خودآگاهی

نشانه های بیش کاری

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

از نظر محققان کسانی که در کارشان غرق می شوند و یا به دلیل شرایط اقتصادی شان مجبور می شوند کاری با ساعت طولانی را انتخاب کنند، سلامت روان و جسم شان را به خطر می اندازند. محققان در بررسی های مختلفی ثابت کرده اند که کارهای طولانی که بخش بزرگی از روز آدم ها را به خودشان اختصاص می دهند آفتی برای سلامت جسم و روان هستند و اگر مراقب نباشید و به آن ها اجازه دهید که در زندگی تان ریشه بدوانند، ممکن است هیچ وقت نتوانید آسیب هایی را که به شما و زندگی تان زده اند، جبران کنید. در ادامه نشانه های کار بیش از حد آورده شده است.

کمبود انرژی دارید

هنگامی که شما ساعات زیادی در طول روز کار می کنید بدن شما فرسوده و خسته می شود. ممکن است متوجه شوید که برای شروع کار مانند گذشته بشاش و پرانرژی نیستید. آیا احساس می کنید که پای خود را روی زمین می کشید و به آرامی راه می روید؟ ممکن است احساس کوفتگی داشته باشید. احساس می کنید آنقدر خسته هستید که دیگر فکر به کار شما را ناراحت نمی کند؟ اگر چنین است زمان استراحت فرارسیده است.

فراموشکاری

کار بیش از حد می تواند منجر به کاهش تمرکز شود. هر چه بیشتر کار کنید، مغز شما کم تر می تواند اطلاعت را یکی کند. در نهایت شما ممکن است متوجه شوید که فاقد تمرکز هستید و شروع به فراموش کردن چیزها می کنید مانند: فراموش کردن قرارهای ملاقات تان، فراموش کردن جای کلیدهای تان، فراموش کردن وظایف کوچک در محل کارتان.

بیشتر از قبل مریض می شوید

اختصاص ندادن وقت برای استراحت و آرامش بر روی ذهن و جسم تان تاثیر می گذارد.احساس داشتن استرس هیچ گاه خوب نیست. ما اغلب استرس را با علائم اضطراب، مانند سردرد، درد قفسه سینه، مشکلات معده، و افزایش ضربان قلب مرتبط می کنیم. اما استرس همچنین بر سیستم ایمنی بدن ما تاثیر می گذارد! مغز ما به استرس، با فرمان آزاد سازی هورمون کورتیزول از غدد درون ریز پاسخ می دهد، این هورمون باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود. بله، کار بیش از حد می تواند بدن شما را در برابر بیماری بی دفاع کند!

مشکل در به خواب رفتن دارید

حجم کار زیاد در طول روز می تواند شما را در رختخواب بیدار نگه دارد، زیرا مغز شما در حال پردازش اطلاعات زیاد می باشد.

جایگزین کردن کافئین به جای خواب

کمبود انرژی دارید اما نمی توانید به اندازه کافی بخوابید؟ آیا شما این کمبود را با مقدار زیاد قهوه و نوشابه جبران می کنید؟ شما تنها نیستید! بسیار رایج است که افراد کمبود انرژی خود را با کافئین جبران می کنند. متاسفانه کافئین یک کمک موقت است نه یک راه حل دائمی برای عوارض کار بیش از حد. کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند که از علائم جنگ و گریز برای هشدار دادن به شما استفاده می کند. کافئین می تواند منجر به بی قراری، تحریک پذیری، علائم اضطراب و علائم جسمانی مانند ناراحتی معده و … که این ها باعث افزایش انرژی نخواهند شد.

مادر نمی شوید

زنانی که می خواهند به دنیای مادرها وارد شوند باید مراقب شغلی که انتخاب می کنند باشند. محققان می گویند خانم هایی که زیاد کار می کنند و ساعات کارشان طولانی است بیشتر در معرض خطر ناباروری قرار دارند. از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد حتی زنانی که با وجود کار سخت مادر می شوند، به احتمال بیشتری صاحب فرزندی با مشکل سلامت می شوند. برای مثل از نظر پژوهشگران کار کردن و ایستادن زیاد در طول دوران بارداری تأثیر منفی بر سلامت نوزادان دارد و زنانی که در مدت زمان بارداری بیش از 40 ساعت در هفته کار می کنند، در مقایسه با زنانی که ساعات کاری آن ها در حدود 21 تا 40 ساعت است، 20 درصد بیشتر در معرض خطر باروری قرار دارند. گذشته از این، پژوهشگران می گویند زنانی که به خاطر شغل شان بارهای سنگین هم بلند می کنند به احتمال 33 درصد بیشتر باردار شدن شان به تعویق می افتد.

خلق و خوی شما افتضاح است

انجام کار بیش از حد می تواند بر روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. همانطور که قبلا ذکر شد، کار زیاد می تواند منجر به علائم اضطراب شود. اما همچنین می تواند منجر به علائم افسردگی نیز شود. می تواند باعث تنش و تحریک پذیری نیز شود.

کاهش وزن

اضطراب ناشی از کار زیاد می تواند باعث تغییر در رژیم غذایی شود. ناراحتی معده از مشکلات شایع استرس است که باعث می شود فرد هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی کرده و در نتیجه از غذا خوردن دست بکشد. اما برخی افراد غذا نمی خورند زیرا زمانی برای آن در برنامه خود قرار نمی دهند. و یا بدلیل مشغله زیاد فرصتی برای آشپزی نداشته و هر روز فست فود می خورند که برای سلامتی مضر است. افزایش وزن با توجه به عادت های غذا خوردن می تواند فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد (در میان سایر موارد)، که به نوبه خود باعث افزایش احتمالی اضطراب و افسردگی خواهد شد. اگر حجم کار شما سنگین باشد، خوردن وعده های غذایی به موقع و سالم می تواند به کاهش خطر فرسودگی کمک کند.

احساس انزوا

افرادی که زیاد کار می کنند نمی توانند بین کار و زندگی اجتماعی شان تعادل برقرار کنند. کار بدون توقف و تلاش برای تمام کردن پروژه های مختلف، ممکن است ناگهان متوجه شوید که مدت زمان طولانی است که با کسی صحبت نکرده اید. کار بیش از حد می تواند باعث ش ود شما احساس تنهایی کنید.

مغزتان از کار می افتد

خستگی تنها بخش کوچکی از مشکلی است که به خاطر پرکار بودن برای مغز شما اتفاق می افتد. محققان می گویند که اگر خودتان را وقف کار کردن کنید و بیشتر از 55 ساعت در اداره بمانید احتمال مرگ بر اساس سکته مغزی برای تان چند برابر می شود. با توجه به بررسی ها کسانی که به این اندازه کار می کنند بیشتر از آن هایی که 35 یا حتی 40 ساعت در هفته مشغول کارند، دچار سکته مغزی و قلبی می شوند از سوی دیگر بررسی های پژوهشگران نشان داده است که افرادی که درگیری های شغلی بسیاری دارند و زمان استراحت و تفریح آن ها کمتر از زمانی است که به کار کردن اختصاص می دهند، زودتر می میرند.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: