استرس

کاهش استرس کاری در زمان ناهار

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

روش های موثر و مفیدی برای مقابله با استرس وجود دارند که به دو دسته ی روش های کوتاه مدت و روش های بلندمدت تقسیم می شوند. برای مقابله با فشارها و استرس های کاری، می توانید از ترکیبی از این روش ها استفاده کنید. روش های کوتاه مدت برای زمانی کاربرد دارند که به علت فشار کار زیاد، مورد هجوم استرس قرار گرفته اید و از آن ها برای مقابله با این وضعیت استفاده می کنید. اما روش های بلندمدت، کارهایی هستند که باید انجام دهید تا بدن شما در برابر استرس مقاوم شود. اگر بتوانید هردوی این ها را در کنار هم در محیط کار انجام دهید می توانید بهترین نتیجه را در کاهش استرس بدست آورید.

بیشتر روانشناسان و مشاوران معتقدند که برای ایجاد یک عادت جدید در خودمان، بهتر است برای آن برنامه ریزی کنیم و آن را به کاری که به شکل دائمی و روزمره انجام می دهیم ارتباط دهیم. به همین دلیل است که فرصت ناهار در وقت اداری، زمان مناسبی برای ساختن عادت جدید درباره ی کاهش استرس کاری می باشد. همچنین می توانید در این فرصت از روش های زود بازده کاهش استرس نیز استفاده کنید تا بتوانید در نیمه ی دوم زمان کاری خود، با آرامش بیشتری به فعالیت بپردازید و همینطور هنگام رسیدن به خانه، استرس کمتری به دنبال خودتان به خانه ببرید.

کارهای زیادی هستند که در طول زمان ناهار می توانید انجام دهید تا یک عادت مناسب در خود ایجاد کنید. در این مطلب، موثرترین فعالیت ها برای زمان ناهار شما آورده شده است تا با آن از استرس خود بکاهید. اما نیاز نیست حتما همین برنامه و همین فعالیت ها را انجام دهید. هر فعالیتی که شما انجام می دهید و برای شما موثر است را ادامه دهید تا به یک عادت تبدیل شود.

آگاهانه غذا بخورید

غذا خوردن هم می تواند مانند نفس کشیدن به یک کار روتین و بدون توجه تبدیل شود. اما شما با اهمیت دادن به این کار می توانید از آن، یک کاهش دهنده ی استرس بسازید. غذا خوردن آگاهانه، یکی از اشکال مدیتیشن به حساب می آید که می تواند استرس شما را کم کند. همچنین وقتی با لذت غذا می خورید و توجه زیادی به آن دارید، احتمالا غذای کمتری مصرف می کنید و از اضافه وزن پیشگیری می کنید. فقط کافی است که هر لقمه ای از غذا که نوش جان می کنید، به تک تک جزییات آن مثل طعم و عطر و حس آن زیر زبان و غیره دقت کنید. این کار باعث می شود که غذا خوردن یک بخش مجزا و دلچسب از روز شما شود و استرس را از شما دور کند.

تنفس همراه با تجسم انجام دهید

انسان در همه حال درحال نفس کشیدن است. اما همین نفس کشیدن را هم می توانید آگاهانه و به شکل مناسب انجام دهید تا به وسیله ی آن استرس را کاهش دهید.

نکته اصلی برای تبدیل این عمل غیر ارادی به یک عمل کاهنده استرس، تمرین است. فرصت ناهار، فرصت مناسبی است که این با تمرین کردن نفس کشیدن مناسب، هم در کوتاه مدت استرس خود را کم کنید و هم در دراز مدت این عادت را در خودتان ایجاد کنید. برای این کار، باید در هنگام نفس کشیدن، یک تصویر مناسب را در ذهن خود شبیه سازی کنید. مثلا می توانید خودتان را پیروز و سربلند از سختی هایی که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنید تصور کنید یا زمانی را به یاد بیاورید که یک موفقیت بزرگ را تجربه کردید. یا می توانید خودتان را در یک ساحل رویایی متصور شوید. دو مورد اول به شما برای ایجاد اعتماد به نفس در محیط کاری کمک می کند و مورد سوم به شما احساس راحتی و سبکی می دهد. به هر صورت، این کار، عادت سالمی است که بهتر است آن را در خوتان بسازید.

پیاده روی کنید

ورزش یکی از موثرترین راه های مدیریت استرس است. این کار ناامیدی و خستگی و فشار کاری را از شما دور می کند و با ترشح اندورفین، حال شما را بهتر می کند. و با انجام دادن این کار به طور روزمره، به یک عادت سالم تبدیل خواهد شد. اگر در دفتر کار می کنید، می توانید جایی را در اطراف خود پیدا کنید و برای ناهار خوردن به آنجا بروید. اما به خاطر داشته باشید که از ماشین به هیچ عنوان استفاده نکنید. اگر در خانه کار می کنید هم می توانید همین کار را کرده یا ناهار را در خانه بخورید و بعد از غذا برای مدت کوتاهی به پیاده روی یا دوچرخه سواری بپردازید.

یک مکان آرام پیدا کنید

پیدا کردن یک مکان آرام، مثل یک نیمکت ساکت در یک پارک زیبا برای تسکین استرس بسیار مفید است. مناظر، صداها و احساس طبیعت، به شما کمک می کند احساس فشار کمتری داشته باشید و استرس از روی شما برداشته خواهد شد. اگر بتوانید این کار را به طور روزمره انجام دهید و کمی هم تکنیک های مدیتیشن را در آن پیاده سازی کنید، بدن شما نسبت به استرس مقاوم تر خواهد شد و به همراه آن، فاکتور های دیگر سلامت شما نیز بهبود خواهد یافت.

یوگا در محل کار را یاد بگیرید

اگر در خانه کار می کنید که چه عالی، اما حتی اگر در محل کار هم هستید، تکنیک هایی وجود دارد که به وسیله ی آن می توانید حتی روی میز کار خودتان نیز یوگا انجام دهید. اگر محیط کار شما حریم مناسبی دارد یا با همکاران خود راحت هستید می توانید چند حرکت کششی را انجام دهید تا خستگی و تنش از بدن شما خارج شود و ذهن و بدنتان آرام بگیرند. اگر بتوانید بعد از کار نیز یوگای قوی تری انجام دهید تاثیر دوچندانی بر مقاومت بدن شما دربرابر استرس خواهد داشت.

از موسیقی لذت ببرید

با یک موسیقی مناسب می توان انرژی بدن را افزایش داد یا با موسیقی دیگری بدن را به حالت آرام رساند. احتمالا شنیده اید که موسیقی کلاسیک خواص و فواید زیادی دارد اما در حقیقت، هر نوع موسیقی که شما از آن لذت ببرید برای شما مفید است. موزیک هایی که ریتم تند دارند برای افزایش انرژی فیزیولوژی بدن کاربرد دارند و موزیک هایی با ریتم آرام، باعث می شوند که بدن شما آرامش پیدا کند. اگر موزیکی پیدا کنید که ریتم آرامی داشته باشد و محتوای آرامش بخشی در آن خوانده شود، کار شما برای کم کردن استرس بسیار ساده خواهد شد. فقط کافی است که هنگام ناهار خوردن یا وقتی که به سمت محل غذا خوردن حرکت می کنید این موزیک ها را گوش دهید. البته بهتر است برای حفظ حریم خودتان و دیگران از هدفون استفاده کنید.

لیست شکرگزاری تهیه کنید

اگر تمرکز خود را از چیزهایی که استرس زا هستند بردارید و روی چیزهایی که خوشحالتان می کنند بگذارید، تاثیر واقعی این عمل را در کاهش استرس مشاهده خواهید کرد. توصیه ما این است که روزانه یک لیست از سه چیزی که به خاطر آن ها شکرگزار هستید تهیه کنید تا روحیه شما بالا تر برود و قدرت بدن شما در مقابله با استرس به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. همچنین وقتی روحیه بهتری دارید، احتمال اینکه موقعیت های مناسب را ببینید و از آن ها بهره مند شوید بیشتر می شود.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: