اضطراب

4 نکته برای کنار آمدن با استرس و اضطراب

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

این مطلب درباره‌­ی استرس کنار آمدن با شرایطی است که پیامد آن مبهم است و ممکن است شامل هرچیز، از قرار عاشقانه گرفته تا درمان بالینی یا تست دادن، باشد. با درمانکده همراه باشید تا 4 نکته مهم و موثر برای کنار آمدن با استرس را یاد بگیرید.

کنار آمدن با استرس

با درک بعضی از اصول می‌­توانیم رویکردی برای کنار آمدن با استرس و این شرایط طراحی کنیم. اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است یک روش که برای یک نفر بسیار موثر است، برای دیگری کارآمد نباشد. همه‌­چیز به وضعیت شما بستگی دارد که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح می­‌دهیم. این روش‌ها برای کنار آمدن با استرس به شما کمک می‌کنند.

اگر خودتان را خوب بشناسید، می­‌توانید روش‌­هایی برای کنار آمدن با استرس پیدا کنید که متناسب با روش شناختی شماست.
اگر خودتان را خوب بشناسید، می­‌توانید روش‌­هایی برای کنار آمدن با استرس پیدا کنید که متناسب با روش شناختی شماست.

1.  اگر مستعد احساس درماندگی یا افسردگی هستید، برای کنار آمدن با استرس، بدبینی تدافعی را امتحان کنید

هنگام قرار گرفتن در موقعیت استرس‌­زا، می­‌توانید از برخی اطلاعات عینی برای تخمین احتمال نتیجه­‌ی مثبت استفاده کنید. مثلا، اگر کنکور داده­‌اید، احتمالا درصد مورد نیاز برای قبول شدن در دانشگاه مد نظر خود را می‌­دانید. اگر تحت درمان سرطان پستان قرار گرفته‌­اید، می­‌دانید چند درصد از افراد دچار سرطان مشابه به نتیجه­‌ی مثبت دست پیدا می‌­کنند.

اگر از لقاح مصنوعی استفاده کرده‌­اید، نرخ موفقیت در افراد همسن و سال خود را می‌­دانید. اگر در آزمون رانندگی شرکت کرده‌­اید، می­‌دانید چند درصد از افراد طی اولین تلاش یا بعد از سه بار قبول می­‌شوند. اگر نسبت به این آمارها مطلع نیستید و فکر می­‌کنید دانستن آن­‌ها به شما کمک می­‌کند، می­‌توانید از منابع معتبر این اطلاعات را به دست آورید.

این دسته از اطلاعات پایه به شما کمک می‌­کند با واقع­بینی بدانید میزان امیدواری چقدر بالاست. اطلاع از این آمارها به­ خصوص زمانی مفید است که روش بدبینی تدافعی را برای کنار آمدن با استرس انتخاب کنید. یعنی نسبت به احتمال نتیجه­‌ی ضعیف آگاه هستید اما با توجه به آمارهای اولیه، امیدوارید که امکان نتیجه­‌ی مثبت وجود دارد.

این تعادل به شما انگیزه می‌­دهد تا حتی در موقعیت­‌هایی که افسرده و ناامید می­‌شوید، با پشتکار به مسیر خود ادامه دهید. اگر احتمال بروز ناامیدی در شما وجود دارد، استفاده از روش بدبینی تدافعی بیشتر از این نصیحت کلی که «مثبت فکر کنید» به شما کمک می­‌کند.

اطلاع از این آمارها به­ خصوص زمانی مفید است که روش بدبینی تدافعی را برای کنار آمدن با استرس انتخاب کنید.
اطلاع از این آمارها به­ خصوص زمانی مفید است که روش بدبینی تدافعی را برای کنار آمدن با استرس انتخاب کنید.

2. برای مقابله با استرس خود، بدانید که احساس درونی شما باعث تغییر در واقعیت بیرونی نمی‌­شود

شانس موفقیت اغلب ساکن است اما میزان امیدواری به­ شدت دستخوش تغییر می­‌شود. اگر این واقعیت را بپذیرید، بیشتر احساس آرامش خواهید داشت.

بهتر است آن‌قدر به احساس امیدواری یا ناامیدی درونی خود نسبت به هر نشانه یا اتفاق کوچک حساس نشوید. امیدواری بیش از حد باعث بالا رفتن احتمال موفقیت نمی­‌شود ولی ناامیدی هم احتمال موفقیت را پایین نمی‌­آورد. شاید شنیدن این حرف برایتان دشوار باشد اما به آرام شدن هیجانات ناشی از کنار آمدن با شرایط تنش‌­زا کمک می­‌کند.

بهتر است آن‌قدر به احساس امیدواری یا ناامیدی درونی خود نسبت به هر نشانه یا اتفاق کوچک حساس نشوید.
بهتر است آن‌قدر به احساس امیدواری یا ناامیدی درونی خود نسبت به هر نشانه یا اتفاق کوچک حساس نشوید.

3. خوش­بینی یا بدبینی نسبت به شرایط به وضعیت روحی خودتان بستگی دارد و ممکن است با افرادی روبه‌­رو شوید که از روش شناختی متفاوتی کمک می‌­گیرند

من هنگام کنار آمدن با شرایط مضطرب و گوش به زنگ هستم. دوست دارم برای پیامدهای گوناگون آماده باشم و سر فرصت با دقت بررسی کنم که در صورت بروز هرگونه اتفاق چطور رفتار خواهم کرد.

در مقابل، مادرم باور دارد تا اتفاقی نیفتاده نباید نگران بود. روش من برای کسی که روش شناختی او شبیه به مادرم است، زمان­ و انرژی زیادی می­‌طلبد. درست است که فکر کردن به هرگونه اتفاق که در نهایت رخ نمی‌­دهد زمان زیادی تلف می­‌کند، اما روش من از بروز غافلگیری جلوگیری می­‌کند و باعث می­‌شود راحت­تر با شرایط کنار بیایم.

این روش برای من موثر است و احساس می­‌کنم با استفاده از آن می­‌توانم شرایط تنش­‌زا را تحمل کنم چون حتی اگر روشم کار و نیروی زیادی می‌­طلبد، برای من مکانیزم مناسبی است. اگر روش شناختی دیگران با شما متفاوت است، باید بدانید آن‌­ها براساس روشی که برایشان موثر است با شرایط کنار می­‌آیند.

لازم نیست همه شبیه به هم باشیم. اگر تفاوت را بپذیریم، یاد می­‌گیریم از همنشینی با کسانی که روششان با ما فرق دارد لذت ببریم. حتی اگر روش طبیعی و ذاتی شما برای مقابله با استرس یک چیز است، ممکن است بخواهید در شرایط خاص از حمایت کسانی برخوردار شوید که متفاوت با شما عمل می­‌کنند.

حتی اگر روش طبیعی و ذاتی شما برای مقابله با استرس یک چیز است، ممکن است بخواهید در شرایط خاص از حمایت کسانی برخوردار شوید که متفاوت با شما عمل می­‌کنند.
حتی اگر روش طبیعی و ذاتی شما برای مقابله با استرس یک چیز است، ممکن است بخواهید در شرایط خاص از حمایت کسانی برخوردار شوید که متفاوت با شما عمل می­‌کنند.

4. برای کنار آمدن با استرس باید یاد بگیرید هر موقعیت چقدر قابل توجه است

اگر در شرایط استرس‌­آور به سر می­‌برید و توجه کافی به این وضعیت نداشته باشید، در نهایت فضای کافی برای پردازش رویداد، گرفتن بهترین تصمیمات و مراقبت از خود را نخواهید داشت. درمقابل، اگر تمام جنبه‌­های زندگی را متوقف کنید چون در موقعیت استرس‌­آور به سر می­‌برید، با فکر و خیال بیش از حد خودتان را از بین خواهید برد.

اگر (مثل من) مستعد دغدغه­‌ی فکری یا بررسی بیش از حد موضوع هستید، بهتر است محدودیت‌­هایی روی خود اعمال کنید. مثلا، وقتی نیاز به تحقیق و بررسی را در خود احساس می‌­کنم، این کار را در باشگاه انجام می­‌دهم. همزمان که روی تردمیل می‌­دوم، با گوشی سرچ می­‌کنم اما به­ محض این­که زمان باشگاه به پایان رسید، دست از جستجو برمی‌­دارم و به کارهای دیگر می­‌رسم.

لازم است خودتان را خوب بشناسید تا تعادل میان توجه و پرت کردن حواس خود از موضوع را برقرار کنید و اگر معمولا غرق فکر می­‌شوید، راهی برای اعمال محدودیت پیدا کنید.

تراپی رو­‌ش‌­های مختلفی برای مهار دغدغه‌­ی فکری، نگرانی و دلشوره پیش روی ما می­‌گذارد که همگی پشتوانه علمی دارند. شما می­‌توانید با مراجعه به کتاب با این روش‌­ها آشنا شوید اما همچنین می­‌توانید خود را به پیدا کردن روش‌­های متناسب با خود، مثل روش تردمیل من، ترغیب کنید.

باید ببینید چه چیزی باعث می­‌شود حواستان از موضوعی که نگرانتان کرده پرت شود و این ملاحظات را تبدیل به رو‌ش‌­های شخصی کنید. رو‌ش‌­های که خودتان کشف می‌­کنید، حتی رو‌ش‌­هایی که به ظاهر ساده است، به اندازه روش­‌های علمی ارزش دارد.

برای کنار آمدن با استرس باید یاد بگیرید هر موقعیت چقدر قابل توجه است
برای کنار آمدن با استرس باید یاد بگیرید هر موقعیت چقدر قابل توجه است
منبع
psychologytoday
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: