معرفی عادات ساده برای موفقیت فردی
- مرجع آزمون های آنلاین رایگان
- شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
- فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
- ارائه آموزش های صوتی و تصویری
- ارائه مطالب علمی و روان شناسی
- گروه سنی کودکان تا بزرگسالان
اگر شما هم کارآفرین، مدیر یک کسبوکار، مدیر میانی یک سازمان یا اداره هستید یا تازه میخواهید کاری را شروع کنید، بهتر است عادتهایی را در خود ایجاد کنید تا بر رفتار شما، برندی که تولید میکنید و افرادی که قرار است با شما کار کنند، تأثیر مثبت بگذارد. پس بهتر است خیلی با دقت در مورد چیزی که قرار است به آن برسید و کاری که دوست دارید انجام دهید، فکر کنید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید و پیش بروید. همراه ما باشید، در این مقاله ۱۲ عادت ساده را به شما معرفی کردهایم که بسیار مفید و کاربردیاند و منجر به ایجاد تغییر در رفتار و نگاه شما میشوند و زندگی کاری و حرفهایتان را بهبود میدهند.
وقتی برای اولینبار بهعنوان کارآفرین جوان معرفی شدم، از خودم پرسیدم چه عاملی در رسیدن من به این موفقیت مؤثر بوده است. اعتبار، پول و تحسین دیگران همهی آن چیزی بود که توانستم در مسیر رشد به آنها دست یابم. الان که به اتفاقات گذشته فکر میکنم، میبینم، آنقدر خوشبخت بودم که توانستم با آدمهایی ارزشمندی ارتباط داشته باشم. من بهدنبال رابطهای بودم که برای هر دو طرف سودمند باشد و کیفیت زندگی افراد دخیل در آن را نیز بهبود ببخشد. این نگرش مثبت و الهامبخش است، اما باید بدانید که برای رسیدن به این نوع نگاه آموزشهایی نیز دیدم که به من در رسیدن به موفقیت و این نگرش کمک زیادی کرد.
۱. به صحبتهای دیگران گوش بدهید و در صورت امکان به آنها کمک کنید
گوش دادن و توجهکردن به حرفهای دیگران کار بسیار ارزشمندی است. شاید بهنظر شما حرف مهمی زده نمیشود و طرف مقابل شما صرفا در حال معرفی خود و یا ارائهی چند توصیهی بهظاهر ساده باشد. هر مکالمه و گفتوگویی را با این عبارت به پایان برسانید: «چگونه میتوانم به شما کمک کنم؟» و متوجه میشوید که بهکار بردن همین عبارت ساده چقدر میتواند در بهبود رابطهی شما با دیگران مؤثر باشد. گاهیاوقات پیداکردن و ارائهی راهحل در یک رابطه کار سادهای است، اما اگر واقعا به صحبتهای طرف مقابل گوش میدهید، حتما این کار را انجام دهید.
۲. در هنگام گوش دادن به حرفهای طرف مقابل، نکات مهم را یادداشت کنید
هنگامی که از نیازها و درخواستهای طرف مقابل یادداشت برمیدارید، اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل میشود. وقتی یادداشت برداری به یک عادت تبدیل شود، راحتتر میتوانید ایدههایی که به ذهنتان میرسد، عملی کنید زیرا آنچه که فکر میکنید مفید و کاربردی است، با یادداشتبرداری بهتر در حافظهی شما میماند و در وقت نیاز نیز راحتتر میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.
۳. مهربان باشید
مهربان و دلسوز باشیدو این خصیصهی خوب را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. سعی کنید عصبانی نشوید و بهیاد داشته باشید که داشتن یک رفتار عاقلانه و دلسوزانه در اکثر اوقات نتیجهی بهتری دارد. در واقع این شیوهی رفتاری به شما کمک میکند، راحتتر با دیگران ارتباط برقرار کنید.
۴. به رابطهی خود با افراد دور و برتان بیشتر اهمیت بدهید
اخیرا در یک نظرسنجی اینترنتی از ۲۰ نفر خواستم تا نظراتشان را در مورد مهمترین عامل در روابط کاری برایم بفرستند. جالب است بدانید ۱۹ نفر آنها معتقد بودند که ارتباطداشتن مهمترین چیزی است که در ایجاد یک رابطهی پایدار و کارآمد اهمیت دارد. گاهیاوقات یک احوالپرسی ساده در زمان مناسب میتواند یک رابطهی بلندمدت کاری را برای شما رقم بزند.
۵. به تعهدات خود عمل کنید
به همایشی دعوت شده بودم که تقریبا تمام سخنرانهای آن بهدلیل برفوبوران، سخنرانی خود را کنسل کردهبودند. با این حال به برگزارکنندگان مراسم اطمینانخاطر دادم که حتما در مراسم شرکت خواهم کرد و برای اینکه بتوانم خودم را سروقت به جلسه برسانم، مجبور شدم با هواپیما به نزدیکترین شهر محل سخنرانی بروم و از آنجا با یک ماشین توانستم خودم را سروقت به همایش برسانم. اگر بتوانید همیشه بر سر تعهدات خود باقی بمانید، میتوانید اعتماد دیگران را جلب کنید و یک رابطهی کاری بهتر و قویتر داشته باشید.
۶. به افرادی که برایتان مهم هستند، بیشتر توجه کنید
اگر رابطهتان با کسی ضعیف شده باشد، دیگر مهم نیست که شما نسبت به او چه طرز فکری دارید. دور و بر همهی ما کسانی هستند که با ما کار میکنند و به آنها عشق میورزیم. خودخواه نباشید و این افراد را نادیده نگیرید، زیرا این افراد نقش مهمی در زندگی کارکنان، شرکا و مدیران شما دارند و در واقع نادیدهگرفتن آنها میتواند به رابطهی شما با آن فرد صدمه بزند.
۷. همیشه بهترین عملکرد را داشته باشید
اگر میخواهید کسبوکار و زندگی خود را بهبود ببخشید، لازم است تا اعتبار لازم را بهدست بیاورید و سعی کنید همهچیز را در جای مناسب خود قرار دهید. با این حال، کسب اعتبار نباید انگیزه همهی کارهای خوب شما باشد. اشتیاق زیاد شما برای کسب اعتبار، باعث میشود نهتنها در رسیدن به اهداف خیرخواهانه شکست بخورید، بلکه حتی ممکن است شخصیت شما نزد دیگران را نیز خدشهدار کند.
۸. دیگران را تأیید کنید
سادهترین کاری که میتوانید در هنگام مواجهه با یک کار خوب و پسندیده انجام دهید، این است که بگویید: «کار بسیار خوبی بود» یا «من مطمئن هستم که آنها از کار شما قدردانی میکنند». قدردانیکردن از کار دیگران و تأیید آنها عمل بسیار پسندیدهای است و باعث نهادینه شدن یک رفتار مثبت و تبدیل شدن آن به یک عادت خوب میشود.
۹. هدیه مناسب انتخاب کنید
برای دادن هدیه فقط نفع خودتان را در نظر نگیرید، بلکه به احساس طرف مقابل در هنگام دریافت هدیه نیز فکر کنید و ببینید آیا او از دریافت این هدیه خوشحال خواهد شد یا خیر.
۱۰. از کارهای خوب دفاع کنید
اغلب ما عادت کردهایم که مدام غُر بزنیم و فراموش میکنیم که گاهی لازم است از کارها و خدمات خوب، تشکر کنیم. به خدمات و آدمهای خوبی که تا کنون به شما کمک کردهاند، کمی فکر کنید و از آن خدمات و افراد تقدیر و تشکر کنید. دادن یک هدیهی مناسب برای تقدیر از یک کار یا خدمات خوب نهتنها شایسته است، بلکه میتواند باعث شود افراد رابطه و احساس بهتری در مواجه با شما داشته باشند.
۱۱. رویدادهای مهم را بهیاد داشته باشید
سالگرد تولد و ازدواج افرادی را که با شما کار میکنند، بهخاطر داشته باشید. شاید قرار باشد فرزند یکی از همکارانتان تحت عمل جراحی قرار گیرد یا هر موقعیت مشابه دیگری. بهتر است در اینجور رویدادها حداقل با ارسال یک یادداشت احساس خود را با فرد بهاشتراک بگذارید. یک کارت ساده، یادداشت، یک تماس تلفنی یا ایمیل در این شرایط میتواند باعث شود در فضای سنتی کار، یک رابطهی دوستانه، فراتر از مناسبات تخصصی و حرفهای شکل بگیرد.
۱۲. کارهای مثبت را در هیئتمدیره نهادینه کنید
داشتن عادات خوب میتواند به شما در داشتن کسب و کار موفق کمک کند، اما به این معنی نیست که وقتی از محیط کاری خارج میشوید همهی آن رفتارها و عادات خوب را فراموش کنید. دوستان، خانواده، همسر و بقیهی افرادی که با شما در ارتباط هستند هم نیاز دارند دوست داشته شوند و از داشتن یک رابطهی خوب با شما لذت ببرند. بهکارگیری مدام این عادات رفتاری در محیط کاری و زندگی خصوصی باعث نهادینهشدن این صفات مثبت در شما میشود.
عمل به این ویژگیهای رفتاری ساده تأثیر زیادی بر رابطهی من با مشتریان، شرکا و کارمندان گذاشت و تأثیر فوقالعادهی آن را در زندگی کاری و خصوصی خود بهوضوح مشاهده کردم. امیدوارم شما هم با عمل به همین عادتهای بهظاهر ساده و پیشپاافتاده بتوانید تغییرات زیادی را در زندگی خود ایجاد کنید.