اوتیسم

ویژگی های تفکر فرد دارای اوتیسم

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

اگر تاکنون به کشور های دیگر که با زبان انها غریبه اید مسافرت کرده باشید و بخواهید بدون استفاده از مترجم یا لیدر تور در ان کشور چرخی بزنید، با زبان،آداب،فرهنگ ،خوارک وممکن است با پوششی روبه رو گردید که با انها غریبه اید در این زمان است که احساس سردرگمی می کنید. احساس می کنید که گیج هستید و توانایی های شما پاسخگوی این شرایط مبهم نیستند و شما نمی توانید از توانایی و داشته هایتان برای رهایی از این موقعیت استفاده کنید در این صورت است که تلاش می کنید کمک بگیرید.شما در این موقعیت قطعا نمی توانید با مخاطبین خود همدلی کنید و یا رابطه عاطفی برقرار کنید و یا حتی نیاز های خود را باز گو کنید چراکه احساس می کنید از مخاطب خود بینهایت فاصله دارید و نمی توانید با زبان خود نیاز خود را بیان کنید و با افکار و ذهنتان رفتار مردم ان کشور غریبه را تحلیل نمایید. در این شرایط است که شما نمی توانید اطلاعات دریافتی خود را از محیط پیرامون و افراد دیگر بدرستی پردازش کنید. این شاید مشابه آنچیزی باشد که کودک دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) در دنیای ما دارد. درک چگونگی پردازش در مغز یک کودک دارای اتیسم به شما به عنوان یک والد یا درمانگر کمک می کند تا با او بهتر ارتباط برقرار کنید و از طرفی با او بیشتر همدلی داشته و بتوانید لحظه های جذاب تری را با کودک دارای اختلال طیف اتیسم داشته باشید.در ادامه برای تعریف و توصیف شیوه تفکر و اندیشه کودک دارای اتیسم، فرضیات و تئوری هایی که تاکنون در مورد این افراد مطرح گردیده ارائه می گردد و البته تئوری های شناختی افراد دارای اختلال طیف اتیسم نیز پیش از این در مقالات همین وبسایت در اختیار شما خواننده گرامی قرار گرفته است.

نخست،تفکر از پایین به بالا در ذهن افراد دارای اختلال طیف اتیسم

دکتر تمپل گراندین نابغه دارای اوتیسم این یکی از مهمترین واقعیت هایی است که می توان در مورد کودک دارای اختلال طیف اتیسم دانست.اکثر افراد (به احتمال فراوان خود شما هم) از بالا به پایین فکر می کنند. این بدان معنی است که شما یک تصویر بزرگ می سازید و سپس جزئیات را مانند زیر می چینید:
غمگین(مفهوم بزرگ وکلی)
چشمان گریان
ابروهایی افتاده
لبهایی اویزان
چشمانی بی رمق
ابروهایی بالا رفته به شکل عدد 8 چشمانی تر
آفریقایی(مفهوم بزرگ وکلی)
رنگ پوست تیره
موهای فر
موهای سیاه
لبهای بزرگ
سگها(مفهوم بزرگ وکلی)
مو دارند ولی با پوشش متفاوت اند
روی دست و پا راه می روند
واق واق می کنند
در رنگهای زیادی اند
فرم صورت متفاوتی دارند
کوتاه یا بلند اند
از نژاد های مختلف اند

اما کودک دارای اختلال طیف اتیسم از جزئیات شروع می کند و سپس به کلیات می رسد. برای نمونه شما اگر یک سگ پشمالو با لکه های قهوه ای ببینید می گویید”سگ”.چرا؟چون شما این حیوان را در مجموعه کلی سگها می شناسید. اگر رنگ ان سیاه باشد هم برای شما سگ است،اگر قامتی بلند داشته باشد، اگر موهای کوتاه داشته باشد باز هم برای شما سگ است.اما پس از شما اگرکودک دارای اختلال طیف اتیسم چیزی پشمالو با لکه های قهوه ای که بر روی چهار دست و پا حرکت می کند وبه سمت او می اید را ببیند به مانند شما و به تقلید از شما به ان سگ می گوید.اما اگر فردا کودک دارای اختلال طیف اتیسم حیوانی ببیند که موهای فر دارد و سفید است نمی داند سگ است مگر اینکه شما به او بگویید.در اینجا است که کودک دو نمونه حیوان را سگ می نامد مگر اینکه این مجموعه گسترده تر شود و به ان سگهای بیشتری با اشکال و رنگها و جثه های دیگری اضافه گردد.

اگر در این مجموعه حیوانی پشمالو و چاق و با صورتی افتاده و دهانی گشاد وجود نداشته باشد نمی تواند نژاد بولداگ را به عنوان سگ شناسایی کند.چرا؟چون اول جزئیات را می بیند و سپس شروع به دسته بندی همه این جزئیات می کند اگر این جزئیات به مفهومی به نام سگ ختم شود او را سگ می نامد.ولی اگر اینطور نبود و این جزئیات به ان دسته ذهنی کودک نزدیک نبود،اگر شما بگویید سگ است او را سگ می نامد.این دسته بندی مفهومی سگ برای کودک بسیار طول می کشد تا شکل بگیرد و مجموعه گسترده سگ ها را درک کند.این توانایی نیز با ایجاد مهارت و تکرار فراوان و کاربرد بسیار به دست می اید.به همین خاطر است که کودک دارای طیف اتیسم باید ببیند،در محیط سیال باشد،با او حرف زده شود و هر جایی که می رود مانند یک توریست برایش همه چیز را تعریف کنند.اگر حیوانی را دید به او بگویید سگ است یا گربه یا اسب یا یک موش.


این ممکن است در ظاهر یک ضعف به حساب بیاید اما اینطور نیست! این جزئی نگری و تفکر از پایین به بالا در تحقیقات،تجزیه تحلیل داده ها،هنر،برنامه نویسی،زیست شناسی و…..سایر مشاغلی که به جزئیات و منطق یا تکرار نیاز دارند یک برتری به حساب می اید.امروزه در کشورهای غربی و پیشرفته صنعتی برای حل مشکل شرکتهای بزرگ در حال ورشکستگی و رکود از مدیرانی استفاده می کنند که دارای تفکر پایین به بالا اند.خوب اگر می خواهید به کودک دارای اتیسم در رشد و گسترش تفکر از بالا به پایین کمک کنید بهتر است او را بیشتر بشناسید و گفته ها و مطالب دیگر والدین و افراد در ارتباط با افراد دارای اختلال طیف اتیسم مانند استفان شور،لیندا رستلی و الن بوهم و حتی تمپل گراندین را مطالعه کنید انها مطالب خوبی درمورد آموزش افراد دارای اختلال طیف اتیسم به شما یاد می دهند.
تمپل گراندین در مورد توانایی تفکر پایین به بالای خود در مقاله ایدال گرای جدید می گوید من بخوبی می توانم در اینترنت مقالات گسترده ای را سرچ کنم و مطالب مهم انها را انتخاب کنم و تمام این مطالب را تنها در یک پاراگراف کوتاه ترکیب کنم.و این کاری است که من بر اساس شیوه تفکرم به خوبی از پس آن بر می آییم. چراکه من، یک متفکر پایین به بالا هستم و با توجه به جزئیات، کلیتی را ایجاد می کنم

منبع
verywell
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: