روان شناسی

چرا مراجع بارها به رابطه خشونت آمیز برگشته است؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

دلایل زیادی وجود دارد که فردی که در یک رابطه خشونت آمیز است. به آن ادامه دهد و تمامش نکند.

در حقیقت حتی گاهی زنانی که از خودشان را به دلیل همین برخورد اطرافیان بیشتر سرزنش میکنند و جنبه های زیادی هم مستقل هستند اینکار را نمیکنند. دلایل متعدد است حیوان خانگی، بچه ها، دارایی ها، مسایل مالی و محدودیت های والدگری همزمان. حتی زمانی که قربانیان از رابطه خارج می شوند، مجدد به همان ارتباط برمیگردند. چرا؟

بازگشت مجدد به سوی آزارگر

بسیاری از قربانیان باز هم به رابطه خشونت آمیز خود بر میگردند چرا که ضرورتهای اولیه زندگی آنها را مجبور می کند.برخی از این افراد از نظر مالی تامین نیستند . جایی برای رفتن ندارند و حاضر نیستند در پناهگاه های مربوز به زنان بمانند .برخی دیگر بازمیگردند چون دلتنگ فرزندانشان ،حیوانات خانگیشان و با دایره دوستانی می شوند که با فرد آزارگر در آنها مشترک هستند.برخی از زنان نیز مدت زیادی را برای خودزندگی می کنند تا زمانی که زخم هایشان التیام پیدا کند. بعد از آن بنظر می رسد دلتنگ روتین روابطه خانوادگی حتی با سواستفاده می شوند.آنها ممکن است خشونت را بعنوان یکی از جنبه های کمتر دیده شده یک رابطه بصورت تمام و کمال بپذیرد و تصمیم به بازگشت بگیرد پژوهشگران بیان می کنند که پشت این تصمیم سخت چه سبکی از روابط وجود دارد.

چرا قربانی باز میگردد؟

ترک فرد آزارگر یک تصمیم بزرگ در زندگی کسی که قربانی خشونت خانگی است. خصوصا زمانی که سالهای زیادی با آن فردزندگی کرده، باهم صاحب فرزند هستند و خانواده شان گسترش پیدا کرده است. حالیکه ترک این رابطه یک تصمیم شجاعانه به حساب می آید ،برنگشتن به آن به حمایت دیگران بستگی دارد.

بیشتر کسانی که به سمت فرد آزارگر بر میگردند به دلیل برخورد منفی اطرافیان است .نیواکو یاماواکی و همکاران در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی متوجه شدند که شرکت کنندگان در تحقیق، افرادی که پس منبع از ترک یک رابطه خشونت آمیز مجدد به آزارگرشان برگشتند را نسبت به کسی که این اطلاعات را در موردش ندارند بیشتر سرزنش می کنند.

افرادی که قربانی نوع دوم (نوع بازگشتی) خشونت خانگی می شوند، خودشان را به دلیل همین برخورد اطرافیان بیشتر سرزنش میکنندو همین مساله،بهبود را سخت میکند.

یاماواکی توضیح داد که حتی برای زنانی که انگیزه ترک کردن رابطه را دارند ، عوامل زیادی تصمیم شان را پیچیده میکند و باعث می شود که به رابطه خشونت آمیز خود برگردند.آنها در تحقیقی دیگر نشان دادند که درست است رابطه آنها بر مبنای سواستفاده بنا شده ولی پاداش هایی از همان رابطه دریافت می کنند بیشتر از هزینه هایی است که می دهند.مقالات بیانگر آن هستند که زنانی بیشتر به رابطه خشونتآمیز خود برمیگردند که شاغل نیستند ،درآمد خانواده مادری آنها بسیار پایین است و تصورشان از خود بسیار منفی است. از دیگر دلایل مهم،کمبود حمایتهای حقوقی ،مشکلات سرپرستی کودکان،قطع رابطه عاطفی با فرد سو استفاده گر یا تخریب دایره ارتباط اجتماعی شان است.

برای شروع مجدد باید افراد را توانمند کنید

برای بسیاری از روانشناسان خانواده، در مواجه با زنانی که در رابطه خشونت آمیز هستند،دغدغه اصلی بازشتن این افراد به رابطه قبلی است ولی سوال اصلی این است که چه کاری باید برای این گروه انجام داد که ترک موفقیت آمیزی داشته باشند؟

این زنان قبل از هر چیزی ،باید از نظر مادی غنی شوند،سپس با همدلی و صبر ا آنها برخورد کرد. توانمندی های روانشناختی این گروه در خروج از رابطه بسیار موثر است. تصور این افراد از خود و توانمندی هایشان بسیار اوقات سد راهشان می شود. در مسیر بهبود و برون رفت آنها از رابطه خشونتآمیز باید از نظر فیزیکی ،هیجانی و اقتصادی قربانیان را حمایت کرد تا بتوانند با موفقیت این مراحل را رد کرده و به زندگی سالم برگردند.

منبع

Yamawaki, Niwako, Ochoa-Shipp, Monica, Pulsipher, Craig, Harlos, Andrew, & Swindler, Scott. (2012). Perceptions of Domestic Violence.

Journal of Interpersonal Violence 27(16), 3195-3212. https://doi.org

./10.1177/0886260512441253

 

دکتر فرهنگ هلاکویی
منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: