عزت نفس

۱۵ راه برای افزایش عزت نفس در بزرگسالان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

طی تحقیقات انجام شده در سال‌های گذشته عزت نفس به عنوان اسکلت روانی شناخته شده است. به همین دلیل است که بیشتر افراد به نوعی با راه‌های افزایش عزت نفس دست به گریبان هستند. از این رو یافتن راه‌های افزایش عزت نفس در بزرگسالان نیز به یکی از محبوب‌ترین موضوع‌ها تبدیل شده است. از این رو این مطلب از درمانکده را به بررسی راه‌های افزایش عزت نفس در بزرگسالان اختصاص داده‌ایم.

چرا افزایش عزت نفس در بزرگسالان اهمیت زیادی دارد؟

افزایش عزت نفس سبب سلامت فکری و روانی می شود. زیرا برای افزایش عزت نفس باید افکار و رفتارهایی را تمرین کنید. بنابراین این تمرین‌ها می‌توانند به مرور زمان به یکی از رفتارهای شما تبدیل شوند و یه شما کمک کنند تا به تقویت عزت نفس خود کمک کنید. به این ترتیب می‌توانید با بهبود رفتارها و عملکرد خود به افزایش اعتماد به نفس خود نیز کمک کنید.

راه‌های افزایش عزت نفس در بزرگسالان

هر چه قدر که سن انسان بالاتر می‌رود نیاز بیش‌تری به افزایش عزت نفس خود را احساس می‌کند. به همین دلیل است که روانشناسان همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا با تقویت عزت نفس به شکل‌گیری شخصیت افراد کمک کنند. در ادامه برخی از موثرترین این راه‌ها را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

افزایش عزت به نفس در بزرگسالان
۱) کسب یک مهارت مشخص

لازمه کسب مهارت تمرین زیاد است. شایستگی و انضباط حاصل از این تمرین به همراه بهره حاصل از مهارت، می‌تواند احساس رضایتمندی بیش‌تری را در شما ایجاد کند. بنابراین می‌توان کسب مهارت در زمینه دلخواه را یکی از راه‌های تقویت عزت نفس عنوان کرد.

۲) ورزش مداوم

با ورزش کردن از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی احساس بهتری پیدا می کنید. ورزش کردن همچنین می‌تواند نقش موثری در کنترل و مدیریت سلامتی شما داشته باشد. به همین دلیل است که افراد ورزشکار معمولا عزت نفس بالایی هم دارند.

۳) انجام کارهای داوطلبانه

حمایت از افرادی که نیاز به کمک دارند و خدمت کردن به آن‌ها می‌تواند به شما احساس باارزش بودن بدهد. از این رو می‌توان گفت که یکی از راه‌های همدلی با دیگران خدمت کردن به آن‌ها هنگام نیاز است. انجام کارهای داوطلبانه نیز یکی از بهترین راه‌های همدلی با دیگران است.

۴) نگه‌داری از حیوانات خانگی

حیوانات خانگی به ما عشق بدون شرط می دهند. همین عشق بدون شرط نیز تمایل ما به توجه و عشق را به شکل کاملی تامین می‌کند. این موجودات دوست داشتنی همچنین به مسئولیت‌پذیری و محبت همیشگی شما نیاز دارند. در نتیجه می‌توانند شما را از مشکلاتتان دور کنند.

افزایش عزت نفس به نفس
۵) اهمیت دادن به ظاهر خود

یکی از راه‌های افزایش عزت نفس اهمیت دادن به خود و علاقه‌مندی‌هایتان است. زیرا زمانی که شما به ظاهر خود اهمیت می دهید، احساس با ارزش بودن می‌کنید. بنابراین باید همیشه در برنامه روزانه خود، وقتی را صرفا به خودتان اختصاص دهید.

۶) تغییر محیط، هرچند کوتاه مدت

روحیه انسان همواره به تغییر نیاز دارد. کار کردن در یک محیط دیگر، سفر کردن، تفریح با دوستان و گذراندن زمان بیرون از خانه، انگیزه شما را افزایش می‌دهد.

۷) تعیین ارزش‌های زندگی

برای این‌که احساس بهتری نسبت به زندگی خود داشته باشید، بهتر است ارزش‌ها یا اصولی که زندگی شما قرار است بر آن محور متمرکز شود را تعیین کنید. سپس زندگی خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید کدام قسمت‌ها با ارزش‌های شما هماهنگی ندارد. در نهایت می‌توانید تغییرات لازم را اعمال کنید و از زندگی لذت ببرید.

۸) یادداشت دستاوردها

یکی از راه‌های افزایش عزت نفس در بزرگسالان این است که هر دستاوردی را که در مسیر زندگی خود کسب کرده‌اید، بدون توجه به میزان آن یادداشت کنید. زیرا یادآوری دستاوردها همیشه احساس غرور و خرسندی را در درون فرد ایجاد می‌کند.

افزایش عزت به نفس در بزرگسالان
۹) تجربه‌های جدید

هیچ گاه از تجربه‌های جدید نترسید! سعی کنید از محیط امن خود خارج شوید. با افراد متفاوتی ملاقات کنید. از مکان‌های دیدنی جدیدی بازدید کنید و فعالیت‌های هیجان انگیز زیادی انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید هم یک زندگی شاد داشته باشید و هم عزت نفس خود را تقویت کنید.

۱۰) مراقبت از روابط

افراد مهم زندگیتان را نه تنها از یاد نبرید! بلکه عشق، زمان و توجه خود را نیز به آن‌ها اختصاص بدهید. سعی کنید روش‌هایی را پیدا کنید که به کمک آن بتوانید ارتباطات خوب و کاملی را ایجاد کنید. به این ترتیب موفق می‌شوید روابط خود را پرورش دهید.

۱۱) تایید کردن خود

همیشه جملات مثبت و با محبت به خودتان بگویید. حتی می‌توانید این جملات را در یک دفترچه یادداشت بنویسید. هر روز پس از بیدار شدن از خواب و شب پیش از خوابیدن سعی کنید این جملات مثبت را با خودتان تکرار کنید.

۱۲) به چالش کشیدن افکار منفی و محدود کننده

زمانی که افکار منفی در مورد خودتان و ارزش‌هایتان به سراغتان می آید، سعی کنید با یادآوری دستاوردها یا شواهد مخالف آن‌ها را به چالش بکشید. به این ترتیب می‌توانید عزت نفس خود را تقویت کنید و احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

۱۳) تعیین مرزهای شخصی

قبل از هر چیز باید شخصیت خودتان را به خوبی بشناسید. سپس مرزهای شخصی خود را تعیین کنید و اجازه ندهید دیگران از آن ها عبور کنند. به عبارت دیگر واکنش درست در شرایط مختلف را یاد بگیرید. در تصمیم‌های خود قاطع باشید و به دیگران اجازه ندهید از شما سوء استفاده کنند.

افزایش عزت به نفس
۱۴) پذیرش شکست به عنوان بخشی از مسیر رشد

شکست بخش ضروری از رشد و یادگیری است. بنابراین هیچ گاه نباید از شکست خوردن بترسید و خود را برای شکست سرزنش نکنید. شکست نشان دهنده تلاش شما است. فراموش نکنید که همیشه می توانید برای دستیابی به موفقیت از تجربه‌های شکست‌ها استفاده کنید.

۱۵) تفکر بیش از حد ممنوع!

افکار تکراری که همیشه در مغز شما در حال گردش هستند را متوقف کنید. همیشه زمان خود را با کار خوب پر کنید تا افکار تکراری و بیهوده به سراغتان نیایند.

منبع
VeryWell
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: