اوتیسم

مزایا و معایب مدارس مخصوص کودکان اوتیسم

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

در یک دنیای ایده آل، افراد مبتلا به اوتیسم نیز باید در بین مردم عادی به کار و زندگی بپردازند و توسط افراد جامعه مورد پذیرش و همراهی قرار بگیرند. اما در واقعیت مساله فرق می کند. کودکان مبتلا به اوتیسم، اکثرا به خاطر شرایط خاص آن ها در مدارس خاص مورد آموزش و تحصیل قرار می گیرند و معمولا جدا از جامعه به تحصیل و حتی کار می پردازند.

البته مجزا بودن آن ها از جامعه، از همه ی ابعاد امری منفی به حساب نمی آید. همانطور که می توانید تصور کنید، یک کودک اوتیسم در مدرسه ی عادی، با رگباری از کلمات و جملاتی که از طرف معلم ادا می شود مواجه شده و از آن ها عقب می ماند یا در کارهای گروهی با دیگر همسالان به مشکل می خورد. بزرگسالان اوتیسم نیز مشکلات خاص خود را دارند. مثلا بزرگسالی که دارای اوتیسم هست و نمی تواند زیر نور مهتابی یا دیگر انواع لامپ های فلورسنت کار کند، پیدا کردن یک محیط کاری مناسب در جامعه برای او کار ساده ای نخواهد بود. همچنین افرادی که رفتار غیرعادی از خود نشان می دهند، مثلا در موارد اوتیسم تکان دادن انگشتان، لرزش و صداهای عجیب، موجب ایجاد اضطراب و ناراحتی در اطرافیان خود خواهند شد و متاسفانه به همین دلیل جامعه از پذیرش افراد اوتیسم به عنوان همکار در یک مکان مشترک اجتناب می کند.

البته در صورت ایجاد بستر مناسب، آموزش کافی و حمایت از طرف اطرافیان، کودکان و بزرگسالان اوتیسم نیز می توانند در بین دیگر افراد جامعه به کار، تحصیل و فعالیت بپردازند. اما سوال اصلی اینجاست: آیا مدارس و محیط های مخصوص کودکان اوتیسم مفید هستند یا خیر؟ چه مزایا و معایبی دارند؟

کودکان و بزرگسالان اوتیسم با چه مشکلاتی مواجه هستند

افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند مشکلات خاصی را تجربه می کنند. این مشکلات بیشتر با ارتباطات اجتماعی و واکنش های حسی به نور، صدا و تماس مرتبط است. بیشتر مبتلایان به اوتیسم در استفاده و درک زبان گفتاری نیز دچار برخی ضعف ها هستند. همچنین بیشتر افراد اوتیسم، در مهارت های حرکتی ریز و همچنین کنترل حرکات دچار مشکل هستند.

این مشکلات بسته به شدت بیماری می توانند شدید یا خفیف باشند، اما صرف نظر از شدت، این مشکلات برای فرد مشکلات فراوانی را در انجام کارهای روزمره ایجاد می کنند. برخی از این مشکلات از این قرار هستند:

  • قرار گرفتن در معرف نور فلورسنت یا نور زیاد می تواند برای این افراد به شدت دردناک باشد.
  • ایستادن در فضای شلوغ یا تماس با افراد دیگر برای آنها تحریک کننده اضطراب است.
  • درک لحظه ای دستورالعمل های کلامی سریع و انجام دادن آن برای افراد اوتیسم تقریبا غیرممکن است.
  • پیش بینی دقیق حرکت ها و تحلیل کردن آن –مثل گرفتن یک توپ یا شوت کردن آن- برای افراد اوتیسم می تواند غیر ممکن باشد.

با توجه به این چالش ها و مشکلات، فعالیت های عادی مثل حضور در جمع کودکان در مدرسه، شرکت در یک ورزش گروهی، گوش دادن به درخواست های معلم یا مربی و … برای اکثر مبتلایان به اوتیسم بسیار دشوار است.

با کمک و پشتیبانی اطرافیان، کودک اوتیسم می تواند به برخی از این چالش ها غلبه کند یا افراد می توانند برای کودک اوتیسم، محیطی فراهم کنند که نیازهای کودک، حداقل تا اندازه ای در آن رعایت شده باشد. ولی واقعیت این است که برای اینکه کودک اوتیسم در محیط نرمال بتواند به خوبی فعالیت کند، به انرژی، زمان و کار بسیار زیادی نیاز است.

به همین دلیل، بسیاری از افراد، پاسخ را در مکان های مخصوص افراد اوتیسم پیدا کرده اند که در این مکان ها اوتیسم پذیرفته شده و فعالیت ها، رویکردهای تدریس و تعاملات اجتماعی همه برای کودکان و بزرگسالان اوتیسمی بهینه سازی شده اند. در این مدارس و محیط ها تنظمیات سازگاری بدنی مثل نور و صدا نیز به نحوی کنترل شده اند که مزاحمت زیادی برای افراد اوتیسم ایجاد نکند. اما این مدارس مخصوص کودکان اوتیسم و این محیط ها مزایا و معایب خودشان را دارند.

مزایای مدارس مخصوص کودکان اوتیسم

این مدارس و محیط های مخصوص کودکان اوتیسم، مزایای بسیار بسیار زیادی دارند، خصوصا اگر علائم فرد شدت زیادی داشته باشد. در این بخش چند مورد از مزایای مدرسه های مخصوص کودکان اوتیسم را ذکر می کنیم:

  • با فراهم شدن بستر مناسب، در این مدارس کودکان بیشتر روی یادگیری تمرکز می کنند و دیگر انرژی آنها صرف درگیری با دیگر کودکان یا تحمل فشار از طرف آن ها نخواهد شد.
  • افراد اوتیسم در این شرایط مناسب، بدون حواس پرتی می توانند بخشی از اضطراب خود را رها کنند و به آرامش نسبی برسند.
  • در این محیط ها، می توان از ابزارها و وسایل سازگار با اوتیسم برای برقراری ارتباط، آموزش و تفریح آن ها استفاده کرد.
  • مدارس مخصوص کودکان اوتیسم، تمام منابع مالی خود را صرف خرید تجهیزات و نیازهای کودکان اوتیسم می کنند که به تکنولوژی بهتر و تجهیزات مناسب تر منجر خواهد شد.
  • در این مدارس، کودکان می توانند روی فعالیت هایی که بیشتر با خلق و خوی آن ها سازگار است کار کنند. مثلا به جای ورزش های گروهی در مدارس عادی، در این مدارس کودکان می توانند به ورزش های انفرادی روی بیاورند یا از سرگرمی های تک نفره به جای گروه های اجتماعی استفاده کنند.
  • با این که افراد اوتیسم به صورت شخصی با یکدیگر ارتباط نمی گیرند، اما این موضوع را که دیگران هم با آن ها اشتراکاتی دارند را درک می کنند و در این محیط می توانند بدون استرس و سختی زیاد به فعالیت ادامه دهند.
  • والدین یک کودک اوتیسم، با فرستادن او به این مدارس دیگر استرسی از بابت برخورد اعضای دیگر مدرسه با کودک یا نگرانی ای از بابت نمرات و عملکرد تحصیلی فرزند خود نخواهند داشت.
معایب مدارس مخصوص کودکان اوتیسم

ممکن است با خواندن مزایای مدارس خاص اوتیسم، به نظرتان برسد که چه دلیلی دارد که برخی از والدین ترجیح می دهند کودک اوتیسم خود را به یک مدرسه عادی بفرستند. در اینجا برخی از معایب مدارس و محیط های مخصوص کودکان اوتیسم را ذکر می کنیم:

  • در مدارس و محیط های عادی، افراد مهارت هایی را یاد می گیرند که تا پایان عمر می توانند از آن ها استفاده کنند. اما در مدارس مخصوص کودکان اوتیسم، ممکن است هیچ گاه مهارت هایی مثل رویارویی با مشکلات یا استقلال را یاد نگیرند.
  • در یک مدرسه ی عادی، کودکان فرصت یادگیری طیف وسیعی از مهارت ها و اطلاعات را دارند اما در مدارس مخصوص کودکان اوتیسم، تنها علایق و نیازهای پیش بینی شده ی کودکان اوتیسمی به آن ها آموزش داده می شود.
  • در یک جامعه ی وسیع و گسترده، افراد اوتیسم می توانند نقش پررنگی در جامعه جهانی ایفا کنند. مثلا به عنوان یک ورزشکار یا یک موسیقی دان یا دانشمند و غیره. اما در مدارس اوتیسم، همه چیز به طور مصنوعی برای القای حس موفقیت به کودکان برنامه ریزی شده است و هیچ رقابتی در آن ها وجود ندارد و یا سطح رقابت بسیار پایین است.
  • ممکن است برخی کودکان با قرار گرفتن در موقعیت های چالش برانگیز حسی، مثل اتاق های پرنور یا سر و صدای زیاد،به مرور زمان با آن ها سازگار شوند. استفاده از محافظ های گوش و عینک های آفتابی می تواند این تحمل این شرایط را برای کودک آسان تر کند.
  • وجود یک کودک اوتیسم در یک مدرسه ی عادی، باعث می شود دیگر کودکان و والدین آن ها با اوتیسم آشنایی بیشتری پیدا کنند و به مرور زمان فرهنگ برخورد با کودکان اوتیسم در آن ها تقویت خواهد شد.
بهترین انتخاب چیست؟

خوشبختانه، ترکیب کردن محیط های مخصوص اوتیسم با محیط های عادی و نرمال، کار ساده اس است و انجام این کار ساده، این فرصت ایده آل را در اختیار کودک قرار می دهد که در محیط مخصوص اوتیسم، به استراحت، آرامش و دریافت انرژی بپردازد و این انرژی را در محیط جامعه و برای رسیدن به خواسته ها و اهداف خودش استفاده کند.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: