اضطراب

درس هایی که اضطراب به ما می دهد!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

داشتن اختلال اضطرابی طاقت فرسا است. به نظر می رسد که ذهن ما مسابقه ای را که نمی تواند برنده شود، اجرا می کند. اضطراب، عبارت است از ترس از یک عامل ناشناخته و نامعلوم که موجب پریشانی فکر و گاه، بروز علائم احساس خطر، از جمله تپش قلب و رنگ پریدگی نیز می شود. ذهن و روان ما انسان ها همواره گوش به زنگ علائم خطر است که پیرامون ما وجود دارند و از وقوع رخدادهای ناخوشایند یا آسیب زننده، به ما آگاهی می دهند. اضطراب در حد طبیعی برای پیشبرد فرد لازم است و گاهی می‌تواند او را برای انجام امورش تحریک و ترغیب کند اما چنانچه از شدت خود بیشتر شود پاتولوژیک محسوب می‌شود و خطرات جسمانی و روانی همراه خواهد داشت که به تبع آن موجب افت عملکرد شغلی و اجتماعی در فرد می‌شود. با این حال، ما با درک آن می توانیم درس های ارزشمندی را از آن یاد بگیریم.

درک اضطراب این درس ها را به شما می آموزد
فکر کردن بیش از حد آرامش درونی را می کشد

اگرچه فکر کردن پدیده ای مثبت است و باعث پیشرفت انسان می‌شود اما بر خلاف آن بیش از حد فکر کردن پدیده ای منفی است. هنگامی که در چرخه فکر زیاد گرفتار می شوید، اقدامی نمی کنید، تصمیمی نمی گیرید و فقط به یک موضوع خاص بارها و بارها فکر می کنید. با وجود اضطراب، خاموش کردن ذهن کار راحتی نیست. سناریوهایی را در ذهن ما تشکیل می دهد که ممکن است هرگز اتفاق نیوفتد. ما زمان زیادی را صرف نگرانی بابت هیچی می کنیم. ضروری است که ذهن را با دوزهای سالم از آرامش و حواس پرتی، منحرف سازید.

زندگی در گذشته، زمان حال را از بین می برد

زندگی کوتاه است و تمرکز بر آنچه که اشتباه است، به شما کمک نمی کند که در حال حضور داشته باشید. این موضوع آینده تان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. ما انسان هستیم و اشتباهات ناگزیر اتفاق خواهند افتاد. اگر ما بر آنها تأکید کنیم، هرگز آرامش ذهن نخواهیم یافت.

نتیجه گیری سریع

از آنجا که اضطراب آرامش درونی ما را بهم می ریزد، ما تمایل داریم فاجعه سازی کنیم. برای مثال، وقتی ما با دوستان ما تماس می گریم و آنها را جواب نمی دهند. سناریوهای تحریف شده را در ذهن خود می سازیم. فکر می کنیم آنها از ما متنفر هستند یا ما کاری اشتباه انجام داده ایم. در حالی که ممکن است آنها خسته باشند یا سرشان شلوغ بوده باشد.

همه چیز درست خواهد شد

اضطراب ذهن ما را فریب می دهد. ما تمایل داریم باور کنیم که چیزهای بد اتفاق می افتد. در نتیجه دیگر به دنبال رویاهای مان نخواهیم رفت. در منطقه امن خود باقی می مانیم و از آن خارج نمی شویم. مهم این است که به خاطر داشته باشید که همه چیزهایی که می خواهیم اتفاق نخواهد افتاد، اما این نباید مانع از تلاش ما شود.

اشکالی ندارد “نه” بگوییم

داشتن اضطراب باعث می شود ما نگران این باشیم که اگر به دیگران نه بگوییم چه فکری راجع به ما خواهند کرد. لازم نیست خودتان را توجیه کنید، اگر دوست ندارید با کسی وقت بگذرانید یا به مهمانی بروید، احساس بدی از گفتن “نه” نداشته باشید.

قلبت را دنبال کن

اضطراب باعث می شود ما در مورد تصمیمات خود تردید کنیم. اگر چه، بسیار خوب است که از عزیزان خود درخواست مشاوره کنید. ما باید در نظر داشته باشیم که این زندگی ما است. زندگی کردن با توجه به آنچه که دیگران می گویند، ما را در بدبختی فرو خواهد برد. اجازه ندهید اضطراب شما را فریب دهد و در زندگی قرار دهد که برای تان معنایی ندارد.

بدن تان با شما صحبت می کند

در هنگام اضطراب شدید، ما می توانیم معده درد، سردرد، میگرن، تنش عضلانی، درد پشت، اسهال و تهوع را تجربه کنیم. نه تنها این نشانه ها بلکه ممکن است دندان های مان را بهم فشار دهیم، مشت های مان را گره کنیم و یا شانه های مان را بالا نگه داریم. مهم است بدانیم که بدن ما به ما چه می گوید. با انجام این کار می توانید زمانی که مضطرب می شوید آگاه شوید و آن را کنترل کنید قبل از اینکه از کنترل خارج شود.

تغییر زمان بر است

اصلاح عادت های قدیمی و الگوهای تفکر چیزی نیست که ما بتوانیم در یک روز تغییر دهیم. این تفکر غلط را پاک کنید که بهبودی یک خط مستقیم است. روزهایی خواهد بود که ما چند گام به عقب بر می گردیم. اجازه ندهید که این موضوع مانع از ایجاد تغییراتی که در زندگی نیاز دارید، شد.

خوب است که بایستیم و نفس بکشیم

با اضطراب ما دائما در حالت گریز- اجتناب قرار داریم. فقط چون توقف کرده ایم و استراحت می کنیم به این معنا نیست که اتفاق بدی خواهد افتاد و رویاهای ما به حقیقت نخواهند پیوست. یاد بگیرید گذاشتن زمان برای استراحت بین درس خواندن و کار کردن روی پیشرفت شما تاثیر بدی نخواهد گذاشت. در واقع اختصاص ندادن زمانی برای استراحت در مدت زمان طولانی، اضطراب را بدتر می کند.

صحبت کردن ما را ضعیف نمی کند

داشتن کسی برای صحبت، به ما کمک زیادی خواهد کرد. صحبت کردن ما را قوی تر می کند، پس لطفا نگران نباشید. صحبت با افراد درست، کمک می کند تا ما به حالت اول برگردیم.

ما از لحاظ فیزیکی زیبا هستیم

اضطراب ذهن ما را آشفته می کند. باعث می شود که باور کنیم که جذاب و زیبا نیستیم. ما خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم، همیشه احساس می کنیم پایین تر از بقیه هستیم. اگر اجازه بدهیم اضطراب بر ما غالب شود هیچ وقت احساس زیبایی نخواهیم کرد.

مکانیزم مقابله با ناسالم کمک نمی کند

بسیاری از ما ناامید می شویم. ممکن است ذهن خود را خاموش کنیم و به سمت الکل، مواد مخدر، رابطه جنسی روی آوریم تا ذهن مان منحرف شود. فرار از مشکلات باعث نمی شود که آنها از بین بروند.

خودارزشی

اضطراب بر ارزش ذاتی ما تاثیر می گذارد و ما را بی ارزش می کند. به همین ترتیب، برخی از ما به ارزش هایی که دیگران به ما داده اند تکیه می کنیم. که باعث می شود احساس ناخوشایندی پیدا کنیم. شما مهم هستید، مهم نیست دوستان و خانواده تان چه می گویند.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: