سلامت روان

روش های اسرارآمیز برای غلبه بر تنبلی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

شاید شما در خصوص چگونگی فعال و سودمند شدن راهنمایی‌ها و ترفند‌هایی خوانده باشید، میلیون‌ها برنامه و کار در این مسیر انجام داده باشید و بارها به خودتان قول داده باشید که چرخه تنبلی را بشکنید، اما هرگز تغییر مورد نظر رخ نداده است. اگر احساس می‌کنید در گروه افراد تنبل قرار دارید و به دنبال راه فراری از این وضعیت هستید.

با خودتان مهربان باشید

هنگامی که احساس می کنید اخیرا تنبل بوده اید، باعث می شود که به خودتان سرکوفت بزنید و امیدوار باشید که کاری را شروع کنید. شاید در مواقع کمی این کار موثر باشد، اما با این کار باعث احساس گناه و پایین آوردن عزت نفس خود می شوید و احساسی مانند احساس شکست پیدا خواهید کرد. بنابراین انگیزه کمتری برای انجام کار پیدا کرده و بیشتر کارها را به تعویق می اندازید و حتی تلاش کمتری می کنید.

فقط با یک گام کوچک رو به جلو شروع کنید

سخت ترین کار اغلب به سادگی شروع می شود. بنابراین آن کار را آسان کنید تا بتوانید مقاومت درونی خود را کاهش دهید و در واقع عمل کنید. فقط با یک گام کوچک رو به جلو شروع کنید:

  • فقط برای ۳ دقیقه بدوید.
  • ۵ دقیقه ظرف ها را بشورید.
  • فقط ۱۰ دقیقه کاری را که پشت گوش می انداختید را انجام دهید.
در طول روز، بخش کوچکی از کاری که مهم است را اول انجام دهید

برای اینکه از زمان تنبلی خود لذت ببرید و احساس گناه نداشته باشید بهتر است ببینید که چه کاری در این هفته برایتان مهم است و قسمت کوچکی از آن را انجام دهید. این کار را به بخش های کوچک تقسیم کنید و روی بخش اول تمرکز کنید.

زمانی مناسب از روز را برای انجام آن تنظیم کنید.

شما اولین پیروزی ۵-۱۰ دقیقه ای را به دست می آورید و انگیزه بیشتری برای ادامه این مسیر در طول روز دیگر خواهید داشت.

ایجاد چرخه متمرکز کاری با استراحت

برای اینکه کار خود را سبک کنید، بهتر است که کمی استراحت را وارد چرخه کار خود کنید اما به شرطی که کار خود را با تمرکز کامل انجام دهید.

به خود بگویید: من ۳۰ دقیقه کار می کنم و ده دقیقه به تنبلی می گذرانم.

با شکستن ساعت های کاری خود، كار كمتر دلهره آور خواهد شد. و شما احساس می کنید انرژی و انگیزه بیشتری برای انجام کار خواهید داشت و کار را با کیفیتی بهتر انجام می دهید.

مسیرهای فرار را موقتا ببندید

از خودتان بپرسید از چه راه هایی برای فرار از کار استفاده می کنید؟

مثلا در هنگام کار گوشی خود را بدست می گیرید و شبکه های اجتماعی را چک می کنید؟ بنابراین بهتر است گوشی خود را خاموش کنید یا جایی دور از دسترس خود قرار دهید.

یا اگر با گوشی خود بازی می کنید باز هم راه حل بالا را انجام دهید.

شور و شوق، انگیزه و انرژی دیگران را جذب کنید

هر چه را که وارد ذهن و زندگی خود کنید، بر شما تاثیر می گذارد. مثلا اگر با افراد تنبل معاشرت کنید، به راحتی با راه و روش آنها سازگار می شوید.

بنابراین در مورد آنچه که به ذهن شما می رسد به صورت روزانه و هفتگی فکر کنید و اگر می خواهید چند تغییر در آن ایجاد کنید.

از زمان تنبلی خود لذت ببرید

زمانی که به تنبلی می گذرانید باعث می شود دوباره شارژ شده و آرامش پیدا کنید. اما اگر زیاد تکرار شود دیگر برایتان مفید نخواهد بود، زیرا باعث می شود احساس ناامیدی کنید زیرا هدفی را دنبال نمی کنید و بجای آرامش خاطر باعث ایجاد استرس می شود زیرا کارهایتان را انجام نداده و نتایج منفی برایتان در پی خواهد داشت.

با این حال مقداری تنبلی می تواند مفید باشد. سعی کنید از آن زمان، چه ۱۰ دقیقه باشد چه یک روز، نهایت استفاده را ببرید و کاری را که دوست دارید انجام دهید و زیرا شادی زیادی برایتان به ارمغان می آورد ولی یادتان باشد که در حد متعادل تنبلی کنید.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: