مهارت های زندگی

اهمیت توسعه فردی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

توسعه‌‌ی فردی یعنی روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید تا هر آنچه زندگی پیش روی شما می‌گذارد بتوانید مدیریت کنید و به بهترین شکل از پس آن بربیایید. توسعه‌ی فردی به شما اجازه می‌دهد به جای اینکه منتظر باشید زندگی چیزهای خوب سر راه شما قرار دهد، خودتان کنترل اوضاع را در دست بگیرید و کاری کنید چیزهای خوب اتفاق بیفتند. ممکن است همیشه به چیزی که می‌خواهید نرسید، اما وقتی اهدافتان را دنبال می‌کنید تجربه‌ی زیباتر و پربارتری از زندگی خواهید داشت.

اما توسعه‌ی فردی واقعا چه تاثیری روی شما خواهد داشت؟

توسعه فردی

خودآگاهی

توسعه‌ی فردی با خودآگاهی شروع می‌شود: یعنی می‌فهمید که واقعا کی هستید و ارزش‌ها، اعتقادات و هدف‌هایتان در زندگی چه چیزهایی هستند. دنبال کردن رویاهای بقیه مردم به شما کمک نمی‌کنند، برای اینکه به خوشحالی پایدار برسید، باید زندگیتان را بر اساس اینکه کی هستید طراحی کند. بعد اهداف و مقاصد خودتان را دنبال کنید. وقتی که اهدافتان را دنبال کردید، به همان اندازه‌ی رسیدن به مقصد، از مسیر سفر هم لذت خواهید برد. پس خودآگاهی اولین مرحله از فرآیند توسعه‌ی فردی است.

پیدا شدن مسیر

وقتی که خودآگاهیتان را به اندازه‌ی کافی افزایش دادید، در مورد چیزهایی که می‌خواهید به دست بیاورید اطمینان بیشتری خواهید داشت و تصمیم‌گیری آسان‌تر می‌شود. از طرفی کارهایی که خیلی وقتتان را تلف می‌کردند، دیگر به لیست کارهای روزانه‌تان راه پیدا نمی‌کنند چون می‌دانید این کارها شما را به سمت هدفتان پیش نمی‌برند و ارزش وقت گذاشتن را ندارند. پس دیگر مسیر را می‌دانید و به بیراهه نمی‌روید.

تمرکز بیشتر

همراه با توسعه‌ی فردی اطمینان هم می‌آید. حتی وقتی راهتان را پیدا می‌کنید، باز هم همیشه کارهای زیادی هستند که توجه شما را می‌طلبند. اما وقتی توسعه‌ی فردی بهتر شود، اولویت‌بندی برای کارهای مختلف راحت‌تر می‌شود. در مورد اهداف و مقاصدتان اطمینان بیشتری دارید، می‌دانید چه می‌خواهید و با این امکاناتی که دارید کدام کارها بهترین نتیجه را برایتان خواهد داشت.

انگیزه‌ی بیشتر

وقتی که می‌دانید در نهایت چه چیزی به دست می‌آورید، دست به کار شدن هم خیلی آسان‌تر می‌شود. حتی اگر کاری که می‌کنید چندان لذت‌بخش نباشد و علاقه‌ی خاصی به انجام آن نداشته باشید، باز هم می‌دانید که چه نفعی برای شما دارد و برای انجام کارهای ضروری انگیزه‌ی بیشتری دارید. از قدیم هم گفته‌اند که «خواستن توانستن است». با توسعه‌ی فردیِ قوی، خواستنِ لازم را خواهید داشت.

انعطاف‌پذیری بیشتر

در زندگی سختی‌هایی هم وجود خواهد داشت. وقتی این سختی‌ها سر وقت شما می‌آیند، باید مهارت‌های لازم برای مواجهه با آن‌ها را داشته باشید. توسعه‌ی فردی مانع اتفاقات بد نمی‌شود، اما به شما کمک می‌کند وقتی که اتفاق افتادند از پس آنها بربیاید. در واقع شما اعتماد به نفس، انعطاف‌پذیری و مهارت‌های فردی و درونی بیشتری دارید که باعث می‌شوند توانایی مقابله با هر شرایط و احتمالی را خواهید داشت.

روابط بهتر

روابط مثل شمشیر دو لبه هستند. یا شما را بالا می‌برند یا پایین می‌کشند. وقتی که روی توسعه‌ی فردیتان کار می‌کنید، بهتر می‌توانید تشخیص دهید کدام روابط ارزش سرمایه‌گذاری را دارند و کدام‌ها را باید بی‌خیال شوید. در واقع مهارت لازم برای تشخیص روابطی را خواهید داشت که بیشترین تاثیر مثبت را در زندگی شما دارند.

حرکت رو به جلو

دنیا هرلحظه در حال تغییر است. دقیقا وقتی که حس می‌کنیم در کارمان استاد شده‌ایم، تکنولوژی‌ها و قوانین جدیدی می‌آیند که همه چیز را تغییر می‌دهند. این تغییرات خیلی بیشتر و سریع‌تر از گذشته هستند، یعنی هر قدر هم در گذشته روی توسعه‌ی فردی کار کرده‌ایم، الان وقت استراحت نیست. یادتان باشد که اگر در حال حرکت به جلو نباشید، حتما دارید عقب عقب می‌روید و اگر در حال رشد نباشید یعنی زنده نیستید. بنابراین، باید هر روز مهارت‌هایمان ارتقا دهیم تا حداقل همان جایی که هستیم بمانیم و رو به عقب نرویم.

عزت نفس

با ارتقاء توسعه‌ی فردی، عزت نفس هم بیشتر می‌شود. عزت نفس یکی از فاکتورهای اصلی برای به دست آوردن شادی و موفقیت در زندگی است. آدم‌های دارای عزت نفس بالا در مقابل فشارها و چالش‌های هر روزه‌ی زندگی خیلی مجهزتر هستند. کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی برای افزایش عزت نفس وجود دارد، اما با توسعه‌ی فردی عزت نفس هم بیشتر می‌شود.

توسعه‌ی فردی به این معنی است که وقت و انرژی صرف کنید و روی ارزشمندترین منبعی که دارید سرمایه‌گذاری کنید: روی خودتان. وقتی برای رشد و توسعه‌ی خودتان تلاش می‌کنید، نتیجه فوق‌العاده است. اما خیلی از افراد از توسعه‌ی فردی دست می‌کشند چون حاصل آن قابل اندازه‌گیری نیست. هرچند، آدم‌های موفق می‌دانند که کلید موفقیت این است که بتوانیم در هر شرایطی خودمان را مدیریت کنیم و بهترین عملکرد را داشته باشیم و توسعه‌ی فردی این توانایی را تقویت می‌کند. پس از همین الان شروع کنید! پیشنهاد می‌کنم سری هم بزنید به مقاله «۳۴ نکته برای رشد فردی».

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: