخصصین انسانی (با در نظر گرفتن اینکه متخصصین به ویدیو دسترسی داشتند و بنابراین حرکات غیر کلامی، محتوی مکالمات و حرکات فیزیکی را هم می دیدند و ابزارها تنها صدا را بررسی می کردند) الگوریتم ها بهتر از متخصصان عمل کردند. در س خت گیرانه ترین حالت ممکن می توان گفت هر دو به یک میزان دقت داشتند.

این موضوع چه معنایی دارد؟

 با توجه به این پژوهش می توان یک ابزار بررسی ارتباط بر روی وسایل هوشمند قرار داد. این وضعیت مشابه وقتی است که افراد نظر دوستشان را در مورد یک ارتباط می پرسند. معمولا اطرافیان بهتر از خود شخص متوجه می شوند یک ارتباط تا کجا ادامه پیدا می کند. | از س وی دیگر افراد زمانی که در ارتباط قرار دارند جهت گیری های خاص خود را داشته و حتی گاهی نشانه های خطر را نادیده می گیرند. علاوه بر این انسان ها قابلیت تحلیل حجم زیادی از داده ها را ندارند. تکنولوژی می تواند به کمک افراد آمده و پیش بینی دقیق تری از وضعیت موفقیت ارتباط به آنها بدهد. هرچند اینکه آیا افراد به داشتن این اطلاعات تمایل دارند سؤال متفاوتی است.

منبع

.Nasir, M., Baucom, B. R., Georgiou, P., & Narayanan, S Predicting couple therapy outcomes based on speech .(۲۰۱۷) e۰ ۱۸۵۱۲۳ ,(۹)۱۲ ,acoustic features. Plos one

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: