اضطراب در نوجوانان
- مرجع آزمون های آنلاین رایگان
- شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
- فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
- ارائه آموزش های صوتی و تصویری
- گروه سنی کودکان تا بزرگسالان
همانطور که قبلا در مقالات همین سایت ذکر کردیم، اضطراب عبارت می باشد از؛ یک حالت عاطفی است که عامل مبهمی ازترس ناشی از پیش بینی حوادث نامطبوع در آینده، در آن وجود دارد. این حالت حتی قبل از آن که در شخص، محرک واقعی بوجود آورنه ی ترس حضور داشته باشد، اتفاق می افتد.
علت های بوجود آمدن اضطراب در افراد: افرادی که مضطرب هستند و اضطراب را تجربه می کنند در اغلب موارد، از این که علت اضطراب خود را بیان کنند یا توضیح بدهند، درمانده هستند و توانایی توضیح برای حالت خود را نخواهند داشت. البته مواردی گوناگون نیز وجود دارند که در آن ها می توان علت اضطراب و تنش های روحی را مشخص نمود؛ به عنوان مثال؛ در اضطراب ناشی از یک امتحان، زمانی که شخص در مورد امتحان فکر می کند و آن را پیش بینی می کند ، سبب می شود که واکنش های عاطفی در فرد بروز کند. شخصی که دارای اضطراب شدید می باشد، اغلب دارای یک سری واکنش هایی همچون؛ لرزش دست و بدن، عرق کردن، افزایش میزان نبض و تنفس و همچنین سایر واکنش های فیزیولوژیکی ، و نیز احساس ترس و افسردگی و ابهام بروز می باشد.
اضطراب از طریق محرک هایی درونی و بیرونی بوجود می آید. به عنوان مثال، زمانی که شخص کاری انجام می دهد که با ارزش هایش تعاملی ندارد، احساس گناه به او دست می دهد، احتمالا این اضطراب بوجود آمده در فرد به دلیل وحشت کردن او از فاش شدن نتایج احتمالی آن عمل برای دیگران می باشد. شرایط محیطی هم می توانند سبب بروز اضطراب بشوند. این حالت زمانی بوجود می آید که دیگران فرد را مورد ارزش یابی قرار بدهند، به عنوان مثال، در بازی یا مسابقه فوتبال، و یا زمانی که فرد به نتایج حاصل از موقعیتی اطمینان کامل ندارد. علاوه بر این موضوع، اضطراب می تواند معلول توجه زیاد شخص به توانایی هایش در جهت ارضای انگیزه ها و یا منترل داشتن بر موقعیت ها و یا نیز ترکیبی از این دو مورد باشد.
اضطراب بهنجار و ناهنجار_ هیچ گاه اضطراب تنها به دانش آموزان و یا حتی بیماران عصبی و یا روانی اختصاص ندارد، بلکه مشکلی همگانی و جهانی نیز می باشد. اضطراب دارای نشانه های جسمی نیزمی باشد، که شامل؛ زخم معده و تنگی نفس است و همچنین دارای نشانه ها و علائم روحی نیز می باشد که شامل؛ واکنش هایی همانند ترس و نیز افسردگی می باشد. نکته ی جالب این است که شخص مضطرب علت دقیق و خاصی را نمی تواند برای اضطراب خود بیان کند .
اضطراب طبیعی و بهنجار_ این نوعاضطراب شامل آن لحظات اضطراب آوری است که به عنوان مثال؛ فرد قبل از آن که وارد جلسه ی امتحان بشود، تجربه می کند. یک نوع احساس درماندگی است که هیچ شخصی قادر به حل این مشکل پیچیده و مبهمی که برای فرد مضطرب پیش آمده است، نیست. میزان بهنجاری از اضطراب، می تواند مانند؛ تنش های عاطفی، خود یک انگیزه برای رفتار باشد. مثلا دانش آموزی که درسش را به درستی یاد نگرفته است، امکان این را دارد که با اضطراب نسبت به آن واکنش نشان بدهد و همین اضطراب او سبب می شود که مانع داوطلب شدن او برای پاسخ به همان درس در کلاس بشود. در صورتی که همین اضطراب می تواند باعث شود که دانش آموز را برانگیزد و به گونه ای سوق بدهد تا درسش را به خوبی بیاموزد ت بتواند بر آن حالت خود غلبه کند.
اضطراب ناهنجار_ اضطراب ناهنجار دارای درجات متفاوت و فراوانی های مختلف می باشد، اما در آخر شمال رفتار و احساساتی می باشد که سبب جلوگیری از کارائی عملی فرد می شود. در اضطراب شدید و مزمن، فرد تحت یک فشار و تنیدگی ناشی از تعارضات درونی قرار می گیرد که علارغم وجود به کار گرفتن انواع مکانیزم های دفاعی ، در تخفیف آن قادر نخواهد بود. چنین افرادی به طور معمول از سر درد، دل پیچه، پشت درد شکایت دارند، و در همه ی لحظات احساس خستگی به آن ها دست می دهد، و احساس ناکامی شدیدی دارند، بدون آنکه دلیل ترس خود را بدانند. این گونه از حالت ترس می تواند از چند دقیقه تا چند روز و چند ماه هم ادامه داشته باشد.
ارتباط ناکامی، تعارض و اضطراب بایکدیگر
به طور معمول؛ ناکامی و تعارض و اضطراب در مجموعه ی حرکت های شخصیتی شخص، به یکدیگر مربوط و نزدیک هستند. به عنوان مثال؛ امکان دارد که تعارض سبب ایجاد ناکامی در فرد بشود؛ به ان دلیل که اگر در تصمیم گیری دچار شکستی بشوند، و این شکست بجا و مناسب باشد ، می تواند به عدم توانایی در رسیدن به یک هدف مناسب منجر گردد. علاوه بر آن؛ تعارض می تواند سبب ایجاد اضطراب هم بشود ؛ به عنوان مثال؛ هر زمانی که تصمیمات شخصی به نتیجه نرسد، سبب ایجاد نتایج نامطلوبی خواهد شد، و یا اگر شخصی در شرایطی قرار گرفته است که هر انتخابی را می تواند دااشته باشد، سبب بروز نتیجه ای نامطلوب و نامناسب خواهد شد.
از طرفی دیگر؛ امکان دارد که ناکامی سبب ایجاد تعارض در فرد بشود، این حالت زمانی پیش می آید که راه فرد برای رسیدن به هدفی مشخص، مسدود می باشد، و او مجبور است یا آن هدف را به طور کلی نادیده بگیرد و یا رفتار و انگیزه های خود را تغییر بدهد و یا آن که بدون دریافت پاداشی، آن کار را انجام بدهد.
اضطراب تنها نتیجه ی ناکامی و یا تعارض نیست، بلکه می تواند مقدمه ای برای تجربه ی ناکامی و تعارض باشد. به عنوان مثال؛ دانش آموزی که برای امتحانش نگران و مضطرب است، با فکر کردن در مورد راه حل هایی که می توانند به او کمک کنند و سبب آرامش او بشوند، مانند؛ شرکت نکردن در امتحان، و یا بهانه ای پیدا کردن برای به تعویق انداختن امتحان، در حال عذاب کشیدن از یک حالت تعارض می باشد. احتمالا او متوجه می شود که اضطراب آن چنان در برنامه ها و امور او مداخله کرده است که، نتیجه ی نامناسب آن ، تعارض در وی بوده است. که به نوبه ی خود سبب ایجاد ناکامی در او برای گرفتن نمره ی خوب شده است.
همانطور که قبلا به آن اشاره شد، اضطراب یکی از حالت های مشترک شخصیتی بین همه ی نوجوان است. عملا همه ی دانش آموزان از اضطراب امتحانات در رنج و عذاب هستند. شاید اضطراب دلهره ی دانش آموزی که اکثرا نمره ی 20 می گیرد نسبت به دانش آموزی که تلاش او از سطح متوسط هم کمتر است، بیشتر باشد. به طور کل می توان در مورد دانش آموزانی که دارای توانایی ذهنی متوسطی هستند، گفت که؛ به گونه ای قابل ملاحظه، اضطراب در پیشرفت تحصیلی آنان مداخله دارد. مفید ترین راه برای مقابله با اضطراب در این گونه جوانان، داشتن برنامه های درست مشاوره و راهنمایی می باشد.