سخنرانی

نکات برتر برای ارائه سخنرانی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

این صفحه با توصیه های منتشر شده توسط مجریان خبره در سراسر جهان تکمیل شده است، که به شما کمک می کند ارائه هایتان در سطح «خوب» تا «عالی» باشد.

این که آیا شما یک سخنور با تجربه هستید یا تازه شروع به کار کرده اید، فرقی نمی کند. ایده هایی در اینجا وجود دارد تا به شما در بهبود کارتان کمک کند.

1. شور و اشتیاق نشان دهید

وقتی عصبی هستید، آرامش داشته باشید و خودتان باشید. مجریان بزرگ می گویند مهمترین کار ارتباط با مخاطبان است و بهترین راه برای انجام این کار این است که اجازه دهید شور و اشتیاق شما به موضوع نمایان شود. در مورد آنچه که برای شما مهم است و چرا اهمیت دارد با مخاطبان صادق باشید.

مشتاق و صادق باشید تا مخاطب هم به اشتیاق شما پاسخ دهد.

2. بر نیازهای مخاطبان خود متمرکز شوید

ارائه شما باید پیرامون آنچه مخاطبان نیاز دارند استوار باشد. در هنگام تهیه ارائه، همیشه باید آنچه را که مخاطب به آن نیاز دارد و می خواهد بداند را یادآوری کنید، نه آنچه خودتان بلد هستید. در حالی که ارائه می دهید، باید روی پاسخ ها و فیدبک های مخاطبان خود متمرکز شوید و نسبت به آن واکنش نشان دهید. شما باید درک ارائه را برای مخاطبان خود آسان کنید.

3. ساده نگه دارید: بر روی پیام اصلی تمرکز کنید

هنگام برنامه ریزی ارائه خود، همیشه باید این سؤال را در نظر داشته باشید: پیام کلیدی و هدف ارائه برای مخاطب من چیست؟ شما باید بتوانید آن پیام کلیدی را بسیار مختصر برقرار کنید.

برخی از متخصصان یک خلاصه 30 ​​ثانیه ای را توصیه می کنند، برخی دیگر اعتقاد دارند پیام کلیدی را در بیش از 15 کلمه بیان نکنید. هر کدام را که انتخاب کنید ، مهم این است که پیام اصلی خود را متمرکز و مختصر نگه دارید. و اگر آنچه می خواهید بگویید به فهم پیام اصلی کمک نمی کند، آن را نگویید.

4- لبخند بزنید و با مخاطب خود ارتباط چشمی برقرار کنید

این بسیار آسان به نظر می رسد ، اما تعداد زیادی از حاضران موفق به انجام آن نمی شوند. اگر لبخند می زنید و ارتباط چشمی برقرار می کنید، در حال ساختن گزارشی هستید که به مخاطب کمک می کند تا با شما و موضوع شما ارتباط برقرار کند. همچنین به شما کمک می کند احساس عصبانیت کمتری کنید.

برای سهولت این کار، مطمئن شوید که تمام چراغ ها را خاموش نکنید تا فقط صفحه نمایش اسلاید قابل مشاهده باشد. مخاطبان شما باید شما و همچنین اسلایدها را ببینند.

5. محکم شروع کنید

آغاز ارائه شما بسیار مهم است. شما باید توجه مخاطبان خود را جلب کرده و آن را حفظ کنید. قبل از شروع کمی آنها را سرگرم کنید. با توضیح اینکه شما چه کسی هستید این فرصت را هدر ندهید. با سرگرم کردن آنها شروع کنید. داستانی را امتحان کنید یا تصویر جلب توجه را روی یک اسلاید کنید.

۶- قانون 10-20-30 را برای نمایش اسلاید به یاد داشته باشید

این یک نکته از گای کاوازاکی از اپل است. وی پیشنهاد می کند که نمایش اسلایدها باید:

دارای بیش از 10 اسلاید نباشد. بیش از 20 دقیقه طول نکشد. و اندازه فونت کمتر از 30 نباشد. آخرین مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تلاش شما برای قرار دادن اطلاعات زیاد روی هر اسلاید خسته کننده است. این رویکرد از “پدیده مرگب توسط پاورپوینت” جلوگیری می کند.

به عنوان یک قاعده کلی، اسلایدها باید در اختیار ارائه باشد. مجموعه خوبی از اسلایدها بدون مجری خوب فایده ای ندارد، و قطعاً آنها باید حاوی اطلاعات کمتری باشند، نه بیشتر، به بیان ساده.

اگر نیاز به ارائه اطلاعات بیشتر دارید ، یک دفترچه راهنما ایجاد کنید و پس از ارائه خود آن را ارائه دهید.

7. داستان بگویید

بشر برای پاسخگویی به داستان ها برنامه ریزی شده است.

داستان به ما کمک می کند تا توجه کنیم، و همچنین چیزهایی را به خاطر می آوریم. اگر بتوانید از داستانها در ارائه استفاده کنید، مخاطبان شما احتمالاً درگیر آن می شوند و بعد از آن نکات را به خاطر خواهند آورد. این ایده خوبی است که با یک داستان شروع کنید، اما نکته گسترده تری نیز وجود دارد: شما نیاز به ارائه خود دارید تا اینکه فقط داستان تعریف کنید.

به این فکر کنید که چه داستانی را می خواهید برای مخاطب خود بگویید و چه ارتباطی به ارائه شما دارد.

یافتن داستان پشت ارائه خود

برای گفتن موثر یک داستان، در استفاده از حداقل یکی از دو مکانیزم ابتدایی داستان پردازی در ارائه خود تمرکز کنید:

تمرکز روی شخصیت ها: مردم داستان دارند. چیزها، داده ها و اشیاء چنین چنین نیستند. بنابراین از خود بپرسید “چه کسی” مستقیماً در موضوع شما درگیر است که می توانید از آن به عنوان نقطه کانونی داستان استفاده کنید.

به عنوان مثال، به جای صحبت کردن در مورد اتومبیل (محصولات شرکت شما)، می توانید روی شخصیت های خاص مانند راننده ماشین تمرکز کنید. افرادی که به دنبال سرعت و ماجراجویی هستند، مهندسینی که برای طراحی ارزان ترین ماشین قابل تصور از کارهای زیادی کردند.

داستانی برای تغییر: یک داستان برای ایجاد تغییر به چیزی نیاز دارد. بنابراین از خود بپرسید “چه چیزی نیست که باید باشد؟”

مثلا …

آیا شرایط خطرناک جاده الهام بخش شما برای ساخت یک جیپ بوده است که هر خانواده ای الان می تواند از آن جاده عبور کند؟
آیا یک سیستم برچسب زنی مواد غذایی ایجاد کرده اید که بتواند کار را برای طبقه بندی آنها توسط کارگران آسان کند؟

8- از صدای خود به طور مؤثر استفاده کنید

کلمه گفتاری در واقع وسیله ای بسیار ناکارآمد برای برقراری ارتباط است، زیرا فقط از یکی از حواس پنج گانه مخاطبان شما استفاده می کند. به همین دلیل است که مجریان تمایل به استفاده از وسایل دیداری نیز دارند. اما می توانید با استفاده از صدای خود به بهتر کردن کلمه گفتاری کمک کنید. متغییر بودن سرعتی که صحبت می کنید و تأکید بر تغییر در لحن همه به جالب تر شدن صدا کمک می کند و توجه مخاطبانتان را جلب می کند.

9. از بدن خود زیاد استفاده کنید

تخمین زده شده است که بیش از سه چهارم ارتباطات غیر کلامی است. این بدان معنی است که در کنار صدای شما، زبان بدن برای دستیابی به پیام شما بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که پیام های صحیحی را ارائه می دهید و متناسب با آن زبان بدن صحیحی انتخاب کنید.

حرکات خود را باز و با اعتماد به نفس انجام دهید و در صورت امکان به طور طبیعی به صحنه و حتی بین مخاطبان بروید.

10. با آرامش، نفس بکشید و لذت ببرید

اگر حفظ آرامش برایتان سخت است یک گزینه این است که با تمرکز بر تنفس خود شروع کنید. آن را آهسته کنید و مطمئن شوید که تنفس کامل دارید. اطمینان حاصل کنید که در حین ارائه خود ، گاه به گاه مکث می کنید و نفس کشیدن را ادامه می دهید.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: