اختلال کمبود توجه و بیش فعالی

مهارت های افراد بیش فعال با نقص توجه که دیده نمی شود!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

ما در این مقاله می خواهیم مهارت های نرمی را بیان کنیم که به ADHD کمک کرده است. از آنجا که ADHD نوعی اختلال طیفی است، یعنی به طور متفاوت و درجات مختلف بر افراد مختلف تأثیر می گذارد، بنابراین این مهارت ها هم در افراد مختلف در درجات مختلفی وجود دارد. برخلاف سایر نوشته ها این نوشته دیدگاه مثبتی نسبت به افراد بیش فعال با نقص توجه دارد.

ما می خواهم جنبه هایی از ADHD را که مثبت و مفید بوده است را بیان کنیم. خواه این نتیجه مستقیم ADHD من باشد یا محصول جانبی آن باشد.

پنج مهارت نرم افراد بیش فعال با نقص توجه
من همدل هستم

همدلی یکی از بزرگترین نقاط قوت افراد ADHD است. این موضوع باعث شده افراد بیش فعال در طول زندگی دنبال درک دیگران باشند. عمیقا به دیگران اهمیت می دهند. و چون درد را می شناسند، خیلی تلاش می کنند تا دیگران را ناراحت نکنند.

سازگاری خیلی بالا

رعایت اصول معمولی برای افراد ADHD استرس زا است، بنابراین از آنجا که به ندرت برای روزها، هفته ها، ماه ها و به طور کلی زندگی خود را برنامه ریزی می کنند، اما کاملاً با شرایط تغییر پذیر سازگار می شوند. انعطاف پذیری بالای ذهنی از ویژگی های افراد دچار بیش فعالی و نقص توجه است.

خلاقیت بالا

افراد ADHD می توانند مشکلات را از راه هایی که مردم واقف نیستند حل کنند. آنها بیرون از چارچوب فکر می کنند، و این ویژگی بیشتر به دنبال تمایل مغز برای استفاده هرچه کمتر از انرژی مغز است. آنها برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی مغزی محدود، سریعترین و کارآمدترین روش را برای انجام کارها پیدا می کنند. برخی ممکن است این را به عنوان یک میانبر در نظر بگیرندند. اما من آن را هوشمندی می دانم.

تمرکز بیش از حد (البته روی چیزهایی که دوست دارند)

افراد بیش فعال با نقص توجه شاید کتاب هایی که در کودکی خوانده اند را به یاد آورند. اگر موضوعی را جالب بدانند، عمیقا در آن فرو می روند. برخلاف تصور عامه که فکر می کنند افراد ADHD در همه گونه توجه و تمرکز مشکل دارند باید این موضوع را گوشزد کرد که این افراد تمرکز خوبی بر روی چیزهایی که علاقمند هستند، دارند.

دید خاکستری

این که آیا دید خاکستری نتیجه ADHD است یا نه، من هنوز مشخص نیست. اما افراد ADHD در دیدن مسائل از هر طرف کاملاً خوب هستند و خود را به تفکر سیاه یا سفید محدود نمی کنند. این موضوع هم می تواند ناشی از امتناع این افراد از قرار گرفتن در چارچوب ها یا کلیشه ها باشد، اما این ویژگی به خوبی به روابط بین فردی این افراد کمک می کند.

ADHD چگونه به شما کمک می کند؟

با به اشتراک گذاشتن این پست، امیدواریم که بتوانید برخی از نقاط قوت پنهان در درون خود کشف کنید. اگر شما هم به این اختلال دچار هستید و در برخی مهارت ها نسبت به اطرافیان خوب عمل می کنید، مهارت خود را در پایین پست به اشتراک بگذارید.


منبع APA

Ansah, T. (2020, October 8). Soft Skills from ADHD That Are Often Forgotten, HealthyPlace. Retrieved on 2020, October 11 from https://www.healthyplace.com/blogs/livingwithadultadhd/2020/10/soft-skills-from-adhd-that-are-often-forgotten

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: