اضطراب

مشکلات عجیبی که اضطراب مسبب آن است!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان
دست ها و پاهای سرد

زمانی که اضطراب یا استرس مزمنی را تجربه می کنید، بدن شما در حالت “گریز یا ستیز” قرار می گیرد. فریدمن می گوید، آدرنالین به خروش می آید و یک نتیجه آن این است که سلول های خونی اندام های پایانی منقبض می شود، منجر به انگشتان و دستانی سرد می شود (همچنین انگشتان پا و پاها). چک کردن استرس می تواند علائم را آسان کند.

گاز معده و تکرر ادرار

اضطراب باعث می شود که روده بیش از حد فعال شود. وقتی که مضطرب هستید، تولید گاز در معده بیشتر می شود. علاوه بر این زمانی که مضطرب می شوید احتمال اینکه با سرعت بیشتری بخورید و بیاشامید بیشتر است. همراه با مشکلات گاز معده، تکرر ادرار نیز چیزی است که مردم با اضطراب معمولا تجربه می کنند. هنگامی که شما مضطرب هستید، ماهیچه های تان دچار تنش می شوند و بدن شما بر روی نواحی مانند مثانه و شکم فشار می آورد و باعث می شود که بیشتر ادرار کنید. اگر شما نگران هستید، می توانید با پزشک خود در مورد راه حل هایی برای رفع این علائم صحبت کنید.

خمیازه کشیدن زیاد

آن ماری آلبانو، استادیار روانشناسی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، اظهار می دارد: “بعضی از افراد، به خصوص با اضطراب فراگیر و یا حمله هراس، تمایل دارند که سریع تر از افراد معمولی نفس بکشند.” در نتیجه، تنفس سریع باعث می شود تا مغز شما فکر کند که شما نیاز به اکسیژن بیشتری دارید، که باعث می شود تا دم های عمیق تری داشته باشید. بنابراین دفعه بعد زمانی که فردی فکر کرد که شما خمیازه می کشید زیرا خسته هستید یا کسل شده اید، آنها را مطلع سازید که این حالت می تواند به دلیل اضطراب باشد.

پوسیدگی های دندانی

همه ما می دانیم که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان اولین عامل بروز پوسیدگی های دندانی است اما کارشناسان می گویند؛ استرس هم می تواند باعث پوسیدگی دندانها شود بویژه وقتی که فرد به هنگام شب یا در طول روز دندانهای خود را روی هم فشار دهد و یا به اصطلاح دندان قروچه کند. این عادت بد می تواند به دندان ها آسیب برساند و احتمال پوسیدگی را در آنها تشدید کند. متخصصان می گویند در وهله اول می توانید مشکلات خود را روی یک کاغذ بنویسید تا آنها را به طور مجزا از هم مشاهده کنید و سپس چند راه حل برای آن پیدا کنید. اما اگر میزان دندان قروچه شدید باشد حتما باید به دندانپزشک مراجعه شود و از گاردهای محافظ دندان استفاده شود.

بثورات پوستی

اضطراب می تواند خارش و تغییرات پوستی ناخوشایند ایجاد کند. آلبانو بیان می کند که  اضطراب اغلب اوقات می تواند باعث ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی مانند اگزما شود. این به این دلیل است که وقتی افراد خود را به شدت تحت استرس قرار می دهند، کورتیزول اضافی، که هورمون استرس است، وارد جریان خون می شود. در نتیجه پوست تحریک شده و بثورات شروع به زیاد شدن می کند. اگر این مسئله را اغلب تجربه کنید، توصیه می کنیم با پزشک خود در مورد راه های کاهش آن صحبت کنید.

مشکل در تمرکز کردن

عدم تمرکز و پایین آمدن میزان دقت در افرادی که دچار اضطراب و نگرانی شدید هستند یک مساله جدی است. با وجود نگرانی شدید تمرکز بر کارها غیرممکن و بسیار دشوار است. اگرچه مشکل عدم تمرکز برای کسی که دچار اضطراب است اولین مساله نیست و نسبت به عوارض دیگر آن اولویت ندارد اما مشکل عدم تمرکز در کیفیت زندگی تاثیر گذار است. زمانی که بسیار نگران هستید تمرکز بر روی کاری که باید انجام بدهید دشوار است احساس ترس و نگرانی مانع از آن می شود که بتوانید تمام ذهن خود را محدود به کار خود کنید.

شنیدن صدای زنگ خیالی

هنگامی که شما اضطراب دارید، ممکن است دائما در حال پیش بینی مسائل باشید. یکی از آن حوادث ممکن است یک تماس تلفنی یا پیام از طرف کسی باشد که منتظر آن هستید. در نتیجه ممکن است فکر کنید که صدای زنگ شنیده اید اما وقتی گوشی خود را چک می کنید می بینید که اشتباه کرده اید. اگر شما هم بدون اینکه تلفن همراه تان زنگ بخورد، دچار توهم شنیدن صدای زنگ تلفن یا احساس کاذب ویبره آن می شوید، در صورت تکرار آن، احتمالا به اضطراب ناشی از زنگ موبایل یا «سندرم توهم زنگ تلفن» مبتلا شده اید که آن را به اصطلاح «رینگزایتی» نیز می نامند.  بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی مجازی رفتار و شبکه های اجتماعی، افرادی که اضطراب دلبستگی بیشتری دارند -مثلا دائم به این فکر می کنند که آیا شریک زندگی شان هم به اندازه آنها به رابطه پایبند است یا نه- بیشتر از همه در معرض مواجهه با این پدیده قرار دارند. این مطالعه که روی ۱۶۸ دانشجوی مقطع کارشناسی انجام گرفته است، نشان می دهد کسانی که اضطراب دلبستگی شدید دارند، در مقایسه با سایر شرکت کنندگان حاضر در مطالعه، بیشتر با پدیده رینگزایتی رو به رو می شوند، مخصوصا اگر انتظار یک تماس یا پیام مهم را داشته باشند.

  • برای رهایی از این اضطراب و نگرانی کاذب دستورالعمل های زیر را بکار بگیرید.
  • چند ساعت در روز گوشی خود را دور از دسترس‌‌تان قرار دهید و از آن فاصله بگیرید .
  • مدیتیشن و تنفس های آرامش بخش را انجام دهید تا اکسیژن کافی به مغزتان برسد. 
  •  در ساعات شب تلفن خود را چک نکنید و هنگام خواب آن را کنار خود قرار ندهید. مغز شما برای اینکه بتواند خود را مجددا شارژ کند، باید در حالت تخلیه اطلاعات قرار بگیرد و استراحت شبانه بهترین زمان برای این کار است. 
  •  نوشیدن مایعات زیاد و مصرف غذاهای سالم در کاهش رینگزایتی نیز تاثیرگذار است. 
  •  از دست دادن وعده های غذایی در زمان مشخص به تشدید این اضطراب کمک می کند. 
  •  وحشت نکنید اگر به این سندرم مبتلا شده اید، مطمئن باشید که با تمرینات فوق می توانید به آن غلبه کنید و به حالت عادی بازگردید.
گیجی

آلبانو می گوید: اگر مشکل اضطراب جدی داشته باشید، تمام احساسات غیر واقعی، به نظرتان حقیقی می آیند. از میان تمام علائم احتمالا ترسناک ترین (اما خوشبختانه نادر است) علامت اضطراب، احساس عدم واقعیت است یا حس اینکه محیط اطراف تان، واقعی نیست. تقریبا مثل این است که از بالای سرتان، به بدنتان در پایین نگاه می کنید.
شما کارها را سرسری و بی علاقه انجام می دهید و بر مکانیک بدن تان کنترلی ندارید. این، یک پاسخ مبارزه یا گریز است و سعی می کند هرگونه محرک غیر ضروری را در اطراف شما از بین ببرد تا با این مسئله پیش آمده، مقابله کند که در این مورد، اضطراب شماست.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: