اوتیسم

تفاوتهای اختلال اوتیسم با اختلال تاخیر گفتار و زبان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

بازی با اسباب بازی یا بازی کاربردی

این ،مرحله یادگیری نحوه کار با بازی و استفاده از اسباب بازی ها است به روشی که برای ان ساخته شده اند.برای نمونه هل دادن ماشین اسباب بازی، تکان دادن اسباب بازی برای صدای آن و یا پرتاب کردن توپ.
اگر در این مرحله شما با کودک دارای اختلال طیف اتیسم خود چالشهایی دارید ایده های زیر می تواند به شما کند کند:

  • در مقابل کودک خود بنشینید تا او بتواند به شما نگاه کند، با شما ارتباط برقرار کند و ببیند شما چه کاری انجام می دهید پس در بازی در دیدرس او باشید.چراکه این کار ارتباط او را در بازی بیشتر می کند.
  • یک یا دو اسباب بازی که از آنها لذت می برد را در بازی خودتان به کودکتان پیشنهاد کنید تا او در انتخاب آنها چالشی نداشته باشد.
  • به جای اینکه بازی کودک را هدایت کنید به کاری که کودک انجام می دهد بپیوندید. برای شروع می توانید به کپی کردن کارهایی بپردازیدکه کودک شما ان را انجام می دهد و بعد از آن نا محسوس انچه می خواهید به بازی اضافه کنید.برای نمونه اگرکودک شما چرخهای ماشین را می چرخاند شما هم شروع کنید به چرخاندن چرخهای انطرف ماشین و سپس ماشین را به شکل صحیح بچرخانید و انرا در کف زمین حرکت دهید و بگویید” قان قان قان”.یا اگر کودک شما دائم حرکت تکراری را با ماشین باربری انجام می دهد شما هم همین کار را انجام دهید ولی بعد از مدتی یک شی را در قسمت بار ماشین قرار دهید و با حرکت ماشین ان را جای دیگری خالی کنید.نمونه ای دیگر،در زمانی که با کودکی اتیستیک در پارک بازی می کردم او علاقه داشت شاخه های شکسته و کوچک درختان را بر روی چمن ها کنار هم ردیف کند و پس از ان شروع به خوشحالی می کرد من هم همین کار را کردم و بعد از چند بار شروع کردم چوبهای ردیف شده ام را دارای شکل کنم. برای نمونه چوبهای خطی ردیف شده را تبدیل به مربع های ردیف شده کردم.برای من جالب بود که او مخالفتی نکرد، گریه ای نکرد و جیغ نکشید و او هم به مانند من با شاخه های خشک اشکال هندسی را می ساخت و انها را خطی ردیف نکرد.
  • کودک دارای اختلال طیف اتیسم خود را ترغیب کنید تا از شما الگو برداری کند و این کار را می توانید با گفتن این جمله که “حالا می خواهیم رانندگی کنیم شروع کنید”دست او را گرفته و بر روی ماشین قرار دهید و ماشین را حرکت دهید.
  • به کودکتان پاداش دهید. به او افرین بگویید و یا اینکه به صورت کاربردی بعد از عملکرد مثبتش با او حباب بازی کنید.
  • اینکه چه زمانی باید بازی را متوقف کنید هم مهم است به همین خاطر علائم بی حوصلگی یا عدم علاقه به فعالیت را نیز در زمان بازی بررسی کنید.
  • به یاد داشته باشید که به کودک دارای اختلال طیف اتیسم در هر زمان و در هر موقعیتی بگویید که چه کاری می خواهید انجام دهید.حتی می توانید ریزترین فعالیتها را نیز به انها بازگو کنید.اگر او بداند که چه چیزی در انتظارش است و یا باید منتظر چه پیامدی باشد، هم می تواند انگیزه او را بالا ببرد و هم می تواند بازی را لذت بخش تر کند.در این شکل شما بازی پویا تری دارید.

در تمام مراحل بازی با کودک خردسال دارای اختلال طیف اتیسم خود و یا حتی کودکی که مشکوک به اتیسم است و در زیر سن تشخیص، صحبت کنید.در مورد همه چیز،درمورد بافت،در مورد رنگها،درمورد شکلها ،در مورد مزه ها با او حرف بزنید.اگر حتی یک جغجغه را نیز به دست او می دهید با او در مورد صداها و تکان دادن صحبت کنید، مطمئن باشید او همه چیز را ثبت و ضبط می کند و در اینده نزدیک به شما بازگو می کند

منبع
verywell
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: