اختلالات کودکان

نشانه های افسردگی در کودکان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

حدود ۲۵ درصد کودکان آمریکایی از افسردگی رنج می برند. افسردگی در پسران زیر ده سال بسیار شایع است. اما تا ۱۶ سالگی، دختران بیشتر دچار افسردگی می شوند. اختلال دوقطبی در نوجوانان شایع تر از کودکان است. با وجود این، اختلال دوقطبی در کودکان نیز می تواند شایع باشد. همچنین در کودکان مبتلا به اختلال تمرکزی و بیش فعالی، اختلال وسواس فکری، عملی و نیز اختلال رفتاری، ابتلا به افسردگی افزایش می یابد.

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان
  • زودرنجی و عصبانیت
  • احساس مداوم ناراحتی و ناامیدی
  • انزوای اجتماعی
  • حساسیت بیش از حد نسبت به نه شنیدن
  • تغییر در اشتها – افزایش یا کاهش
  • تغییر در خواب – بی خوابی و یا خواب بیش از حد
  • جیغ ‌و داد و یا گریه کردن
  • اختلال در تمرکز
  • خستگی مفرط و کمبود انرژی
  • ناراحتی های فیزیکی (مثل دل درد و سردرد) که به روش های درمانی معمول پاسخ نمی دهند
  • کاهش توانایی های عملکردی در فعالیت های خانگی، مدرسه، خارج از برنامه، تفریحات و علایق.
  • احساس بی ارزش بودن و گناه
  • اختلال در تفکر و تمرکز

همه‌ کودکان تمامی این علائم را بروز نخواهند داد. در واقع، اکثر افراد علائم متفاوتی را در زمان ها و شرایط متفاوت بروز می دهند. البته برخی از کودکان زمانی که در محیط مناسب قرار می گیرند عملکرد خوبی خواهند داشت ولی اکثر کودکان مبتلا به افسردگی شدید در فعالیت های اجتماعی خود دچار تغییرات شدیدی شده و علاقه‌ آنها به مدرسه و عملکرد آنها افت خواهد کرد، همچنین ممکن است تغییراتی در ظاهر آنها مشاهده شود.

اگر هر کدام از علائم فوق در کودکی بیش از دو هفته طول کشید، باید حتما کودک توسط یک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد، پزشک باید ابتدا بعد از معاینات ساده و روتین پزشکی وجود بیماری های بالینی را در کودک رد کند سپس به بررسی بیشتر علائم افسردگی بپردازد. در صورت دیده شدن علائم افسردگی، کودک باید به یک روانپزشک اطفال ارجاع شود. بررسی سلامت روانی با تست ها و مصاحبه های مختلف و همچنین گفتگو با والدین و معلمان کودک انجام می شود. روانپزشک ممکن است از معلمان یا افراد دیگری غیر از والدین کودک که با کودک در ارتباط هستند بخواهد در مورد هرگونه تغییر رفتار خاص در کودک به او اطلاعات بدهند.

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

مانند این بیماری در بزرگسالی، افسردگی دوران کودکی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از تغییرات شدید در زندگی یا مشکلات خانوادگی و اجتماعی گرفته تا مشکلات مربوط سلامت بدنی، مستعد بودن از نظر ژنتیک یا اختلالات بیوشیمیایی در بدن، همه می توانند در یک بیماری افسردگی نقش داشته باشند. تغییر شرایط زندگی، مانند به دنیا آمدن فرزند دیگر، یا مشکلات با همسالان در مدرسه شایع ترین علل افسردگی در کودکان هستند. کودکانی که والدین افسرده دارند یا روابط بین والدین شان دچار مشکل شده است، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. احساس گناه به خاطر اشتباهی ناخواسته، مصرف مواد یا رفتار پرخطر دیگر هم ممکن است باعث افسردگی کودک شود.

توصیه هایی جهت پیشگیری از بروز افسردگی در کودکان

برای کودکان در سال های بین نوزادی و نوجوانی، رابطه‌ محکم و سالم بین آنها و والدین می تواند از ایجاد افسردگی جلوگیری کند. ازجمله رفتارهایی از طرف والدین که می توانند رابطه‌ سالم با فرزندان را تقویت کنند می توان به مهر و محبت و توجه به نیازهای کودک مثل برداشتن قدم هایی در جهت استقلال بیشتر کودک با توجه به سن او اشاره کرد.

۱- در برخورد و رفتار با کودک و نوجوان، والدین باید با توجه به جنسیت فرزندشان با آنها ارتباط داشته باشند، زیرا نیازها و واکنش های فردی در دختران و پسران دارای تفاوت هایی می باشد که در صورت عدم توجه به آنها عوارضی همچون افسردگی را ممکن است در دراز مدت به دنبال داشته باشد.

۲- ارتباط نسبی در مورد خصوصیات فیزیولوژیک و تغییرات مربوط به آن به ویژه در دوران بلوغ فرزندان و برخورد و واکنش های مناسب.

۳- توجه والدین به ارتباطات خود و سالم ساختن محیط خانواده جهت رشد طبیعی (جسمی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی) فرزندان و پیشگیری از مشاجرات خانوادگی جهت حفظ امنیت عاطفی اعضای خانواده ها از طریق ارتباط.

۴- تقویت نقاط مثبت رفتار و عملکرد فرزندان از طریق دادن پاداش مادی، کلامی و غیر کلامی و تشویق آنان.

۵- توجه به نیازها و علایق فرزندان و ارائه پاسخ مناسب با جنس و سن آنها

۶- داشتن برنامه ریزی منظم برای فرزندان جهت استفاده مناسب از وقت و هدفمند بودن هر مرحله از زندگی.

۷- توجه به موفقیت تحصیلی فرزندان و تلاش برای شکوفایی توانایی های ذهنی، جسمی استعداد آنها و برخورد منطقی در مواجهه با مشکلات تحصیلی.

۸- تشویق به شرکت در فعالیت های ورزشی، علمی، هنری و استفاده صحیح از اوقات فراغت.

درمان افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان نیز مانند بزرگسالان به دلیل ترکیبی از عوامل مرتبط با سلامت بدنی، اتفاقات زندگی، تاریخچه خانواده، محیط، عوامل ژنتیکی و نوسانات زیستی شیمیایی ایجاد می شود. افسردگی یک حالت گذرا نیست و معمولا بدون درمان های مناسب درمان پذیر نیست.

در صورت تشخیص افسردگی در کودک، متخصصین احتمالاً روش های درمانی را پیشنهاد می کنند. در این روش های درمانی بر روی از بین بردن هرگونه عارضه‌ پزشکی که ممکن است باعث افسردگی شده و یا آن را تشدید کرده باشد تمرکز می شود. برای مثال فردی که با عارضه‌ کمبود هورمون های تیروئیدی ممکن است تحت هورمون درمانی با لووتیروکسین قرار گیرد. دیگر بخش های یک برنامه‌ درمانی ممکن است شامل تغییر در سبک زندگی و رفتارها، روان درمانی، روش های درمانی مکمل و احتمالاً داروهایی برای افسردگی متوسط تا شدید باشد. اگر علائم بیماری تا حدی شدید باشند که درمان با دارو مناسب به نظر برسد، استفاده از دارو به همراه جلسات روان درمانی باعث می شود تا علائم بیماری با سرعت بیشتر و برای مدت زمان طولانی تری بهبود یابند.

اکثر متخصصین، درمان افسردگی شدید را به مدت ۶ ماه تا یک سال ادامه می دهند تا از بروز دوباره‌ علائم جلوگیری شود. درمان کودکان مبتلا به افسردگی می تواند اثر بسیار خوبی بر روی عملکرد او با همسالان خود، افراد خانواده و فعالیت های مدرسه داشته باشد. بدون درمان، علائم این بیماری برای مدت زمان بسیار طولانی تری باقی خواهند ماند. همچنین ممکن است این علائم بهبود پیدا نکرده و یا حتی بدتر شوند. با انجام درمان، شانس بهبودی تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: