اوتیسم

سبکها و شیوه های فرزندپروری والدین و کودک دارای اختلالات طیف اوتیسم

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

مهارتهایی که بایستی برای کودک دارای اختلال طیف اتیسم مهیا نمود:

کودکان خردسال به شش نوع بازی مشغول می گردند که به صورت مرحله ای رشد می یابد اما کودکان دارای اتیسم ممکن است در هر مرحله به کمک بیشتری نیاز داشته باشند.

بازی اکتشافی:

این زمانی است که اطفال خرد سال به جای بازی با اشیاء و اسباب بازی ها به اکتشاف انها می پردازد. در این مرحله کودک بلوک ها را به دهان می برد و یا به دستان یک عروسک نگاه می کند.در این مرحله از بازی کودکان از طریق اکتشاف شکلها ،رنگ ها و اندازه ها و بافتها دنیای پیرامون خود را یاد می گیرد. شما می توانید با الگو گیری از این بازی، پیرامون را به شکلی بسازید که موجبات یادگیری او را مهیا کند. برای نمونه او را در حمام تشویق کنید که آب را به اطراف بپاشد و صابون را به دستان خود بمالد،لیف را در دهان بگذارد و ان را میک بزند ویا بافتهای مختلف را درون آب تجربه و لمس کند و….تمامی اینها از طریق اکتشافات حسی شالوده هایی را در مغز کودک دارای اختلال طیف اتیسم ایجاد می کند که در اینده می تواند مورد استفاده او قرار گیرد.تمامی کودکان بدون این شالوده های حسی در اینده ممکن است دچار مشکل گردند و این امر می تواند منجر به فقرپایگاه داده های حسی انها گردد.

بازی علت و معلول:

در این شرایط کودکان با اسباب بازی هایی بازی می کنند که برای رسیدن به یک نتیجه مورد نظر به یک عمل نیاز دارند.برای نمونه فشار دادن یک دکمه برای پخش موسیقی و یا فشار دادن دست عروسک برای شنیدن خنده عروسک.این بازی به کودکان دارای اختلال طیف اتیسم می اموزد که اعمال انها دارای اثراتی است که می تواند برای انها پیامد های خوشایند و یا ناخوشایندی داشته باشد و از طرفی کنترل داشتن بر روی عوامل محیطی برای بدست اورد پیامد ان.
در این دو مرحله شما بایستی به کودک دارای اختلال طیف اتیسم خود کمک کنید تا از طریق اکتشاف یاد بگیرد با اسباب بازی های خود کار کند و شما بایستی او را تشویق کنید.این تشویق اورا ترغیب به تکرار عملکرد صحیح دوباره می کند.همینطور اورا به کار با اسباب بازی های علت و معلولی تشویق کنید. زمانی که او پیامد را ببیند خودش تلاش می کند که آن را تکرار کند.زمانی که وارد این مرحله شدید تلاش کنید تنوع اسباب بازی های علت و معلولی خود را بیشتر کنید تا کودک شما تنها به دنبال یک معلول واحد در بازی های خود نباشد و نتایج و معلولهای احتمالی دیگر را نیز بپذیرد.همچنین فرصتی مناسب برای اموزش به فرزندانتان است که چگونه از شما کمک بخواهد و با نوبت گرفتن بازی کند. برای نمونه شما می توانید با فشار دادن دکمه ای نوبتی کاری کنید یا به نوبت دکمه های کیبورد حیوانات را فشار دهید و صدای هر حیوان را بشنوید و نام ان را بگویید.
نکته:اگر کودک خردسال شما به اکتشاف در محیط نمی پردازد و یا به محرکات حسی واکنشی غیر معمول نشان می دهد و یا اینکه تنها به دنبال دریافت یک نوع محرک حسی است بایستی به یک متخصص در زمینه اختلالات رشدی مراجعه نمایید.به همین منظور شما بایستی بیش از پیش کودک خود را بشناسید و عملکرد او را بررسی کنید. این امر به شما کمک می کند تا اگر کودک خردسال شما مشکوک به اختلال طیف اتیسم باشد مداخلات بموقع برای او سریعتر اجرا گردیده و فاصله رشدی او با دیگر کودکان را کمتر گردد.

منبع
verywell
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: