کارکنان

روانشناسی مدیریت افراد در محل کار

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

چه در زمینه ش خصی و چه در زمینه کاری، مدیریت افراد در روابط در شبکه سازی، شکل دادن ارتباط، رسیدن به اهداف و همراه شدن با دیگران اهمیت دارد. در حالیکه روانشناسی عموما مربوط به مدیریت خود فرد، اهداف و دیدگاه درونی نسبت به خود است ، نقش آن در روابط همکاران با یکدیگردست کم گرفته می شود.

رویکرد اول افراد نسبت به مدیریت در محل کار

 زمانی که صحبت از مدیریت در محل کار می شود، موفقیت مستلزم دستیابی به نتیجه با رویکرد مردم محور است، خصوصا در برابر رویکردی که تنها روی کارایی، اهداف و نتایج صرفا روی کاغذ تاکید دارد. در حالیکه موفقیت در محل کار به مقدار زیادی وابسته به دانش بنیادی منابع انسانی است، رویکردی که افراد فراتر از این تحصیلات دارند اهمیت دارد. این رویکرد شخصی است که استایل مدیریت شما را تعیین کرده و شما را تبدیل به فردی اثربخش میکند.

 جدا از تحصیلات رسمی در زمینه منابع انسانی، مدیریت، بیشتر به تمرکز روی افراد، در نظر گرفتن اهداف، ساختار و محیطی است که در آن موفق می شوند و سطح مسیولیت پذیری در برا بر آنها و منابع مورد نیازشان بسی دارد. به جای اینکه مدیر سازمان یک برنامه و ساختاری بچیند که تنها روی کاغذ کار میکند، باید اسانس مدیریت و تصمیماتش را روی مهارتهای فردی و شخصیت افراد بچیند که اجازه می دهد کارکنان  رضایت شغلی بیشتری داشته و بنابراین ،اثربخش تر باشند،این یک عامل مهم ر دستیابی به نتایج با ثبات و مداوم است،در برابر یک فرهنگ متوسط و دستیابی به حداقل موارد و خواسته ها.


مدیریت روابط فردی در محل کار

برخلاف مدیریت افرادی که رابطه صرفا کاری با مدیر دارند، مدیریت روابط ش خصی در محل کار به رویکرد کاملا متفاوتی نیاز دارد. مهمتر از همه، روابط شخصی در محیط کار میتواند منجر به افزایش تضاد منافع شود.

درمدیریت این تعارضات، مسیر مناسب برای حل مساله، ساختار رسمی کمتری می طلبد و به جای آن، روابط و حل تعارضات باید مبنی بر صداقت، تایید و برقراری ارتباط مجدد است

برای دوری از تعارض در مرحله اول، داشتن رویکرد مسئولانه و فعال بسیار مهم است. در یک سازمان چه نیروی منابع انسانی و چه یک کارمند ساده، حفظ فاصله بین زندگی شخصی و کاری، در نظر گرفتن تعارضات احتمالی قبل از وقوع و هدایت کردنشان کردنشان به سمت بهینه و کمک گرفتن از نفر سوم بی طرف نمونه هایی از رفتارهای مسوولانه و فعال هستند.


ماهیت مشکل ساز روابط ش خصی در محل کار می تواند بدتر هم بشود زمانی که دیگر کارمندان، مشتریان و مراجعین به هر نحوی آسیب دیده و تحت تاثیر قرار گیرند. این آسیب ها می تواند شامل مشکل در تصمیم گیری، سلامت روان افراد و کاراییشان باشد. علاوه بر این کسانی که در سازمان روابط ش خصی دارند باید از مدیریت عملکرد و مشکلات حرفه ای دوستانشان دوری کنند و آن را به یک فرد بی طرف بسپارند.

در نهایت، در حالیکه داشتن روابط شخصی در محل کار مشکلی ندارد ولی باید به تبعات و مدیریت آن آگاه بود. باید از اتخاذ رویکرد فعال توسط مدیران مربوطه مطمعن بود.


رویکرد مدیریت دشوار با همدلی و صبر

 علی رغم ماهیت مشاوره ای و آگاهی بخشی روانشناسان صنعتی سازمانی، باز هم مدیریت کارمندان در عما کار دشواری بوده و ساختارمند و قابل پیش بینی نیست.

اگر بجای اینکه در موقعیت مدیریتی قرار بگیرید، در نوک پیکان انتقادات باشید، رویکرد درست را بسته به موقعیت موجود ارزیابی می کنید. باید بجای اینکه به فکر خودتان باشید مطمان شوید که شدت مشکل را افزایش نمی دهید. در موقعیت مدیریتی نیز برخورد با کارمندان س می و مشکل ساز برنامه ریزی بیشتری می طلبد. این افراد پتانسیل آسیب رساندن به دیگران و جو سازمان را دارند بنابراین باید هوشمندانه با آنها برخورد کرد. در مدیریت آنها باید وضعیتشان را در نظر داشت، به آنها بازخورد مستقیم داد و عواقب رفتارشان را برای آنها شفاف کرد. یکی از بخش های مهم در این مسیر، ثبت دقیق اسناد و مدارک است چرا که در مسیر اقدامات قانونی به آن نیاز خواهد شد.

 

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: