افسردگی

راه های درمان افسردگی و تسهیل فرآیند بهبود

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

قبل از این که بخواهیم در مورد راه های درمان افسردگی صحبت کنیم، باید علائم افسردگی را به خوبی بشناسیم. طبق آمار زنان بیشتر از مردان برای درمان افسردگی، یا هر اختلال روانی دیگری، به پزشک مراجعه می­‌کنند. این در حالی است که درمان افسردگی برای هر فرد مبتلا به افسردگی تا زمان بهبودی و حتی چند ماه بعد که به عنوان استاندارد زمان مراقبت در نظر گرفته می­‌شود ضروری است.

اگرچه گاهی دوره‌های افسردگی خودبه­ خود برطرف می‌­شوند. اما این وضعیت ممکن است چندین ماه رنج فیزیکی و روانی، اندوه و بی‌­میلی به زندگی را به همراه داشته باشد. بنابراین می‌تواند ضرر زیادی را برای فرد، روابط و کار او به بار آورد. شواهد نشان می‌­دهد هرچه دوره­ افسردگی طولانی‌­تر باشد، احتمال عود افسردگی با شدت بیشتر در آینده افزایش می‌­یابد. بنابراین یافتن راه های درمان افسردگی برای بهبودی یکی از ضروریات است.

راه های درمان افسردگی بسیار متنوع هستند. از جمله این روش‌ها می‌توان به مانند روان ­درمانی اشاره کرد. هدف از روان درمانی معمولا اصلاح افکار و باورهایی است که به­ صورت ناخودآگاه زمینه بروز افسردگی را فراهم می‌کنند. این روش درمان درصدد ارائه راهکارهایی برای کنار آمدن با استرس، تجویز دارو برای تسکین علائمی مانند فکر به خودکشی و تسهیل روش­‌های روان­ درمانی (نورومدولاسیون) است.

در روش نورومدولاسیون به­ منظور بازگرداندن ارتباط موثر بین قسمت­‌های کلیدی مغز، اعصاب به ­صورت مستقیم تحریک می­‌شوند. به ­علاوه، افراد می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود، از داشتن رژیم غذایی و ورزش ساده گرفته تا ملحق شدن به گروه سرود و تمرین مدیتیشن، به درمان افسردگی کمک کنند.

راه های درمان افسردگی

نتایج به دست آمده حاکی از این است که روان­ درمانی نیز می‌تواند دست کم به اندازه مصرف دارو موثر عمل کند. ترکیب این دو روش نیز برای بسیاری از افراد بهترین نتایج را به همراه دارد.

آیا ممکن است افسردگی خود به خود رفع شود؟

هر چند ممکن است دوره افسردگی خود به­ خود برطرف شود. اما در بهترین حالت این وضعیت چند ماه طول می­‌کشد. در این مدت نیز آسیب قابل توجهی به مغز و زندگی فرد وارد می‌­کند.

به باور متخصصان، التهابی که در اثر افسردگی در مغز رخ می‌­دهد به مرور زمان باعث زوال اعصاب می‌­شود. این چرخه به تغییرات پاتولوژیک در مغز دامن می‌­زند به ­طوری که بهبود فرد افسرده در آینده دشوارتر خواهد شد.

تحقیق انجام شده بر روی بیماران دچار افسردگی عمده نشان می‌دهد، 23 درصد از بیمارانی که تحت درمان قرار نگرفتند ظرف سه ماه بهبود یافتند. در حالی که 32 درصد از آن‌ها بعد از 6 ماه بهبود یافتند و 53 درصد بعد از گذشت یک سال کاملا خوب شدند.

احتمال بهبود افسردگی بدون استفاده از راه های درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان بیشتر است.

افسردگی چه زمانی به درمان نیاز دارد؟

هر دوره افسردگی که بیشتر از دو هفته طول بکشد، نیاز به امتحان کردم یکی از راه های درمان افسردگی دارد. هر چه قدر هم درمان زودتر شروع شود، برای فرد مبتلا بهتر است.

زیرا بالاترین احتمال بهبودی کامل علائم و پیشگیری از عود افسردگی درصورت درمان زودهنگام اتفاق می‌­افتد. باری که افسردگی بر ردوش فرد می‌گذارد، آن­ قدر سنگین است که می‌تواند اصلی­ ترین دلیل برای نرفتن به سر کار و پایین آمدن میزان فعالیت شود. این بیماری همچنین تاثیر مخربی روی روابط، زندگی خانوادگی، سلامت جسم و کیفیت زندگی می­‌گذارد.

درمان افسردگی

برای درمان و بهبود افسردگی چهار روش اصلی وجود دارد:

  • روان­ درمانی
  • داروهای ضد افسردگی
  • نورومدولاسیون
  • تغییر سبک زندگی

که هر یک از این روش‌ها به بهبود جنبه­ های مختلفی از این اختلال می­‌پردازد. درمان افسردگی شدید و مزمن به ترکیبی از روش‌های دارویی و درمان شناختی رفتاری بهتر جواب می­‌دهد. نشانه ­هایی نظیر کاهش کج­ خلقی، افزایش انرژی، پریشانی کم­تر، عادی بودن اشتها، افزایش توانایی تمرکز، بازگشت میل جنسی و داشتن حس بهتر نسبت به خود حاکی از واکنش مثبت افسردگی به درمان است.

افسردگی مقاوم به درمان یعنی چه؟

در صورتی که برای درمان بیمار دارو تجویز شود، پزشک طی ویزیت­ های منظم میزان تاثیر دارو را از طریق ارزیابی شدت علائم مورد بررسی قرار می­‌دهد. اگر علائم تا 50 درصد کاهش پیدا کرده باشد، یعنی فرآیند بهبود افسردگی به خوبی پیش می‌رود و بدن بیمار به دارو واکنش مثبت نشان داده است. اما این واکنش کافی نیست.

حتی علائم خفیف نیز اثرات زیان­‌باری را روی مغز می­‌گذارد. بنابراین نه­ تنها احتمال عود افسردگی را بالا می­‌برد، بلکه در واقع بروز آن را نیز تسریع می‌کند. اگر افسردگی نسبت به چند دارو، که به ­تنهایی یا در کنار سایر داروها مصرف می‌­شود، واکنش نشان ندهد یا عوارضی در پی داشته باشد که غیر قابل تحمل است، می‌­گوییم افسردگی نسبت به درمان مقاوم است.

بهبود افسردگی

روان­ درمانی یعنی چه؟

همانگونه که پیش‌تر نیز گفته شد تجویز دارو یکی از راه های درمان افسردگی است. دارو علائم افسردگی را تسکین می­‌دهد اما راه درمان آن نیست. افسردگی عمده در اثر عوامل مختلف مانند واکنش به استرس و تجارب و افکار منفی رخ می‌­دهد.

روان­ درمانی ریشه­ افسردگی و نحوه­ پردازش افکار و احساسات در ذهن فرد را هدف قرار می ­دهد و به افراد کمک می­‌کند تا باورها، عواطف و افکاری را که منجر به بروز افسردگی در آن­ها شده است بشناسند. به کمک روان ­درمانی مشکلاتی را که باعث برانگیخته شدن افسردگی می‌­شود یا به تداوم آن دامن می­‌زند، در افراد تشخیص داده می‌شود.

تراپی افراد را به تجدید نظر در منابع لذت در زندگی وادار می­‌کند و به آن­ها کمک می­‌کند تا تسلط بیش‌تری بر زندگی خود داشته باشند. این راهکار به افراد کمک می‌کند تا روش‌­های موثرتری را برای کنار آمدن با شرایط پیدا کنند.

این روش نه ­تنها در تسکین شرایط فعلی افسردگی موثر است، بلکه مانع از بروز مجدد آن هم می­‌شود. تراپیست در درمان شناختی رفتاری به­ صورت فعال به بیمار کمک می­‌کند تا الگوی افکار منفی را که منجر به بروز افسردگی شده است بشناسد و به چالش بکشد.

فرد به کمک تراپیست وضعیت و احوال خود هنگام هجوم رخدادهای بیرونی یا افکار منفی را توضیح می­‌دهد و روش­‌های مناسب برای هر موقعیت، از مدیتیشن گرفته تا اصلاح افکار، را کشف می­‌کند.

تحقیقات نشان می‌­دهد بعد از 12 تا 16 جلسه­ درمان در مطب تراپیست، تاثیرات درمان شناختی رفتاری قابل مشاهده است. این روش برای جلوگیری از عود افسردگی نیز بسیار مفید است.

راه های درمان افسردگی

داروهای ضد افسردگی چه تاثیری دارد؟

سیگنال­‌های الکتریکی، پیام را از یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر مغز می­‌فرستند. این سیگنال‌های الکتریکی با سیگنال­‌های شیمیایی که در سراسر شکاف کوچک بین سلول­های عصبی به هم متصل شده‌­اند، در ارتباط هستند.

داروهای ضد افسردگی روی انتقال­ دهنده‎­های عصبی، مانند نوراپی­نفرین، سروتونین، دوپامین و … که به گروهی از مواد شیمیایی به نام مونو آمین تعلق دارند، تاثیر می‌­گذارند.

داروهای ضد افسردگی مانند SSRI، میزان انتقال­ دهنده­ های عصبی را کاهش یا افزایش می‌­دهد. بنابراین به جای انتقال­ دهنده عصبی عمل می­‌کنند یا گیرنده­‌هایی را که مواد شیمیایی عصبی به آن متصل می­‌شوند، تنظیم می‌­کند.

این تغییرات ممکن است ناشی از تاثیر مواد دارویی باشد اما اصلی ­ترین منبع بهبود یافتن فرد نیست. زیرا این تغییرات بسیار سریع اتفاق می‌­افتد. اما شش هفته یا بیشتر طول می‌­کشد تا دارو باعث تسکین علائم شود. محققان بر این باورند علت این تاخیر تشکیل پیوند جدید میان سلول­ های عصبی است که راه را برای انعطاف­ پذیری ذهنی و رفتاری هموار می‌­کند.

تحقیقات نشان می‌­دهد که 40 تا 60 درصد از بیمارانی که تحت درمان با داروی ضد افسردگی قرار می­‌گیرند، طی 6 تا 8 هفته با بهبود علائم روبه‌­رو می‌شوند. طبق استانداردهای مراقبتی به ­محض رسیدن به مرحله­ بهبودی مصرف دارو باید 4 تا 9 ماه دیگر ادامه پیدا کند.

راه های درمان افسردگی

چه زمانی از کتامین استفاده می ­شود؟

امروزه در شرایط کنترل ­شده‌ای از کتامین نیز، که تا مدت­ها به ­عنوان ماده بیهوشی به کار می‌­رفت، برای معالجه افسردگی مقاوم به درمان استفاده می‌شود.

براین این کار کتامین با دوز مشخص و طی چند ساعت به فرد تزریق می­‌شود. این دارو سریع بسیار عمل می­‌کند، به­ طوری که ظرف چند ساعت علائم تسکین می‌­یابد. حدود پنجاه درصد از بیماران بعد از یک بار تزریق تا چند روز یا چند هفته از شر علائم خلاص می­‌شوند. این دارو به­ خصوص برای افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند مفید و بسیار پرکاربرد است. نوع دیگری از کتامین نیز، به نام اسکتامین، به بینی اسپری می‌­شود.

کتامین گلوتامات را، که یک انتقال­ دهنده عصبی غیر مونوآمین است، مسدود می­ کند و بدین­ ترتیب روی عملکرد سایر انتقال­ دهنده ­های عصبی تاثیر می‌گذارد. این دارو عوارضی مانند فشار خون بالا را به همراه دارد که در کنار تاثیر کوتاه مدت آن باعث می‌­شود کم­تر مورد استفاده قرار گیرد.

منظور از تحریک مغز یا نورومدولاسیون چیست؟

با افزایش آگاهی درمورد افسردگی، این اختلال کم­تر به عنوان نارسایی شیمیایی-عصبی، مثل کمبود سروتونین یا دوپامین، و بیشتر به عنوان مشکل در سیستم عصبی (مشکل در فعال­سازی یا تعامل بین نقاط کلیدی در شبکه­ های عصبی یا اختلال در پردازش محرک احساسات، محرک پاداش یا عملکرد اجرایی) شناخته می ­شود.

درنتیجه، امروزه روش­‌های درمانی شامل راهکارهایی که برای هشیار ساختن الکتریکی یا مغناطیسی فعالیت عصب از طریق تحریک اجزای مغز می‌‌شود، مورداستفاده قرار می‌گیرند. تصویربرداری عصبی نشان داده است که فعالیت غیرعادی در شبکه ­های مغز به قسمت­ هایی مانند هیپوکامپ، آمیگدال و قشر پیش ­پیشانی مربوط است.

هدف از نورومدولاسیون تحریک نوروپلاستی است تا باعث ایجاد پیوند عصبی جدید شده و الگوی تازه‌ای را برای فعالیت ­های عصبی شکل دهد. این امر معمولا  انعطاف ­پذیری ذهنی و رفتاری بیشتری را به همراه می‌­آورد. تحقیقات نشان داده است که این دستگاه به مرور زمان روحیه و حافظه فرد را به­ طرز قابل­ توجهی بهبود می ­بخشد. امروزه ورزشکاران منتخب و سایر افرادی که به دنبال عملکرد بهتر هستند، قبل از انجام تمرین معمولا یک ­بار تحریک­ سازی مغزی را انجام می‌­دهند.

تحریک مغناطیسی مغز (TMS)

در این روش، یک یا دو سیم به سر فرد وصل می­شود و جریان مغناطیسی به آن وارد می­‌کند تا جریان به بافت ­های عمیق مغز که منشا بروز افسردگی هستند، برسد. نوع و قدرت جریان الکتریکی در این روش اغلب همان است که در ام‌­آرآی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. انجام این روش به بیهوشی نیاز ندارد و تحریک مغز طی چند جلسه در مطب دکتر انجام می‌­شود. تقریبا 60 درصد از افرادی که به داروی ضد افسردگی واکنش نشان نمی‌­دهند، با TMS به­‌طرز قابل توجهی بهبود می‌­یابند یا کاملا خوب می‌­شوند.

راه های درمان افسردگی

اصلی­‌ترین روش‌های تحریک­‌سازی مغز کدامند؟

  • در تحریک مغناطیسی مغز (TMS) یک یا دو سیم به سر فرد وصل می­‌شود و جریان مغناطیسی به آن وارد می­‌کند، تا جریان به بافت­‌های عمیق مغز که منشا بروز افسردگی هستند، برسد. نوع و قدرت جریان الکتریکی در این روش اغلب همان است که در ام­‌آرآی مورد استفاده قرار می­‌گیرد.
    انجام این روش به بیهوشی نیاز ندارد و تحریک مغز طی چند جلسه در مطب دکتر انجام می‌­شود. تقریبا 60 درصد از افرادی که به داروی ضد افسردگی واکنش نشان نمی‌­دهند، با TMS به­ طرز قابل توجهی بهبود می­‌یابند یا کاملا خوب می­‌شوند.
  • در تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌­ای (tDCS)، با قراردادن دستگاهی شبیه هدفون روی سر، جریان ضعیف الکتریکی از جمجمه به قسمت­‎های مختلف مغز فرستاده می­‎شود. نیت اصلی از انجام این کار هدف قرار دادن قسمت­‌هایی از مغز است که در دقت، درک، یادگیری و حافظه دخیل هستند و روی روحیه تاثیر می‌­گذارند.درمان افسردگی
  • تحریک عمقی مغز، این روش زمانی انجام می­‌شود که افسردگی شدیدا نسبت به درمان مقاوم باشد. در این روش یک دستگاه روی قفسه سینه وصل می‌­شود تا سیگنال­های الکتریکی را به قسمت‌­های مورد نظر در مغز برساند. این دستگاه مثل پیس ­میکر برای مغز است.
  • تحریک متناوب با امواج تتا (iTBS) نوعی روش غیرتهاجمی تحریک مغز محسوب می­‌شود که برای افسردگی مقاوم به درمان قابل استفاده است.

کدام یک از راه های درمان افسردگی بهتر است؟

متخصصان بر سر این اصل توافق دارند که افسردگی خفیف به روش­‌های روان­ درمانی نظیر درمان شناختی و رفتاری پاسخ مثبت نشان می­‌دهد و نیازی به مصرف دارو نیست.

نوع شدیدتر افسردگی نیز به ترکیب دارو و روان­ درمانی بهتر جواب می­‌دهد. داروهای ضد افسردگی بیش‌ترین تاثیر را بر روی درمان افسردگی متوسط تا شدید و نوعی از افسردگی که ذاتا مزمن است، دارد.

روان­پزشکان بالینی که در زمینه درمان افسردگی تبحر دارند، عموما می­‌دانند که چه علائم یا مجموعه علائمی به کدام نوع از داروهای ضد افسردگی واکنش نشان می‌­دهد. با این حال، در اغلب موارد، لازم است یک یا چند دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف با دوز مناسب و کم­ترین اثر جانبی امتحان شود تا بهترین دارو برای بیمار مشخص گردد.

گاهی اثرات جانبی (مانند حالت تهوع، افزایش وزن، پرخاشگری، بی­‌خوابی، از دست رفتن میل جنسی، اختلال در رسیدن به ارگاسم) عامل تعیین­ کننده برای ادامه مصرف دارو است. زمانی­‌که علائم کاملا بهبود پیدا کند و بیمار احساس کند می­‌تواند نسبت به زمان بیماری عملکرد بهتری از خود نشان دهد، یعنی درمان موفقیت ­آمیز بوده است.

درمان افسردگی

آیا اسکن­ های مغز به تعیین راه های درمان افسردگی کمک می­ کند؟

اسکن­ های مغز به تشخیص قسمت­‌هایی از مغز که کلید پردازش احساسات و تغییر ارتباطات عصبی در افسردگی هستند کمک می‌­کنند. این اطلاعات راهنمای خوبی برای استفاده از انواع دستگاه­‌های نورومدولاسیون به ­عنوان روش درمان است.

همچنین محققان به کمک این اطلاعات توانسته‌­اند میزان عمل و تاثیر دارو را نیز ارزیابی کنند. به­ منظور تحقیق روی میزان اثرگذاری روان­ درمانی هم از اسکن­ های مغزب استفاده می‌­شود تا عملکرد مغز قبل و بعد از درمان بررسی شود.

اما عکس ­برداری عصبی در وهله اول ابزار تشخیص و تحقیق است و هزینه زیادی به دنبال دارد. اگر چه این روش به تشخیص پیوندهای عصبی کمک می‌کند که در بروز علائم افسردگی موثر است. اما این کاربرد بیشتر به کار پژوهش‌­های علمی می­‌آید. در مجموع باید گفت اسکن مغز هنوز قابلیت کافی برای ارائه روش درمان مخصوص هر فرد را ندارد.

آیا اقدامات فردی به تسکین افسردگی کمک می­ کند؟

تغییر سبک زندگی به ­شدت در تسکین افسردگی موثر است. مهم­‌ترین عادت سالم داشتن خواب کافی است. زیرا خواب کافی برای داشتن احساس خوب ضروری است و روی تمام سیستم­‌های بدن و مغز تاثیر می‌­گذارد. اگر چه اختلال در خواب جزو آخرین علائم افسردگی است. اما برای این که افسردگی کاملا برطرف شود، داشتن خواب منظم لازم و ضروری است.

الگوی ثابت خواب به خودی خود روی متابولیسم بدن اثر می‌­گذارد و خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق را که با افسردگی در ارتباط است، کاهش می‌­دهد. به حداقل رساندن میزان تجربه نادیده گرفته شدن و مورد خشونت قرار گرفتن هم اهمیت دارد. ثابت شده است که اگر فرد از نظر رفتاری فعال باشد، وضعیت افسردگی او بهبود پیدا می­‌کند. اگر چه تراپیست به انجام این کار کمک می­‌کند، اما بیمار می‌­تواند به­ تنهایی نیز از این روش استفاده کند.

افسردگی باعث منزوی شدن فرد می‌­شود. بیمار انگیزه خود برای فعالیت‌های مختلف را از دست می­‌دهد. دوری از اجتماع نیز او را از منابع مورد نیاز تحریک و لذت محروم می­‌سازد. بنابراین، فعال بودن، حتی اگر خلاف انگیزه فرد باشد، می‌تواند یکی از راه های درمان افسردگی تلقی شود.

برای مثال، داشتن ارتباط اجتماعی منبع اصلی بهتر شدن روحیه است و با خنثی ساختن واکنش استرس روی جسم فرد اثر می­‌گذارد. همچنین با ایجاد منبع لذت، با غم و اندوه افسردگی مقابله می­‌کند.

بهبود افسردگی

بهترین راه بهبود افسردگی چیست؟

بهترین راه برای کمک به فرد دچار افسردگی بردن او نزد تراپیست برای شروع دوره درمان است. البته روش­‌های مختلف دیگری هم برای کمک به این افراد وجود دارد. مثلا می­‌توانید در انجام وظایف روزمره، که معمولا فرد مبتلا به افسردگی را پریشان می‌­کند، به آن‌ها کمک کنید.

از آن­جایی­ که فرد افسرده انجام هر گونه فعالیت را کنار می­‌گذارد، حتی وقتی این اختلال تمام انگیزه­‌ها را از بین می­‌برد، فعال ماندن و انجام بعضی از کارها بسیار مهم است.

اگر می­خواهید فرد مبتلا به افسردگی را به فعالیت منظم تشویق کنید، بهتر است به جای این­که مدام به او یادآوری کنید ورزش کند، یک ژاکت به او بدهید و با او برای قدم زدن بیرون بروید. ورزش، آفتاب و همراهی همگی تاثیرات ضد افسردگی دارند. داشتن یک روتین زندگی منظم مانند خواب کافی نیز به بهبود فرد کمک می­ کند.

موثرترین راه های درمان افسردگی

تحقیقات نشان می‌­دهد داشتن یک رژیم غذایی ضد التهاب که به متابولیسم کمک می­‌کند، تاثیر مثبتی روی علائم افسردگی می­‌گذارد. از این رو ورزش منظم، آفتاب گرفتن، حمایت اجتماعی، رفاقت، خواب و سکس منظم از جمله بهترین راه های درمان افسردگی محسوب می‌شوند. این روش در حقیقت می‌تواند به سلامت عمومی افراد نیز کمک کند.

بسیاری از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که داشتن رژیم غذایی سالم که حاوی مواد ضد التهاب هستند، با نرخ پایین افسردگی ارتباط تنگاتنگی دارد. مواد ضد التهاب معمولا در میوه، سبزیجات و ماهی یافت می­‌شود.

طی تحقیقی تعدادی از بیماران افسرده به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس از این افراد خواسته شد تا در رژیم غذایی خود از غذای حاوی کربوهیدرات، شکر و گوشت فرآوری­ شده کم­تری استفاده کنند. در پایان مشخص شد که علائم افسردگی در این بیماران نسبت به بیمارانی که رژیم غذایی استانداردی را داشتند، کم­تر بود. زیرا افسردگی متابولیسم طبیعی بدن را مختل می­‌سازد.

تحریک رفتاری نیز نوعی تراپی است که لزوما به مراجعه به تراپیست نیاز ندارد. در این روش با تشویق بیمار به شرکت در فعالیت­‎های پاداش دهنده، با علائم افسردگی مقابله می‌­شود. به عنوان مثال آواز خواندن در گروه کر به افزایش سلامت روان کمک می­‌کند. البته برقراری روابط اجتماعی موثر نیز روی واکنش سیستم عصبی به استرس تاثیرگذار است. شرکت در فعالیت‌های مذهبی نیز از دیگر عواملی است که به بهبود افسردگی و کاهش استرس کمک شایانی می‌کند.

بهبود افسردگی

چرا ورزش مهم است؟

ورزش یکی از موثرترین روش­‌ها برای شروع نوروپلاستی و خارج شدن از وضعیت افسردگی است. تحقیقات نشان می­‌دهد انجام یک فعالیت ساده مانند پیاده‌­روی باعث رشد پیوندهای عصبی جدید می‌شود، که این امر اساس نوروپلاستی است.

با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات ورزش باعث افزایش نوروپلاستی در هیپوکامپ، مرکز یادگیری، حافظه و قسمتی از مغز که در برابر تاثیرات مخرب استرس بیشتر آسیب ­پذیر است، می­‌شود. به­ علاوه، بلند کردن وزنه و ورزش‌­های مقاومتی نیز به افزایش قدرت پیام­ رسانی سلول­‌های عصبی کمک می‌­کند.

آیا بهبود افسردگی به فعالیت فیزیکی نیاز دارد؟

انجام هر نوع ورزشی باعث می­‌شود فرد احساس کند دوباره کنترل زندگی خود را به دست گرفته است. تحقیقات نشان می­‌دهد حتی 15 دقیقه فعالیت فیزیکی در روز تاثیر مثبتی روی روحیه، انرژی و خواب دارد. تحقیقی که طی 11 سال روی 34 هزار بزرگسال انجام شد نشان داد حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی در هفته میزان ابتلا به افسردگی را تا 12 درصد کاهش می­‌دهد.

سایر تحقیقات نشان می­‌دهد حتی افرادی که از نظر ژنتیکی نیز مستعد ابتلا به افسردگی هستند، می‌­توانند با انجام ورزش مانع از بروز آن شوند. از آنجا که افسردگی انگیزه و انرژی فرد را ضعیف می‌­کند، متخصصان بر این نکته تاکید دارند که فرد از با تمرین‌های کوچکی، مثل چند دقیقه پیاده­‌روی، شروع کند.

منبع
psychologytoday
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: