والدین

رویارویی والدین با فرزند از دست رفته!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

چطور می توان یکدیگر را در سقط جنین همراهی کرد؟

سقط جنین، از دسته مشکلات عجیب خانوادگی است که اثر عمیقی روی مادر، پدر و باقی اعضا می گذارد. بسیاری از زوجین بعد از تجربه سقط جنین خواسته یا ناخواسته، دچار حجم زیادی از مشکلات می شوند که از قدرت حل مساله آنها خارج می شود. رابطه ای که تا دیروز در حالت عادی به سر می برد بعد از سقط متزلزل و ناپایدار میشود. در بسیاری از فرهنگها، مادر باید موضوع سقط را درون خود نگه داشته و حداکثر تنها با همسرش سوگواری کند. این اتفاق مادر را درگیر احساس ایزوله شدن، افسردگی و تنهایی خواهد کرد. با اینکه سقط جنین اتفاق نسبتا رایجی است، افراد خود را در این درد، تنها حس میکنند. هرچند که هرچقدر زنان بیشتری از تجربه سقط در فضای مجازی صحبت میکنند، آگاهی نسبت به آن بیشتر می شود و فرهنگها تغییر میکنند. سال گذشته زنان سرشناس زیادی از تجربه سقط جنین خود نوشتند و الگوهای خوبی برای کسانی بودند که تجربه مشابه داشتند

در نیوزلند قانونی تصویب شد که به موجب آن زنانی که دچار سقط جنین می شوند ۳ روز مرخصی به همراه شریکشان، دریافت خواهند کرد. این قوانین قدم بزرگی در تایید و شناخت غم و فشار روانی ناشی از سقط و تجربه ترومای فیزیکی مربوط به آن است. اهمیت همراهی شریک زندگی و دوستان کسانی که تجربه سقط دارند دست کمی از قوانین ندارد و هیچ قانونی نمی تواند در این زمینه کمکی کند. برای این مساله، نیاز است که دانش نسبت به سقط افزایش پیدا کرده و افراد با مراحل سوگواری آن آگاه باشند و به رسمیت بشناسند.


اثرات سقط

 بدن مادر بعد از سقط نیاز به یک ماه دارد تا توان خود را بازیابد. مادری که تجربه سقط دارد مستعد ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زایمانهای بعدی است. مشکلات هیجانی در افراد مختلف، متفاوت است. سوگواری در همه انواع از دست دادن وجود دارد ولی در مورد سقط، تجربه سوگواری برای نوزاد ندیده، شرایط عجیبی را ایجاد میکند که دنیای والدین را تغییر می دهد.

والدین عموما تجربه هیجاناتی مثل افسردگی، اضطراب، خشم، ناامیدی و حتی انتقام جویی به دیگران را دارند. از سقط جنین های آتی می ترسند خصوصا زمانی که دلیل مشخصی برای سقط وجود نداشته باشد

 

چه باید کرد؟

 در برابر کسی که تجربه سقط دارد، چند اقدام برای حمایت روانشناختی می توان انجام داد. زمانی که زن و شوهری که به تازگی با این تجربه روبرو شدند پیش ش ما می آیند، مسایل زیادی برای مطرح کردن دارند. برای گذر از این دوران، یاد گرفتن این مهارتها ضروری است.


گوش دادن

افراد نباید حدس بزنند طرف مقابلشان چه احساسی دارد. هیچ کسی نمیتواند بدون کسب اطلاعات کافی، به دیگران کمک کند. حتی کسی هم که تجربه سقط داشته نمیتواند کاملا دیگری را درک کند چرا که رنج افراد با یکدیگر متفاوت است. بنابراین گوش کردن به آنها، بزرگترین راه فهمیدن مسیر کمک است آیا نیاز به تنهایی دارد؟ آیا حواس پرتی مشکلش را حل میکند؟ این مساله چیزی است که تنها فرد سوگوار می تواند مشخص کند بنابر این گوش کردن به او اهمیت زیادی پیدا میکند.


در مورد سقط به راحتی صحبت کردن

سقط تجربه دردناک و آزاردهنده ای است و همین مساله لزوم صحبت کردن در مورد آن را مشخص میکند. والدین برای فرزند به دنیا نیامده خود برنامه های زیادی داشتند و همین مساله غم زیادی را باعث می شود.

بنابراین آنها باید بدانند که لازم است تحت هر شرایطی برای حرف زدن در این موارد آماده باشند و سقط را تبدیل به موضوعی دور از دسترس و خط قرمز نکنند.


اهمیت انتخاب کلمات

این بخش برای اطرافیان دیگر مانند خانواده ها و دوستان اهمیت زیادی دارد. گفتن جملاتی مثل: حداقل میدونی بازم میتونی بچه دار بشی، نگاه کن تو همین الان دوتا بچه دیگه داری، همیشه برای امتحان وقت هست، غصه نخور فرشته کوچولوت مراقبته، به فردی که فرزندش را از دست داده این احساس را میدهد که غمش دست کم گرفته شده است. مهم نیست چه مقدار زمان گذشته، این تجربه همواره در یاد والدین خواهد ماند.

 در این زمان جملات باید تنها تایید کننده احساسات فرد باشد و نباید به دنبال تغییر دادن آن گشت.

جملات مناسب مانند: متاسفم، این خیلی وحشتناکه و من حتی نمیتونم حالتو تصور کنم یا من تورو دوست دارم و اینجام تا کاری رو بکنم که تو میخوای، باعث خواهد شد تا فرد، احساس بهتری را تجربه کند.


تایید تجربه، هیجان و احساسات

برای نشان دادن حمایت از کسی که تجربه س قط دارد، باید تمام اتفاقات پیرامون این تجربه را تایید کرد. تایید به معنای پذیرش احساسات و هیجانات و صحبتهای فرد، بدون قضاوت است. نباید فرد را وادار به گذر از تجربه کرد و در ذهن او این فکر را ایجاد کرد که یک زمان مشخص برای گذر کردن از سوگ وجود دارد.

با توجه به اهمیت مشکلات زوجین در این زمان و تجربه و فشار بیشتر روی مادر، لازم است که شریک زندگی، تلاش بیشتری برای کمک به همسرش کند و نسبت به مشکلات این زمان آگاهی بیشتری کسب کند.

 

Miscarriage. (2017). Retrieved April 02, 2021, from

/ https://www.marchofdimes.org/complications

/miscarriage.aspx

 

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: