افزایش مهارت تصمیم گیری
- مرجع آزمون های آنلاین رایگان
- شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
- فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
- ارائه آموزش های صوتی و تصویری
- ارائه مطالب علمی و روان شناسی
- گروه سنی کودکان تا بزرگسالان
تصمیمگیری، فرآیندی است که همهی ما در زندگی روزانهی خود، چه در خانه و چه در محل کار، با آن روبهرو هستیم. بعضی از تصمیمات، ساده هستند و به کارهای روزمره مربوط میشوند، اما بعضی از تصمیمات میتوانند سرنوشتتان را تغییر دهند و شما را به اوج خوشبختی برسانند یا با شکست و ناکامی مواجه کنند. با توجه به اهمیت این موضوع همیشه مقالات و پیشنهادات زیادی برای روشهایی که به تصمیمات هوشمندانهتر کمک میکنند نوشته شده است. ما اینجا قصد داریم بر فرآیند تصمیمگیری کارآفرینان تمرکز کنیم. کارآفرینان ذاتا افرادی هستند که در حل مشکلات مهارت دارند. برای حل کردن مشکلی بزرگ باید بتوانید تصمیمی بزرگ بگیرید. در این مقاله ۵ راهنمایی به شما ارائه دهیم که امیدواریم بتوانند مهارت تصمیمگیری را در شما تقویت کنند.
۱. تأخیر نداشته باشید
تصمیمات ساده جالب هستند. میتوانید آنها را در لیست کارهای روزانهتان بنویسید و با تیک زدن آنها احساس کنید که کار مهمی انجام دادهاید. وقتی با تصمیمگیری تجاری مهمی روبهرو میشوید، فقط به این دلیل که مشکل است، آن را به تأخیر نیندازید. هر روز زمان مشخصی را برای فکر کردن به مزایا، معایب، خطرات و نتایج واقعی تصمیمتان اختصاص دهید. در طول این مدت، به دومین و سومین تأثیر متناوبی که تصمیم شما بر نتیجه میگذارد نیز فکر کنید.
یادتان باشد نادیده گرفتن مشکلات، به شما در تصمیمگیری بهتر کمک نمیکند.
۲. خودخواهی و احساسات را کنار بگذارید
تصمیمگیری فرایند دشواری است، چون به شخصه خیلی درگیر این موضوع میشوید که هر مشکل چه تأثیری بر ظاهر و احساسات شما میگذارد. آیا میتوانید بیطرفانه مشکل را حل کنید؟ دلایلی که ممکن است وجود داشته باشند را لیست کرده و احساسات و خودخواهی خود را کنار بگذارید.
تصور کنید که کسبوکار شما به اندازهای درآمد ندارد که بتواند راهی برای رسیدن به اهدافتان فراهم کند. دلایلی که باعث به وجود آمدن این مشکل شدهاند کدامند؟
آیا محصولات شما در پیدا کردن جایگاهشان در بازار مشکل دارند؟
آیا قیمت محصولات مناسب است؟
آیا مشتریان بالقوه، برند شما را میشناسند؟
چه چیزی میتواند این مشکلات را حل کند؟
اگر به جای کمبودهای فردی به حقایق تمرکز کنید، میتوانید به تصمیمگیریهای بهتری برسید. اگر در کسبوکارتان به چیزی نیاز دارید، از بازاریابی گرفته تا خدمات مشتریان، گزینههای زیادی برای حل هر کدام از آنها پیش رو خواهید داشت.
آگاهی از خود و احساسات شخصی، قابلیتی است که کارآفرینان دارند.
۳. از یک کارشناس سؤال کنید
مطمئنا تصمیمی که میخواهید بگیرید در گذشته توسط فرد دیگری اتخاذ شده است. درست است که مشکلی که با آن مواجه هستید مختص خودتان است، اما احتمالش زیاد است که فرد دیگری نیز با مشکل مشابهی روبهرو شده باشد.
خوشبختانه، کارآفرینان افراد خوشبرخوردی هستند و دوست دارند به یکدیگر کمک کنند. برای اینکه از یک کارشناس بخواهید که به شما کمک کند، به دنبال افرادی باشید که در حوزهای که به کمک نیاز دارید نفوذ داشته باشند. سپس، برای سه نفر از آنها یادداشتی بفرستید و درخواست مشاوره کنید. حقایق، افکارتان و گزینههایی که به آنها فکر میکنید را برایشان توضیح دهید.
وقتی فرد دیگری که بیطرف است در تصمیمگیری به شما کمک کند، باعث میشود شما هم بیطرف باقی بمانید.
به جای اینکه سعی کنید کارهایی که قبلا انجام شده است را دوباره از اول انجام دهید، از یک کتاب راهنمای مطمئن استفاده کنید.
۴. دادههایتان را با دقت انتخاب کنید
هیچ وقت تمامی دادههایی را که برای اتخاذ یک تصمیم خوب مورد نیاز هستند، در اختیار نخواهید داشت. اشکالی ندارد، فقط فکر نکنید که این میتواند بهانهای برای از زیر کار در رفتن باشد. هنوز هم مسئولیت پیدا کردن دادههای مناسب با شما است. اگر میخواهید تصمیمی که به مشتریانتان مربوط میشود بگیرید، به جای اینکه از اطلاعات دوستانتان به عنوان منبع قابل اعتمادی از دادهها استفاده کنید، به دنبال بازخوردهای کمّی و کیفی مشتریان باشید. از گرایشات بازار و گزارش تحقیقات استفاده کنید و اگر میخواهید حرکت استراتژیکی انجام دهید، از کارشناسانی که در حوزهی کاری شما تخصص دارند، سؤال بپرسید. تنها چیزی که از نداشتن داده بدتر است، اعتماد به دادههای اشتباه است. بنابراین، دادههایی را که در فرآیند تصمیمگیری به آنها نیاز دارید، با دقت انتخاب کنید.
به دنبال دادههای قابل اعتماد باشید تا قابلیت تصمیمگیری شما متحول شود.
۵. برای بدترین شرایط برنامهریزی کنید
آخرین مرحله در تصمیمگیری درک خطرات پنهانی تصمیمی است که اتخاذ میکنید.
ده دقیقه با خود خلوت کرده و بدترین شرایطی را در نظر بگیرید که ممکن است در ارتباط با تصمیمی که میگیرید، اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، فرض کنید میخواهید فردی را از شرکتتان اخراج کنید، بدترین نتیجهای که این کار میتواند داشته باشد چیست؟ شاید او از شما شکایت کند یا شاید این کار باعث شود بقیهی کارمندان انگیزهی خود را از دست بدهند. راههای زیادی برای کم کردن خطراتی که تصمیم شما ممکن است در پی داشته باشد وجود دارند، اما قبل از هر چیز باید این خطرات را به دقت شناسایی کنید.
خطراتی را که وجود دارند بشناسید تا با با خیال راحت تصمیمگیری کنید.
وقتی تصمیم اشتباهی میگیرید، خودتان را سرزنش نکنید. به جای این کار، به دلایل شکست آن فکر کنید و آنها را بنویسید تا مطمئن شوید دیگر همان اشتباهات را تکرار نخواهید کرد.