مهارت های زندگی

استعداد یا هوش؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

چرا بررسی استعدادهای افراد از هوش آنها اهمیت بیشتری دارد؟

امروزه علاوه بر تأکید اساسی که بر بهره هوشی در یادگیری مهارتها و حرفه ها می شود، مسأله استعداد نیز در کنار آن اهمیت ویژه ای دارد و تنها آزمون های هوشی نمی توانند تعیین کننده صرف میزان موفقیت فرد در یک زمینه باشند.

 به عنوان مثال فردی که از لحاظ سطح هوشی در حد بالایی قرار دارد لزوما مهندس یا پزشک خوبی نخواهد شد. موفقیت او وابسته به بهره هوشی اش در کنار استعدادهایی که در آن زمینه دارد، می باشد. افرادی با بهره هوشی یکسان ممکن است استعدادهای مختلفی در زمینه های مختلف از خود نشان دهند.

 به طور معمول رشته ها و مشاغل مختلف به استعدادهای خاص و معینی نیاز دارند، موفقیت در هر کدام از آنها مستلزم داشتن آن استعدادهاست. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که یک مشاور مسیر شغلی می تواند انجام دهد، کمک به مراجعان برای شناسایی توانایی های بالقوه، مهارت های فعلی و گزینه های شغلی است که می توانند در آن ها مشغول به کار شوند، است.

 به طور کلی استعداد عبارت از توانایی های فطری است که به امر یادگیری کمک می کند و به آن سرعت می بخشد و نحوه و میزان یادگیری فرد را در زمینه های گوناگون در آینده پیش بینی می کند به عبارت دیگر استعداد بر میزان آمادگی برای یادگیری و خوب انجام دادن کاری در موقعیتی خاص اشاره دارد.

 استعداد در دوران کودکی شکل می گیرد و در دوران بزرگسالی نسبتا ثابت باقی می ماند.

مهارت ها گرچه ممکن است تغییر یابند ولی معمولا استعدادها از تجارب کاری بزرگسالی تاثیر نمی پذیرند و تنها به شیوه محدودی تحت تاثیر تجارب آموزش قرار می گیرند.

بنابراین کشف استعدادها گام مهمی در استفاده و بهره گیری از آنهاست. با شناخت استعدادها می توان افراد را به مسیرهای شغلی و تحصیلی مختلفی هدایت کرد که احتمال موفقیت در آن بیشتر باشد شناسایی استعدادها همچنین می تواند انگیزه ای برای رشد توانایی های بالقوه افراد فراهم کند. دلیل دیگر برای لزوم شناسایی استعدادها این است که افراد در س طوح سنی یکسان استعدادهای مختلفی دارند و این باعث می شود که آموزشی که برای فردی مناسب است برای دیگری مناسب نباشد.

مانند افراد تیزهوش که نوع آموزش آنها باید متفاوت از سایر افراد دیگر در همان سطوح سنی باشد.

اگرچه طبقه بندی های مختلفی از استعداد ارائه شده است ولی به طور کلی می توان استعداد را به دو دسته تقسیم کرد:

الف- استعدادهای عمومی؛ استعدادهایی هستند که در موقعیت های مختلف با ارزش شمرده می شوند، مانند استعداد کلامی و درک مفاهیم.

ب- استعدادهای خاص؛ استعدادهایی هستند که در موقعیت های محدود و خاص ارزشمند هستند، مانند استعداد موسیقی و منشی گری طبقه بندی های دیگری نیز از استعداد وجود دارد که می توانید با اندکی جستجو در مورد آنها مطالعه کنید.

به طور کلی نشان داده شده است که شناخت استعدادها بیشتر از ضریب هوشی افراد می تواند در موفقیت کاری و تحصیلی آنها موثر باشد.

 

دکتر فرهنگ هلاکویی
منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: