موفقیت

کارهایی که برای موفقیت نباید انجام دهید!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

ارل ناتینگل، نویسنده معروف آمریکایی می‌گفت: «ما به تفکراتمان تبدیل می‌شویم». احتمالا کاملا هم درست است. ذهن انسان خارق‌العاده است و بسیاری از آدم‌ها می‌گویند رفتار و طرز فکر درست یکی از کلیدهای اصلی موفقیت است. هرچند گفتنش راحت است اما گاهی اوقات موقعیت‌های مختلف زندگی سر راه اهداف، عزت نفس و احساس خوب ما به زندگی قرار می‌گیرند. از این گذشته یادتان باشد که موفقیت یک مفهوم شخصی است و هرکس می‌تواند تعریف خودش را از آن داشته باشد. اما اگر می‌خواهید احساس کنید که موفق هستید، این چند کار را هم انجام ندهید، ضرر نمی‌کنید:

۱. انتظار نداشته باشید همه چیز عالی باشد

بیشتر اوقات، وقتی که کارها آن طوری که توقع داریم، یا به آن سرعتی که دلمان می‌خواد پیش نمی‌روند، خسته و ناامید می‌شویم. به خاطر جزئیات کوچک دچار استرس می‌شویم یا به خاطر یک اشتباه کوچک یا اینکه چیزی را فراموش کرده‌ایم خودمان را نمی‌بخشیم. انسان جایزالخطاست و اشتباهات و نقطه‌ضعف‌ها بخشی از زندگی‌ ما هستند. همه چیز با هم بی‌نقص نیستند و نخواهند بود، و این نقص اشکالی ندارد.

استرس و نگرانی به خاطر جزئیات کوچک که رسیدن به آن‌ها غیرممکن است یکی از کارهای ناسالم و بی‌فایده است. به خودتان بگویید که تمام سعی‌تان را می‌کنید و فقط در رقابت با خودتان هستید نه هیچکس دیگری.

۲. هر وقت لازم است نه بگویید

خیلی مهم است که حد و مرزتان را بدانید، اطرافیان هم همیشه سعی می‌کنند مرزهای شما را بشناسند. درست است که انسان‌ها اجتماعی هستند، همیشه می‌خواهند با دیگران در ارتباط باشند و حس کنند بخشی از یک مجموعه هستند یا برای یک شخص خاص اهمیت ویژه‌ای دارند، اما حواستان باشد که مورد سوء استفاده قرار نگیرید. ممکن است کمک کردن به یکی از همکاران باشد، در حالی که خودتان هم وقت زیادی ندارید یا قرض دادن پولی که خودتان به شدت به آن نیاز دارید.

گاهی افراد به خاطر اینکه ممکن است احساس گناه کنند، در موقعیت‌هایی که باید نه بگویند، بله می‌گویند. اما جرات داشته باشید و نه بگویید. گاهی واقعا نمی‌توانید چند ساعت بیشتر به جای همکارتان بمانید چون برنامه مهم دیگری دارید، پس اشکالی ندارد که نه بگویید.

نه گفتن به این معنی است که حریم‌تان را می‌شناسید و می‌خواهید دیگران هم به آن احترام بگذارند.

۳. به خودتان چیزهای منفی نگویید

همه ما موقعیت‌های خجالت‌آوری که در آن بوده‌ایم را بارها در ذهنمان مرور می‌کنیم. حالا ممکن است وقتی سال دوم دانشگاه بوده‌ایم پایمان پیچ خورده باشد، از کارمان اخراج شده باشیم، با کسی بد حرف زده باشیم، به طور اتفاقی شنیده باشیم که پشت سرمان حرف‌های نامربوط می‌زنند و غیره. این افکار تا ابد در ذهن ما حک شده‌اند.

اما بازپخش این افکار در ذهنمان و اینکه هربار خودمان را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنیم، چیزی را عوض نمی‌کند. بهتر است به جای خودخوری، از چنین موقعیت‌های درس بگیریم و به راهمان ادامه بدهیم.

دفعه بعد که باز به ذهنتان رسید “هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهم”، “پنج سال پیش اشتباه وحشتناکی کردم که هیچوقت خودم را نمی‌بخشم”، یا هر چیز منفی دیگری، جلوی آینه بایستید و یک چیز مهربانانه به خودتان بگویید؛ نقل‌قول‌های الهام‌بخش بخوانید؛ قبول کنید که دارید پله پله پیش می‌روید و تلاش می‌کنید که بهتر شوید؛ به خودتان بقبولانید که همه اشتباه می‌کنند و اشتباه کردن اصلا اشکالی ندارد.

۴. فقط روی امروز تمرکز نکنید

آدم‌های موفق ارزش برنامه‌ریزی را می‌دانند. برای روز، اهداف و بودجه‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند و حتی می‌دانند می‌خواهند برای دوران بازنشستگی چقدر پس‌انداز داشته باشند. البته به این معنی نیست که خوش نمی‌گذرانند. حتما این کار را می‌کنند!‌ اما دقیقا برنامه‌ریزی می‌کنند که چه زمانی برای خوش گذراندن مناسب است و چه زمانی مناسب نیست.

پس فقط روی امروز و سرگرمی‌هایتان تمرکز نکنید. به این فکر کنید که می‌خواهید پنج، ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر کجا باشید.

۵. اهدافتان را فراموش نکنید

فکر نکنید فقط چون آدم خوبی هستید، اتفاقات خوب برایتان می‌افتد. اتفاقات خوب فقط برای افرادی می‌افتد که تلاش می‌کنند. قسمتی از تلاش کردن این است که هدف داشته باشید. در مورد شماره‌ی ۴ هم گفتیم که تمرکز روی یک روز کافی نیست. باید وقتمان را تنظیم کنیم و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت قرار دهیم تا بتوانیم ببینیم چقدر پیشرفت کرده‌ایم و چیزی داشته باشیم که به خاطر آن به تلاش کردن ادامه دهیم.

۶. منزوی نشوید

آدم‌های موفق می‌دانند که همه چیز کار نیست. خانواده، استراحت و تفریح هم مهم هستند. گاهی فکر می‌کنیم که آدم‌های موفق اصلا وقت تلف نمی‌کنند؛ البته در بعضی موارد درست فکر می‌کنیم. اما همیشه اینطور نیست. انزوای اجتماعی آدم را می‌کشد. در واقع، بیشتر آدم‌های موفق یاد گرفته‌اند که تعادل را رعایت کنند. آن‌ها به خاطر اهداف بزرگ و چیزی که می‌خواهند به دست بیاورند، افرادی که دوست دارند را ترک نمی‌کنند. در عوض، افرادی که دوست دارند را در اهداف و تفریحاتشان شرکت می‌دهند.

وارد کردن افراد به حوزه کاری یا تولید محصولتان باعث می‌شود احساس کنند ارزشمند هستند و به شما بازخوردهای ارزشمندی می‌دهند. آدم‌های موفق از روابطشان لذت می‌برند. و هنگامی که زمانی را خارج از برنامه‌ی کاری و به دور از اهدافشان می‌گذرانند، و با خانواده و دوستانشان هستند، لذت می‌برند.

۷. خودتان را با هیچکس مقایسه نکنید

آدم‌های موفق می‌دانند تنها شخصی که باید امروز با او رقابت کنند، خودِ دیروزشان است. آن‌ها آنقدر تمرکز روی هدف و خودشان دارند که فرصت ندارند نگران دیگران باشند. می‌دانند که مقایسه خودشان با دیگران هیچ فایده‌ای ندارد. هرچند، نقاط ضعفشان را پیدا می‌کنند و افراد موفق را تحسین می‌کنند. اگر خودتان را با دیگران مقایسه کنید، نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه به عزت نفس شما هم آسیب می‌رساند.

۸. در گذشته زندگی نکنید

موفق‌ها از شکست‌هایشان درس می‌گیرند، اما در گذشته زندگی نمی‌کنند. مهارت‌ها و درس‌هایی که از شکست‌هایشان می‌گیرند برای حال و آینده به کار می‌بندند. پس در گذشته زندگی نکنید. خودتان را بر اساس کسی که در گذشته بوده‌اید تعریف نکنید، بلکه امروز و آدم موفقی که می‌خواهید به او تبدیل شوید را ملاک قرار بدهید.

۹. آدم‌های دروغگو را تحمل نکنید

آدم‌های موفق استعدادها و رفتارهای منحصربه‌فرد دیگران را تحسین می‌کنند. سعی نمی‌کنند به کسی آسیب برسانند، کسی را تحقیر کنند یا برای اهدافشان مورد تحقیر قرار دهند. آن‌ها از رابطه داشتن با دیگران استقبال می‌کنند، اما می‌دانند که کی باید رابطه را تمام کنند. افراد منفی و ناصادق را تحمل نمی‌کنند چون وقتشان با دوست‌داشتن آدم‌های صادق و مهربان پر است.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: