اختلالات روانی

نمی توانم صدایش را تحمل کنم؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

 میسفونیا چیست و چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

میسفونیا یا حساسیت به صداهای خاص یک تشخیص بالینی نیست ولی یکی از موارد مشکل زا به حساب می آید. در سال ۲۰۱۵ پژوهشی روی ۳۰۰ نفر با میسفونیا انجام شد که نشان داد % ۲ این افراد مشکلات روان شناختی دارند.

برخی از معروف ترین صداهایی که این حساسیت را برانگیخته می کنند عبارت اند از: جویدن با صدا، باز و بسته کردن در خودکار، ریتم گرفتن روی میز، صدای جویدن چیپس و میسفونیا برای خود فرد و کسانی که در رابطه نزدیک با او هستند(مثل شریک زندگی او) مشکلات زیادی ایجاد می کند. میسفونیا تعارضات زیادی را در روابط ایجاد می کند. از سمتی این افراد در ارتباط با یکدیگر و گذراندن زمان به مشکل می خورند و از س مت دیگر این حساسیت به صدا و اعتراض به آن، برای نفر دوم دردناک است و به معنای حمله به بخشی از شخصیت وی تلقی می شود.

چگونه میسفونیا روی روابط تأثیر می گذارد؟

افرادی که میسفونیا دارند ممکن است برای درک شدن و پذیرش دائما با شریک زندگی شان وارد بحث و چالش شوند و به آنها انتقاد کنند. شریک این شخص در جواب این تلاش، او را به کنترل کننده بودن و حساسیت بیش از اندازه متهم می کند. در ارتباط نزدیک، میسفونيا منبع تعارضات، دل شکستگی و انتقاد دوطرفه می شود. برخی از مشکلات رایج عبارت اند از: فرزند پروری با یکدیگر: بسیاری از بچه ها صداهای بلند، تکرارشونده و آزاردهنده تولید می کنند. افرادی که با میسفونیا در گیرند نمی توانند این صداها را ندیده بگیرند و با عصبانیت در برابر فرزندشان رفتار می کنند. بیرون رفتن در مکان های عمومی در بیرون از محل امن زندگی، صداهای زیادی هستند که این افراد را عصبی می کنند؛ بنابراین این افراد در بیرون رفتن با خانواده دچار مشکل می شوند.

غذا خوردن با یکدیگر: برخی از این افراد به صدای جویدن و یا کشیده شدن چنگال روی بشقاب حساس اند.

درک و شناسایی میسفونيا: شریک افراد دارای میسفونيا عموما فکر می کنند این اشخاص در حال بزرگنمایی بوده و یا دید انتقادی به آن ها دارند. افراد با میسفونيا احتمالا درک نخواهند کرد که واکنش آن ها نرمال و طبیعی نیست. افراد با میسفونیا صداها را تنها آزاردهنده ندانسته بلکه غیرقابل تحمل میدانند. برخی حتی این تجربه را دردناک توصیف می کنند. در بافت یک ارتباط دونفره، افراد باید ارتباطشان را پیرامون میسفونیا شکل دهند. وقتی کسی صدایی را ایجاد می کند که دیگری به آن حساسیت دارد احساس شرم، موردانتقاد قرار گرفته شدن و قضاوت شدن پیدا می کند.

چه توصیه هایی می توان به این افراد کرد؟

.با شریک خود در مورد میسفونیا صحبت کنید.

• میسفونیا ممکن است دلایل زیربنایی داشته باشد. برخی هیجاناتی که افراد به یک صدای خاص دارند موجب میسفونیا می شود. افراد را به سمت درمان های روانکاوانه سوق دهید.

میسفونیا می تواند علت پزشکی نیز داشته باشد. برخی اختلالات در مسیر شنوایی و یا اوتیسم و اختلالات پردازش حس نیز می توانند باعث میسفونيا شوند. بررسی های پزشکی لازم را روی فرد انجام دهید.

 احساسات ناشی از میسفونیا را برای شریک زندگی فرد شرح دهید. شریک زندگی فرد باید بداند که فرد مبتلا، با شنیدن صداهای خاص دچار اضطراب میشود ولی در همان حال هم از حضور همسرش کنارخود شرمنده نیست و یا در علاقه او تغییری ایجاد نشده است. تنها اضطراب و نگرانی باعث واکنش های منفی می شود. و تنظیم هیجانی را به فرد آموزش دهید. نفس عمیق، تصویرسازی و جملات مثبت می تواند به خشم ناشی از میسفونیا کمک کند. و حساسیت زدایی می تواند یک راهکار مؤثر باشد. محرکها را شناسایی کنید و به همراه مراجع شدت آنها را از کم به زیاد مرتب کنید و سعی کنید حساسیت مراجع را نسبت به محرک از بین ببرید. در عموم مشکلات روان شناختی، سؤال همراهان این است که «چه کاری از من برای بهبود او برمی آید؟»

به شریکان زندگی این افراد آموزش دهید:

میسفونيا را جدی بگیرند. اگر پارتنرشان بیان می کند توان تحمل صدا را ندارد آن را باور کنند و همدردی نشان دهند.

اگر شریکشان به این دلیل نمی تواند آنها را در برخی تفریحات همراهی کند، فشار نیاورده و به تنهایی زندگی کردن را تمرین کنند

واکنش فرد به صدا را از حس او به خود جدا کنند.

.اگر حساسیت شریکشان روی صدایی ست که می توان به سادگی آن را ایجاد نکرد، روی ایجاد نکردن آن تمرین کنند. در هر رابطه ای افراد باید گذشت های این چنینی انجام دهند

درمان های دارویی برای میسفونيا شناسایی نشده ولی برخی پژوهش ها بیان می کنند درمان شناختی رفتاری می تواند مفید واقع شود.

زوج درمانی در میسفونیا

 در زوج درمانی برای میسفونيا هدف، این است که به زوجین کمک شود تا یکدیگر را درک کنند و آنها را قدرتمند می سازد تا اجازه ندهند این مشکل ارتباط عاطفی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. درمانگر به این افراد کمک می کند تا هر دو احساس ارزشمندی و امنیت داشته باشند، به آنها راه حل نشان میدهد و مسئله را قضاوت نمی کند. جلسه درمان سالم به زوجین کمک می کند تا از پس مشکلات این چنینی برآمده و برخورد صحیحی را اتخاذ کنند.

منابع

1-Palumbo, D. B., Alsalman, O., Ridder, D. D., Song, J., & Vanneste, S. (2018). Misophonia and potential underlying mechanisms: A Perspective. Frontiers in Psychology, 9. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00953

2-Schröder, A. E., Vulink, N. C., Loon, A. J., & Denys, D. A. (2017, August 1). Cognitive behavioral therapy is effective in misophonia: An open trial. Journal of Affective Disorders, 217, 289-294. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032716321681

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: