ترس های شایع کودکان
- مرجع آزمون های آنلاین رایگان
- شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
- فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
- ارائه آموزش های صوتی و تصویری
- ارائه مطالب علمی و روان شناسی
- گروه سنی کودکان تا بزرگسالان
یکی از ویژگیهای بارز آدمی، قدرت یادگیری و خلاقیت او است. ظرفیت خلاقیت در انسان نامحدود است. رشد و پرورش خلاقیت نیز از همان سالهای اول زندگی آغاز میشود. تورنس از نظریهپردازان بزرگ خلاقیت معتقد است انسان برای بقای خود نیازمند پرورش قوای خلاقیت در کودکان است. وقتی زمینه مناسبی برای کودکان فراهم شود، کودکان کمکم خلاق و آفریننده خواهند شد. معمولاً افراد خلاق از سه نظر با دیگران متفاوتند:
الف: از سطح بالایی از دانش تخصصی برخوردارند. ب: از قدرت تفکر زیاد برخوردارند و ج: قادرند برای حل یک مسأله راهحلهای زیادی پیدا کنند. افرادی که در بزرگسالی خلاق قلمداد میشوند، معمولاً در کودکی نیز ویژگیهای منحصر به فردی داشتهاند. کودکان خلاق نیز معمولاً ویژگیهای خاصی دارند که گاه ممکن است والدین را کلافه کند. به عقیده گزل و جکسون، یکی از خصوصیات مهم در کودکان خلاق، توانایی و گرایش این کودکان به خطر کردن است. همچنین ویژگیهایی چون: استقلال، سازگاری کمتر با برخی همسالان، قواعدشکنی و استقبال از تکالیف سخت و مشکل، ربط دادن جوانب هر موضوع و ترکیبسازی نیز از ویژگیهای کودکان خلاق است (حمیدیان، ۱۳۷۹).
بنابراین لازم است والدین عزیر آگاهی لازم در مورد ویژگیهای این کودکان داشته باشند. بهترين زمان برای اطلاع یافتن از خلاقيت کودکان، تماشای آنها به هنگام بازی است. کودک را در حالی که آزادانه و فارغالبال با مواد و اسباب بازیهايش سرگرم بازی است، تماشا کنيد. او اغلب برای هر یک از وسایل بازی خود موارد استفاده متفاوتی پیدا میکند و قبل از اینکه از وسیلهای به سراغ وسیله دیگر برود، از آن به انواع مختلف استفاده میکند. کودک خلاق اغلب میتواند از منابع خود به انواع و اشکال مختلف و گاه حیرتانگیز استفاده کند. ممکن است یک شیء بیارزش مانند انواع قوطی، پارچه یا یک جعبه خالی برای کودکان خلاق ارزشی بیشتر از بهترین و پیچیدهترین اسباب بازیها داشته باشد چراکه این کودکان، خود قادر به خلق کردن بازیچههای مختلف برای خود هستند.
کودکان خلاق میتوانند با توجه به موقعیت، مکان و شرایط خاص، بازی را تغییر دهند، بازیهای جدید ابداع کنند، مقررات خاصی وضع کنند، رهبری بازی را در دست گرفته و با سازمانبندی منسجم چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی بازی کنند. بازی این گونه افراد از تنوع و گوناگونی آکنده بوده و میتوانند با توجه به علایق خود و بازیکنان، هدفهای بازی را اعمال کنند. در مقابل، کودکانی که از خلاقیت بیبهرهاند یا خلاقیت کمی دارند، در بازیها نقش پیرو را به عهده گرفته، خود را ملزم به رعایت کامل مقررات بازی میدانند، تخطی از قوانین را جایز نشمرده و بازی را بیشتر به عنوان وظیفه و کار تلقی میکنند تا وسیلهای برای رشد، بنابراین سهم آنها از لذت بازی کمتر از کودکان خلاق است.
ویژگیهای دیگر کودکان خلاق
ـ وجود قدرت تخیل زیاد در کودکان خلاق از جمله مهمترین ویژگیهای آنها است. لذا آنها علاقمند به بازیهای تخیلی، جاندارپنداری، بازیهای نمایشی و بازیهای سازنده هستند و گاه دروغهای عجیب و غریب و تخیلی میگویند که این امر نیز ناشی از قدرت تخیل زیادشان است.
ـ کودکان خلاق معمولاً با آب و تاب حرف میزنند. ذکر جزئیات یک ماجرا و به تفصیل سخن گفتن میتواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد باشد.
ـ این کودکان معمولاً دقت و توجه شدید در گوش دادن، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری دارند و شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی دارند.
ـ در صحبتهای خود از قیاس استفاده میکنند و معمولاً بادقت به اشیاء و پیرامون خود مینگرند.
ـ توانایی ابداع بازیهای جدید و تغییر در بازیها را دارند.
ـ معمولاً سؤالات زیاد و گاه عجیبی طرح میکنند چراکه کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور مختلف دارند.
ـ در گفتار خود جسارت و شهامت زیادی دارند.
ـ کودکان خلاق علاقه زیادی به واکاوی امور دارند. معمولاً اسباب بازیها را به دلیل همان کنجکاوی زیاد باز خواهند کردد تا بدانند که درون آن چه چیزی است.
ـ کودکان خلاق معمولاً محدودیت را نمیپذیرند و گاه از قوانین و مقررات والدین تخطی میکنند.
ـ این کودکان بسيار فعال هستند و غالباً در آن واحد چند طرح و ايده در زمينههای مختلف را در سر میپرورانند.
ـ معمولاً براي حل مسائل، راهحلها و پاسخهايی متفاوت از دیگر کودکان ارائه میکنند.
ـ کودکان خلاق از توانايی زيادی در نفوذ و تأثيرگذاری بر دوستان خود برخوردارند.
ـ این کودکان معمولاً به تجربه و آزمايش کردن علاقه فراوانی دارند.
ـ معمولاً علاقه زیادی به نقاشی دارند و اغلب نقاشیهایی تخیلی و عجیب میکشند.
ـ کودکان خلاق معمولاً آرام و قرار ندارند، یک جا بند نمیشوند و دائماً مشغول انجام کاری هستند.
ـ کودکان خلاق میتوانند به راحتی مسائل را شناسايی کنند و آن مسائل را با انعطافپذيری از ميان بردارند.
ـ این کودکان برای یافتن پاسخ سؤالات خود معمولاً عادت به وارسی منابع مختلف دارند و به آسانی قانع نمیشوند. مثلاً کودکی به مادرش میگوید: من هم کتاب خواندم، هم تلويزيون تماشا کردم و هم از معلم سؤال کردم اما هنوز نمیدانم خدا کجا زندگی میکند!
ـ کودکان قدرت ابتکار زیادی دارند. لذا قادرند بین چيزهايی که ظاهراً با هم بیارتباطند، ارتباط ایجاد کنند. آنها میتوانند با ترکیب چیزهای مختلف و نامرتبط چیزهای جدیدی بسازند و ابداع کنند.