سلامت روان

مزایا و فایده بازی برای بزرگسالان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

بازی فقط برای بچه ها ضروری نیست بلکه می تواند منبع مهمی برای آرامش و تحریک بزرگسالان باشد. بازی با همسرتان، دوستان، همکاران، حیوانات خانگی و کودکان، یک راه مطمئن و سرگرم کننده برای تخیل، خلاقیت، توانایی حل مسئله و بهزیستی روانی است. هنگام بازی بهترین زمان برای بزرگسالان است که کار و مشکلات را فراموش کنند و به دور از قواعد رفتاری متداول ولی خلاقانه با دیگران در تعامل باشند. 

در رابطه با قدرت بازی و گذر از زمان بچگی به زمان بزرگسالی، خیلی از ما بازی کردن را متوقف می کنیم. ما بازی کردن را با کار و مسئولیت عوض می کنیم. وقتی ما زمانی را برای شاد بودن می گذرانیم بیشتر از زمانی که برای گذراندن جلوی تلویزیون یا کامپیوتر وقت می گذاریم درگیر کارهای خلاقانه و بازی های فکری می شویم. با اجازه دادن به خودمان برای بازی های بچگانه، می توانیم تمام منافع زمان بچگی را به همراه داشته باشیم. بازی اغلب به عنوان زمانی برای احساس زندگی توصیف می شود. اما ما گاهی آن را کلا فراموش می کنیم. اما بازی کردن یک وسیله لوکس و فانتزی نیست بلکه یک ضرورت است.

مزایای بازی
از بین بردن استرس

بازی سرگرم کننده است و می تواند آزادی اندورفین ها، مواد شیمیایی طبیعی بدن را به ارمغان بیاورد. اندورفین ها احساس خوشحالی را به وجود می آورند و حتی می توانند به طور موقت درد را از بین ببرند.

بهبود عملکرد مغز

بازی شطرنج، تکمیل پازل یا دنبال کردن فعالیت های سرگرم کننده دیگری که مغز را به چالش می کشد، می تواند به جلوگیری از مشکلات حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک کند. تعاملات اجتماعی بازی با خانواده و دوستان نیز می تواند به کاهش استرس و افسردگی کمک کند.

ذهن را تحریک و خلاقیت را تقویت می کند

بچه های کوچک اغلب وقتی که بازی می کنند، بهتر می آموزند و این اصل در مورد بزرگسالان نیز کاربرد دارد. بازی همچنین می تواند تخیل شما را تحریک کند، به شما کمک کند تا سازگار شده و مشکل را حل کنید.

بهبود روابط و ارتباط شما با دیگران

سهیم شدن در خنده و سرگرمی می تواند همدلی، دلسوزی، اعتماد و صمیمیت با دیگران را تقویت کند. بازی لازم نیست که یک فعالیت خاص باشد؛ همچنین می تواند حالت ذهنی باشد. پرورش سرزندگی و باریگوشی درونی می تواند به شما در موقعیت های استرس زا کمک کند، مثلا زودتر یخ غریبه ها را بشکنید و دوستان جدید و روابط تجاری جدید ایجاد کنید.

احساس می کنید جوان و پر انرژی هستید

به گفته جورج برنارد شاو، “ما بازی نمی کنیم چون پیر شده ایم، بلکه ما پیر می شویم چون دیگر بازی نمی کنیم.” بازی می تواند انرژی و توانایی شما را تقویت کند و حتی مقاومت شما را در برابر بیماری ها بهبود بخشد، به شما کمک می کند که بهترین احساس را داشته باشید.

قوه بینایی را بهبود می دهد

دانشمندان کشف کردند که بازی کردن می‌تواند قوه‌ بینایی شما را بهبود ببخشد. بر اساس یک مطالعه، انجام بازی به مدت ۱۰ هفته با توانایی بهتر فرد در تشخیص سایه های مختلف خاکستری همراه است.

روند پیری را کند می کند

به لحاظ علمی اثبات شده‌است بازی های مغزی که شامل استفاده از حافظه و فرایند حل مسئله است بر افراد بزرگسال تاثیر مثبتی دارد. بر اساس یک مطالعه، فقط ۱۰ ساعت بازی باعث افزایش عملکرد شناختی در افراد ۵۰ ساله و بالاتر می شود و این افزایش می تواند به مدت چند سال ادامه بیابد.

بازی کردن برای قلب تان خوب است

بازی های حرکتی، بهترین ترفند برای فعالیت بیشتر است، عادتی که بابتش، قلب شما ممنون تان خواهد بود. قدم زدن با سگ، ۲۳۰ کالری درساعت می سوزاند ، رقصیدن ۳۲۰ کالری و دوچرخه سواری آهسته، بیش از ۴۲۰ کالری در ساعت می‌سوزانند. حتی یک بازی تند فوتبال با بچه های تان در حیاط پشت خانه، می تواند ۵۰۰ کالری در ساعت مصرف کند. بازی در بیرون از خانه، فواید و امتیازات فراوانی دارد.

خطر ابتلا به بیماری های روانی را کاهش می دهد

یکی از مزایای بازی برای بزرگسالان، کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی، از جمله زوال عقل و بیماری آلزایمر است. به یاد داشته باشید که بازی کردن یک راه خوب برای تمرین دادن مغز و تقویت آن است. بر اساس یک مطالعه، بازی های ویدیویی آموزشی می توانند برای مقابله با عوامل خطر شناخته شده‌ بیماری های روانی استفاده شوند. این مورد نیز یکی دیگر از بزرگ ترین مزایای بازی برای بزرگسالان است که نباید دست کم بگیرید، بلکه باید آن را در نظر داشته باشید و انجام بازی را هر چه زودتر به عنوان بخشی از برنامه های زندگی‌تان بررسی کنید.

 فشار خون را پایین می آورد

همان طور که می دانید فشار خون بالا به خطرات بالقوه‌ توسعه‌ آسیب های شریان ها، سکته‌ مغزی و بیماری قلبی مرتبط است. و شما می توانید این خطر را با بازی کردن کاهش دهید. چنین تاثیری به این دلیل است که بازی ها همراه با افزایش اندورفین و خنده، می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. در واقع بازی باعث آزاد شدن اندورفین می شود و همین به گردش خون و شل شدن ماهیچه ها کمک می کند و حتی در کاهش فشار خون تاثیر مثبت دارد.

بازی و روابط

بازی کمک می کند تا مهارت های اجتماعی را توسعه و بهبود بخشید. مهارت های اجتماعی در دادن و گرفتن بازی آموخته می شود. در طول بازی دوران کودکی، بچه ها در مورد ارتباط کلامی، زبان بدن، مرزها، همکاری، و کار گروهی یاد می گیرند. به عنوان بزرگسالان، شما همچنان به بهبود این مهارت ها از طریق بازی و ارتباطات با تفریح و بازی ادامه دهید.

بازی همکاری با دیگران را می آموزد. بازی یک کاتالیزور قدرتمند برای اجتماعی شدن مثبت است. از طریق بازی، کودکان یاد می گیرند چگونه “به خوبی” با دیگران بازی کنند، با یکدیگر همکاری کنند، قوانینی را که به طور متقابل مورد توافق قرار گرفته است را دنبال کنند و در گروه ها اجتماعی شوند. به عنوان بزرگسالان، می توانید بازی را برای شکستن موانع و بهبود روابط خود با دیگران ادامه دهید.

بازی می تواند زخم های احساسی را بهبود بخشد. به عنوان بزرگسال وقتی که شما با هم بازی می کنید، درگیر همان الگوهای رفتاری می شوید که مغز کودکان را به طرز مثبتی شکل می دهد. این رفتارهای بازیگوشانه که پیش بینی کننده سلامت عاطفی کودکان نیز هست، می تواند منجر به تغییرات مثبت در بزرگسالان شود.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: