اختلال کمبود توجه و بیش فعالی

علائم اختلال بیش فعالی/کم توجهی چیست؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در دو دسته­ متفاوت جای می‌­گیرد: بی­‌توجهی و بیش‌فعالی /تکانشگری. در این مطلب با درمانکده همراه شوید تا به 11 سوال رایج درباره تشخصی و علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی پاسخ دهیم.

علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی

از گذشته تا به امروز، پسرانی که علائم بیش‌­فعالی از خود نشان می‌­دادند، بیشتر از دختران تحت تشخیص اختلال کم توجهی-بیش فعالی قرار می‌­گرفتند. اما افزایش آگاهی درمورد علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی باعث شده تشخیص این اختلال در دختران نیز بیشتر صورت بگیرد.

ازجمله بارزترین علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی می‌­توان به اختلال در تمرکز، پرت شدن سریع حواس و بی‌دقتی به جزئیات یا دستورالعمل­‌ها اشاره کرد.

بی­‌دقتی در مدرسه یا محل کار، کامل نکردن پروژه‌­ها یا گم و فراموش کردن وسایل نیز از علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی است. مشکلات بیش‌­فعالی و تکانشگری شامل بی­‌قراری، تکان خوردن در شرایطی که انجام این کار ناشایست است، وول خوردن و پرحرفی یا وسط حرف دیگران پریدن می­‌شود.

آیا تشخیص علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی آسان است؟

علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی ، باتوجه به ویژگی مبهم این اختلال، همیشه واضح نیست. از آن­جایی‌­که همه­ ماه گاهی بی­‌دقتی یا تکانشگری را تجربه می­‌کنیم، علائم باید دائمی باشد و در عملکرد فرد در مدرسه، محل کار یا خانه مشکل ایجاد کند تا به عنوان اختلال تشخیص داده شود.

علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کودکان باید به نسبت مرحله­ رشدی که در آن قرار دارند غیرعادی باشد زیرا گاهی علائم نسبت به گروه سنی کودک طبیعی است.

بعضی شواهد نشان می‌­دهد ممکن است کودکانی که پایین‌­تر از سن خود رفتار می­‌کنند دچار اختلال کم توجهی-بیش فعالی باشند زیرا از نظر رشد نسبت به همسالان خود عقب هستند اما همان رفتار از آن­‌ها انتظار می­‌رود. طبق توصیه­‌های DSM، برای تشخیص علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در بزرگسال، علائم باید قبل از 12 سالگی ظاهر شده باشد؛ یعنی به­ منظور تشخیص دقیق به بررسی دقیق سابقه­ پزشکی احتیاج است.

پزشک چگونه اختلال کم توجهی-بیش فعالی را تشخیص می‌­دهد یا آزمایش می­‌کند؟

امروزه متخصصان روی مقیاس‌­های معتبر تکیه می­‌کنند که طوری طراحی شده تا در محیط­‌های مختلف نظیر مدرسه، خانه یا محل کار اختلال کم توجهی-بیش فعالی را تشخیص دهد.

تشخیص دقیق شامل بررسی سابقه­ پزشکی، رد کردن احتمال سایر اختلالات فیزیکی یا روانی و گفته‌­های دیگران (مثلا معلم یا همسر) می­‌شود تا مشخص شود آیا علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در حوزه‌­های مختلف رخ می‌­دهد و چالش‌­های قابل توجهی برای فرد به وجود می‌­آورد یا خیر.

آیا فرزندم دچار اختلال کم توجهی-بیش فعالی است؟

بسیاری از کودکان پرانرژی هستند یا گاهی به ­سختی تمرکز می‌­کنند؛ اما این بدین معنی نیست که دچار اختلال کم توجهی-بیش فعالی هستند و نباید سرسری دست به تشخیص زد.

اما کودکانی که به­ ندرت می­‌توانند روی تکالیف خود تمرکز کنند، به­ طز قابل توجهی نسبت به هم سن و سال­‌های خود پرتحرک هستند (تاجایی که گاهی خود یا دیگران را به خطر می‌­اندازند) و به­ سختی می­‌توانند منظم باشند، وسایل خود را حفظ کنند یا چیزی را فراموش نکنند، باید برای تشخیص علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی تحت معاینه قرار بگیرند زیرا اگر این اختلال درمان نشود، منجر به چالش‌­های اجتماعی یا تحصیلی می­‌شود که سلامت کودک را مختل می­‌سازد.

آیا علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در بزرگسالان متفاوت است؟

از آن­جایی­که انتظار ما از یک بزرگسال با کودک فرق می‌­کند، علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در بزرگسالان به شکل دیگری نمود پیدا می­‌کند.

مثلا، کودک بیش‌­فعال دور خانه می­‌دود یا به ­زحمت می­‌تواند صبر کند تا نوبت بازی او برسد. درمقابل، بزرگسال بیش‌­فعال احساس «بی­‌قراری» می­کند، وقتی سر جا نشسته تکان می­‌خورد و پرحرف است یا مدام صحبت دیگران را قطع می‌­کند. تکانشگری در بزرگسالان، به ­جای رفتار فیزیکی بدون فکر، به شکل تصمیمات ناگهانی درمورد رابطه یا وضعیت اقتصادی نمود پیدا می­‌کند.

از آن­جایی­که انتظار ما از یک بزرگسال با کودک فرق می‌­کند، علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در بزرگسالان به شکل دیگری نمود پیدا می­‌کند.
از آن­جایی­که انتظار ما از یک بزرگسال با کودک فرق می‌­کند، علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در بزرگسالان به شکل دیگری نمود پیدا می­‌کند.

اختلال کم توجهی-بیش فعالی معمولا در چه سنی تشخیص داده می­‌شود؟

با این­که آمار تشخیص علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در بزرگسالان طی سال­‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، این اختلال بیشتر در کودکان تشخیص داده می­‌شود تا در بزرگسالان.

به ­گفته­ اکادمی کودکان آمریکا، علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کودکان ایالت متحده از 4 سالگی قابل تشخیص است اما معمولا این وضعیت بعد از ورود کودک به مدرسه تشخیص داده می­‌شود زیرا علائم در این زمان بارزتر و مشکل­‌سازتر است.

آیا حساسیت در تشخیص علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی بیش از اندازه است؟

این مسئله که حساسیت‌­ها برای تشخیص علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی زیاد یا کم است بسیار مورد بحث قرار گرفته. آمار این اختلال و مصرف دارو برای درمان آن (به ­خصوص در کشورهای غربی) طی چند دهه اخیر  افزایش داشته است و بسیاری معتقدند آزادی زیادی برای تشخیص و تجویز دارو برای این اختلال وجود دارد.

بسیاری از پزشکان عمومی- که وظیفه تشخیص و درمان این اختلال را بر عهده دارند- آموزش کمی درمورد این موضوع داشته‌­اند و و اغلب معاینه دقیق انجام نمی­‌دهند. بنابراین، بحث بر سر این­که تشخیص این اختلال به درستی انجام نمی­‌شود داغ‌­تر شده است.

بسیاری بر این باورند این اختلال برچسبی است که روی کودکان «دشوار» زده می­‌شود تا والدین یا آموزگار بهتر بتوانند کودک را کنترل کنند.

آیا در تشخیص این اختلال سهل­‌انگاری می­‌شود؟

بسیاری از ما بیشتر با بحث تشخیص نابه ­جای  این اختلال  آشنا هستیم اما بعضی از متخصصان می­‌گویند شاید در واقع این اختلال، به­ خصوص در کسانی­‌که علائمشان خفیف‌­تر است یا کم­تر در زندگی اختلال ایجاد می­‌کند (معمولا زنان و دختران)، نادیده گرفته می­‌شود.

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی گزارش داده‌­اند که ابتدا افسردگی یا اختلال دوقطبی در آن­‌ها تشخیص داده شده بود اما درمان رویشان جواب نمی‌­داد. بعد از این­که برای اختلال کم توجهی-بیش فعالی تحت معاینه قرار گرفتند و این اختلال در آن­‌ها تشخیص داده شد، گزارش‌­ها حاکی از تاثیر تراپی در فروکش کردن علائم بود.

بدنامی بیماری روحی- و این باور عام که این اختلال بهانه‌­ای برای تنبلی یا تربیت نادرست است- نیز باعث می­‌شود بسیاری از افراد دنبال درمان نروند چون می­‌ترسند برچسب تنبلی یا والد بد به آن­‌ها زده شود.

تفاوت بین بی­‌توجهی و بیش‌فعالی در چیست؟

علائم اختلال کم توجهی-بیش فعالی به دو دسته تقسیم می­‌شود: بی‌­توجهی و بیش‌فعالی/تکانشگری.

ممکن است فرد تنها علائم یک دسته را داشته باشد. کسی که فقط علائم بی­‌توجهی را از خود نشان دهد، اختلال او از نوع بی‌­توجهی است که در گذشته به ­جای اختلال کمبود توجه/ بیش‌فعالی، صرفا اختلال کمبود توجه نامیده می­‌شد و امروزه نیز تا حدی از همین اصطلاح استفاده م‌ی­شود.

درمقابل، کسی که فقط علائم بیش‌فعالی از خود نشان دهد، اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی او از نوع بیش‌فعالی -تکانشگری است.

آیا ممکن است هر دو نوع اختلال کم­‌توجهی- بیش‌فعالی در فرد وجود داشته باشد؟

بله. کسی که هر دو علائم کم‌­توجهی و بیش‌فعالی را از خود نشان می­‌دهد، دچار اختلال کم‌­توجهی- بیش‌فعالی از نوع مرکب است. این نوع از همه شایع‌­تر است.

آیا احتمال بروز اختلال بی‌توجهی در دختران بیشتر است؟

زنان و دختران بیشتر دچار نوع بی‌توجهی این اختلال می‌­شوند. اما ممکن است دختران نیز دچار بیش‌فعالی باشند.

بعضی از متخصصان می‍­گویند ممکن است این اختلال در دختران دچار علائم بیش‌فعالی نادیده گرفته شود زیرا همان رفتارهایی که پسران دارای بیش‌فعالی از خود نشان می‌­دهند در دختران وجود ندارد و در عوض بیش‌فعالی خود را از طریق پرحرفی، واکنش شدید عاطفی یا جویدن مو یا لباس نشان می‌­دهند.

از طرفی، انتظارات اجتماعی از نحوه­ رفتار دختران و پسران باعث می‌­شود بعضی از دخترها درجهت سرکوب بیش‌فعالی خود تلاش کنند. احتمال تحت درمان قرار گرفتن دختران به­ خاطر افسردگی و اضطراب نسبت به این اختلال بیشتر است.

زنان و دختران بیشتر دچار نوع بی‌توجهی این اختلال می‌­شوند. اما ممکن است دختران نیز دچار بیش‌فعالی باشند.
زنان و دختران بیشتر دچار نوع بی‌توجهی این اختلال می‌­شوند. اما ممکن است دختران نیز دچار بیش‌فعالی باشند.

آیا پسران دچار این اختلال همیشه دارای بیش‌فعالی هستند؟

خیر. اگرچه احتمال این­که پسران بیشتر از دختران علائم بیش‌فعالی از خود نشان دهند بالاتر است، ممکن است بعضی از پسرها فقط دچار اختلال بی‌توجهی باشند.

 

منبع
psychologytoday
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: