موفقیت

چگونه تصمیم درست بگیریم؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

گام های مهم و کلیدی برای تصمیم گیری خوب وجود دارد. تصميم گيری خوب يا صحیح برای زندگی مولد و کارآمد ضروری است. همه ما با تصمیمات مختلف به طور روزانه مواجه هستیم. بعضی از آنها کوچک و جزئی هستند، در حالی که برخی بزرگ هستند و به طور بالقوه زندگی ما را تغییر خواهند داد. برخی از گزینه های ساده و واضح و برخی دیگر دشوارتر هستند. برای کسانی که تصمیم گیری دشوار است، گام هایی وجود دارد تا بتوانند از طریق آن تصمیمات مناسبی بگیرند. تصمیم گیری و تصمیمات شما در طول زندگی یکی از ارکان مهم در موفقیت کاری و زندگی است. زمانی که در شرایط حساس قصد تصمیم گیری دارید باید از دانسته ها و راز و رمزهای موفقیت بهره ببرید. گفتنی است محققان دریافتند افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند نسبت به کسانی که EQ پایین تری دارند، می توانند تصمیم های بهتری اتخاذ کنند به این دلیل که این افراد می توانند وجوه مختلف قضیه را از هم متمایز کنند و استرس و اضطراب مربوط به مسائل دیگر را وارد قضیه تصمیم گیری شان کنند. برای اینکه بدانیم چگونه تصمیم بگیریم باید روش های تصمیم گیری را بشناسیم زیرا همه‌ ما مجبوریم برای مسائل ساده‌ای مثل نهار ظهر یا مسائل مهم تری نظیر رشته تحصیلی یا ازدواج تصمیماتی بگیریم، اما اغلب تصور می کنیم تصمیم گیری کار مشکلی است. هر فردی روشی خاص برای تصمیم گیری دارد.

کلیدهایی برای تصمیم گیری خوب

بررسی کنید با این تصمیم، اهداف یا نتایجی که می خواهید بدست می آورید.

تکلیف تان را انجام دهید. تحقیق کنید و اطلاعات کافی برای ارزیابی گزینه های خود بدست آورید.

طوفان مغزی. تعیین کنید که آیا گزینه ها با ارزش ها، منافع و توانایی های شما سازگار است.

نتایج احتمالی را بسنجید. به عبارت دیگر، بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیفتد چیست؟ چه اتفاقی می افتد اگر من A، B یا C انجام دهم و آیا می توانم با عواقب آن زندگی کنم؟

لیستی از مزایا یا معایب آن تهیه کنید. مواردی که برای شما اهمیت دارند یا دارای اهمیت کمتری هستند را الویت بندی کنید. وقتی که معایب و مزایا را کنار هم قرار می دهید متوجه خیلی از مسائل خواهید شد.

نظرات خود را مطرح کنید و از کسانی که اعتماد دارید یا در وضعیت شبیه وضعیت شما قرار داشته اند، بازخورد بگیرید. ممکن است برخی از جنبه هایی که در مورد آن فکر نکردید وجود داشته باشد.

تصمیم بگیرید و بر نتایج خود نظارت داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که نتیجه دلخواه را به دست آورید.

مواردی که باید در نظر بگیرید

هیچ تضمینی وجود ندارد. مطمئنا شما هرگز نمی توانید از پیش تعیین کنید که آیا تصمیمی درست خواهد بود یا نه، بنابراین باید آماده ریسک باشید.

به دنبال فرصت ها بروید. اگر اشتباه کردید، آن را به عنوان یک فرصت برای یادگیری در نظر بگیرید. بسیاری از موارد تصمیمات برگشت پذیر هستند و می توانید نظر خود را تغییر دهید.

گیر نکنید و هیچ کاری انجام ندهید. اگر شما هر کاری انجام دادید که بهترین تصیمیم را بگیرید ولی هنوزنمی توانید به ذهن خود نظم ببخشید، به دلیل ترس از اشتباه و ترس از اینکه به اندازه کافی نمی دانید تصمیم گیری خود را به تاخیر نیندازید.

اجازه ندهید ترس شما را متوقف کند. بعضی اوقات مردم به دلیل ترس از اشتباه وحشت زده می شوند به طوری که آنها را فلج می کند و دید خود را نسبت به آنچه که می خواستند انجام بدهند از دست می دهند. این مانع تصمیم گیری می شود.

به خاطر داشته باشید که زمان طرف شماست. سعی کنید خودتان را از احساسات آن لحظه دور کنید. البته انجام فوری این کار غیرممکن است اما بهترین راهکار این است که بین زمان حال و زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید کمی فاصله بیندازید.

تصمیم را عملی کنید. می توانید تا بی نهایت تصمیمی که گرفته‌اید را دوباره و دوباره تحلیل و بررسی کنید. اما بالاخره باید یک جا آن را متوقف کنید. آن را واقعی کنید، یادداشتش کنید. وقتی تصمیم تان بیرون از مغزتان و به دنیای واقعی آمد، مغزتان از بررسی گزینه های مختلف دست کشیده و سراغ کار بعدی می رود.

اهداف شما. تصمیم گیری در انزوا صورت نمی گیرد آنها تحت تأثیر زندگی شما قرار دارند. اهداف خود را به یاد آورید ؛ کوتاه مدت و بلند مدت.حتی اگر یک تصمیم دشوار است، آن را در رابطه با اهداف خود در نظر بگیرید.

دنبال مقصر نگردید. هر تصمیمی منجر به عواقب و نتایجی چه مثبت و چه منفی خواهد بود که مسئولیت مستقیم آن با تصمیم گیرنده است. به گردن این و آن انداختن و دنبال مقصر گشتن در اغلب موارد بیهوده ترین کار است. ما نیازمند مقصر نیستیم، نیازمند تصمیم درستیم.

موقع ناراحتی تصمیم نگیرید. این زنگ خطر جدی تصمیم گیری ها است. گاهی فشار ناشی از اهمیت انتخاب ها و ارزش آن به حدی ناراحت کننده است که فرد برای رهایی از این فشار دم دست ترین تصمیم را اتخاذ می کند. این مساله آن هنگام مشکل زاست که بدانیم گاهی ساده ترین تصمیم ها، درست ترین تصمیم ها نیست. تصمیم گیری حق شماست و این حق وقتی ادا خواهد شد که دور از تنش اتخاذ شود.

تصمیمات دوگانه نگیرید. تصمیمات دوگانه و متعارض با هم می تواند عاملی شود تا از اجرای هر تصمیمی باز بمانیم و بدین ترتیب فرصت های طلایی زندگی را بین دو کفه ترازو که ظاهراً با هم برابرند از دست بدهیم. تنها کمک تصمیمات متعارض این است که می توانیم سال ها بر سر دوراهی ها بمانیم و کاری نکنیم. در واقع تصمیم های متعارض گرفتن گریزگاهی برای انتخاب نکردن است. این اعتقاد درست نیست که وقتی نمی دانید کدام یک را انتخاب کنید راحت ترین کار این است که هیچ کدام را انتخاب نکنید.

موانع تصمیم‌گیری موثر
اطلاعات ناکافی

اگر اطلاعات کافی درباره‌ موضوعی نداشته باشید تصمیمی که می گیرید بی اساس است. برای کسب اطلاعات درباره‌ تصمیم تان زمان صرف کنید. اطلاعاتی که جمع می‌کنید را اولویت‌بندی کنید یعنی به دنبال مهم ترین اطلاعات باشید.

 اطلاعات بیش از حد

اطلاعات متناقض و بیش ازحد، تصمیم گیری را سخت می‌کند. این فرآیند «فلج موشکافی» نام دارد و گاهی به عنوان تاکتیکی برای به تعویق انداختن تصمیمات سازمانی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارند، استفاده می‌شود.

تعداد زیاد افراد

تصمیم گیری به صورتی گروهی سخت است زیرا هرکس دیدگاه و معیارهای خود را دارد. در حالی که همه‌ این نظرات، دلیل و اهمیت آنها را باید بدانیم، یک نفر باید مسئولیت تصمیم گیری را بر عهده بگیرد.

منافع مشخص

اغلب فرآیند تصمیم گیری براساس منافع مشخصی است و این منافع معمولا آشکارا بیان نمی شوند اما ممکن است مانعی جدی باشند. به دلیل اینکه این منافع آشکارا بیان نمی شوند شناسایی و توجه به انها در تصمیم گیری سخت است. گاهی با فردی خارج از فرآیند تصمیم گیری ولی در شرایط مشابه، برای شناخت و بررسی این منافع مشورت کنید. همچنین بررسی جنبه‌های احساسی/ منطقی تصمیم با همه‌ سهامداران یا با مشاوری خارج از سازمان برای حمایت از تصمیم کمک کننده است.

دلبستگی عاطفی

مردم معمولا به وضعیتی که دارند راضی هستند ولی تصمیمات ممکن است باعث تغییراتی شوند، بنابراین تصمیم گیری برای بعضی افراد سخت است. اما فراموش نکنید تصمیم نگرفتن، خود یک تصمیم است.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: