اختلالات روانی

در مورد هیستری و تاریخچه آن چه می دانید؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

معنای محاوره ای هیستری هیجان افراطی غیرقابل کنترل است و می تواند به یک حالت موقتی از ذهن یا هیجان مربوط شود. با این حال ، در قرن 19 این مساله بعنوان یک بیماری جسمی قابل تشخیص در زنان تلقی می شد. سپس در قرن 20 به یک بیماری روانی تغییر یافت. بسیاری از روانپزشکان تأثیرگذار مانند زیگموند فروید و ژان مارتین شاركو تحقیقاتی را به این بیماران اختصاص داده اند.

در حال حاضر ، اکثر پزشکانی که طب غربی را دنبال می کنند ، هیستری را به عنوان یک تشخیص پزشکی نمی پذیرند. تشخیص هیستری در دسته های پزشکی بی شماری مانند صرع ، اختلال شخصیت هیستریونیک ، اختلالات تجزیه ای  و غیره قرار گرفته است. علاوه بر این ، انحرافات اجتماعی ، مانند تصمیم گیری در مورد عدم تاهل ، دیگر اختلالات روانشناختی محسوب نمی شوند

یونانیان باستان توضیحات مصریان باستان را برای این بیماری می پذیرفتند. با این حال ، آنها در تعریف خود از هیستری ، عدم توانایی فرزندآوری یا عدم ازدواج را گنجانیدند. رومیان باستان همچنین آن را به یک ناهنجاری در رحم نسبت می دادند. با این حال ، توضیح سنتی رحم سرگردان را کاملا رد کردند. در عوض ، رومیان باستان هیستری را به بیماری رحم یا اختلال در تولید مثل (یعنی سقط جنین ، یائسگی و غیره) نسبت می دادند.

نظریه های هیستریا از مصریان باستان ، یونانیان باستان و رومیان باستان اساس درک غرب از بیماری بودند. با این وجود ، بین قرن پنجم و سیزدهم ، نفوذ فزاینده مسیحیت در غرب لاتین ، درک پزشکی و عمومی از هیستری را تغییر داد

نوشته های سنت آگوستین نشان می دهد که رنج انسان ناشی از گناه است ، و بنابراین ، هیستری سلطه ی شیطان تلقی می شود. با تغییر در درک از بیماری، تغییراتی در روش های درمانی به وجود آمد. به جای پذیرش بیماران در بیمارستان ، کلیسا شروع به معالجه بیماران از طریق عبادت ،طلسم و جن گیری کرد . علاوه بر این ، در دوره قرون وسطی و دوره رنسانس ، بسیاری از بیماران به  جادوگری محکوم میشدند و تحت بازجویی ، شکنجه و اعدام قرار می گرفتند.

با این حال ، در طول قرن شانزدهم و هفدهم ، فعالان و دانشمندان تلاش كردند تا برداشت مردم از هیستری را به یک مشکل  پزشکی تغییر دهند. بخصوص ، پزشک فرانسوی چارلز لپویز اصرار داشت که هیستری یک بیماری مغز است. علاوه بر این ، در سال 1697 ، پزشک انگلیسی ، توماس سیدنام این تئوری را مطرح کرد که هیستری به جای یک وضعیت جسمی یک وضعیت هیجانی است.

بسیاری از پزشکان پیرو لپویز و سیدنام بودند و ارتباط هیستریا با روح و رحم،معنی خودش را از دست داد.در این دوره زمانی ، علم متمرکز بر هیستری در سیستم عصبی مرکزی بود. همچنان که پزشکان درک بیشتری از سیستم عصبی انسان پیدا می کردند ، الگوی عصبی هیستری ایجاد شد که بیشتر منجر به درک هیستری به عنوان یک اختلال روانی شد. در سال 1859 پاول بریکت هیستری را به عنوان یک سندرم مزمن تعریف کرد که در بسیاری از علائم غیر قابل توضیح در سیستم های بدن وجود دارد

آنچه که بریک توصیف کرد در سال 1971 به عنوان سندرم بریکت یا اختلالات سوماتیسم شناخته شد. طی یک دوره ده ساله ، بریکت 430 مورد از بیماران مبتلا به هیستری را مورد بررسی قرار داد. پس از بریکت ، ژان مارتین شارکو زنانی که در بیمارستان روانی در فرانسه بستری بودند را  مورد مطالعه قرار داد و از روش هیپنوتیزم برای درمان استفاده کرد

وی همچنین  پیر جنت ،یک روانشناس  فرانسوی دیگر را تعلیم داد كه پنج مورد از علائم هیستریا (بیهوشی ، فراموشی ، ضعف اراده ، بیماریهای كنترل حرکتی و تغییر شخصیت) را عمیقا  مورد بررسی قرار داده بود و نشان داد كه علائم هیستریا به دلیل لغزش آگاهی رخ داده است. شارکو و جنت هردو الهام بخش کار زیگموند فروید بودند.

 فروید هیستری را ناشی از سوءاستفاده جنسی  در دوران کودکی یا سرکوب تئوریزه کرد  ، و همچنین اولین کسی بود که اعتقاد داشت هیستری در مردان نیز رخ می دهد . در قرن بیستم ، همزمان با پیشرفت روانپزشکی در غرب ، تشخیص اضطراب و افسردگی جایگزین تشخیص هیستری در کشورهای غربی شد.

به عنوان مثال ، از سال 1949 تا 1978 پذیرش سالانه بیماران هیستری در انگلیس و ولز تقریباً دو سوم کاهش یافت. با کاهش بیماران مبتلا به هیستری در فرهنگ های غربی ، شمار مبتلایان اضطراب و افسردگی افزایش یافت. اگرچه در غرب رو به کاهش بود ، اما در کشورهای شرقی مانند سودان ، مصر و لبنان تشخیص هیستری ادامه دار بود.

نظریه های علت کاهش تشخیص بیماری هیستری متفاوت است ، اما بسیاری از مورخان معتقدند که جنگ جهانی دوم ، غربی شدن و مهاجرت انتظارات مربوط به سلامت روان در غرب را تغییر داده است.

جوامع غربی قرن بیستم انتظار داشتند كه افسردگی و اضطراب بیشتر در نسل های پس از جنگ جهانی دوم و آوارگان ظاهر شود. و به این ترتیب ، افراد مبتلا براساس آن گزارش داده یا تشخیص داده شدند. علاوه بر این ، پیشرفت های پزشکی بیماری هایی را که قبلاً به هیستری مانند صرع یا ناباروری نسبت داده می شد ، توضیح می داد.

پس از کاهش تدریجی در تشخیص ها و گزارشات ، در سال 1980 هیستری از دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا(DSM)  حذف شد که از انتشار دوم در سال 1968 هیستریا را به عنوان یک اختلال روانی در بر داشت.

علائم تاریخی

از نظر تاریخی ، علائم هیستری دامنه وسیعی دارد.

مثلا:

  • تنگی نفس
  • اضطراب
  • بیخوابی
  • غش کردن
  • فراموشی
  • فلج
  • درد
  • اسپاسم
  • استفراغ
  • ناشنوایی
  • حرکات عجیب و غریب
  • تشنج
  • توهم
  • عدم توانایی صحبت کردن

اشخاص برجسته

ژان مارتین شارکو

در اواخر قرن نوزدهم ، ژان مارتین شاركو ، عصب شناس فرانسوی ، سعی در برطرف كردن آنچه بود که تحت عنوان  “اختلال روانی بزرگ” یا هیستری از آن یاد میکرد.

 

شارکو بر این باور بود كه هيستري يك بيماري ارثي و فيزيولوژيك است. او معتقد بود كه هیستری به نواحی  مختلف مغز آسیب می رساندو  باعث برانگیختن علائم جسمی در هر بیمار می شود. در حالی که شارکو معتقد بود كه هیستری ارثی است ، او همچنین تصور می كرد كه عوامل محیطی مانند استرس می تواند باعث برانگیختگی هیستری در فرد شود.

زیگموند فروید

در سال 1896 زیگموند فروید ، روانپزشک اتریشی ، “سبب شناسی هیستریا” را منتشر کرد. این مقاله توضیح می دهد که چگونه فروید معتقد است که نوروز بیماران زن وی ، که برچسب هیستری به آن می زنند  ، ناشی از سوءاستفاده جنسی در دوران کودکی است.

فروید مفهوم علائم جسمی ناشی از آسیب در دوران کودکی را تبدیل هیستریک نامگذاری کرد. فروید فرض کرد كه برای درمان هیستری ، بیمار باید در حالی که تحت هیپنوتیزم قرار دارد تجربیاتش را از طریق تخیل در واضح ترین حالت به یاد آورد . او بعد های نظریه خود را تغییر داد. فروید نیز یکی از اولین روانپزشکان مشهور بود که هیستری را به مردان نسبت داد.

 

منبع
ترجمه و تلخیص ازمقالات دانشگاه مک گیل
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: