اختلالات روانی

تست سبک حل تعارض چیست؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

تعارض چیست؟

عارض هایی که شما در ذهن خود با آن ها مواجه هستید، مانند تعارض میان مهاجرت کردن یا ماندن، تعارض میان ادامه دادن به کار یا استعفا دادن، تعارض های درون فردی نامیده می شوند. البته تعارض های بیرونی که به طور عمده از جنس تعارض با دیگران است نیز وجود دارد. تعارض های بیرونی هم به طور مستقل تنش و چالش می آفرینند و هم می توانند فشار و عمق تعارض های درونی را افزایش دهند.

هیچ یک از افراد انتظارات و تمایلات یکسانی با دیگران نداریم، تعارض بخش طبیعی در تعامل ما با دیگران است. البته هر نوع اختلاف نظر، تعارض به حساب نمی آید. تعارض زمانی ایجاد می شود که تفاوت در دیدگاه یا اختلاف نظر، به یک چالش جدی تبدیل شده و نشانه های بیرونی پیدا کند.
شناخت سبک تعارض چه فایده ای دارد؟

امروزه در هر سازمانی ارتباطات بین فردی، بین گروهی و بین سازمانی نقش مهمی در کاهش تنش های غیر ضروری داشته و دستیابی به هدف را آسان و سریع می کند. تعارض همواره در روابط طبیعی بین دو یا چند فرد و گروه به وجود می آید. در واقع هر یک از افراد گروه خواسته هایی دارند که امکان برآورده شدن آن ها در یک مسیر فراهم نیست.

بسیار مهم است که در صورت به وجود آمدن تعارض، بتوانید سبک رفتاری و روش مواجهه مناسب را انتخاب کرده و در مدیریت تعارض توانمند شوید. این نکته را فراموش نکنید که همه افراد به روش های منحصر به فردی برای حال تعارض دارند. اینکه شما بدانید روش شما در حل تعارض ها چگونه است، به شما کمک می کند که روش های موثر و متناسب با موقعیت را انتخاب کنید. از طرفی مدیران با شناسایی این سبک ها در کارمندان خود، در مدیریت تعارض بسیار موفق عمل خواهند کرد.

تست سبک حل تعارض چیست؟

معروف ترین مدل سبک رفتاری در مواجهه با تعارض، مدل دو عاملی توماس کیلمن است. این مدل توسط دو نفر به نام های توماس و کیلمن طراحی شده و به نام خودشان مشهور شده است. این آزمون به منظور ارزیابی رفتار شما در موقعیت تعارض طراحی شده است. این تست تعارض های بین فردی را ارزیابی می کند که بخش مهم تعارض های بین گروهی و بین سازمانی هستند.

در واقع در موقعیت تعارض رفتار شما حول دو محور اصلی می چرخد:

تست سبک حل تعارض
  • جراتمندی: میزان تلاش شما برای رسیدن به اهدافتان
  • همکاری: میزان تلاش شما برای رسیدن به اهداف طرف مقابل

بررسی این دو رفتار محوری به شما در مشخص کردن 5 شیوه حل تعارض کمک می کند.
آزمون سبک حل تعارض دو عاملی (TKI) در 30 سال گذشته، بهترین آزمون خودارزیابی حل تعارض شناخته شده است. همچنین به عنوان یک روش کارآمد مدیریت تعارض در رفتار سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است. زمان لازم برای تکمیل کردن این تست حدود 15 دقیقه است. توجه داشته باشید که امتیاز هر بخش، برای هر فرد با فرد دیگر قابل مقایسه نیست.

تست سبک حل تعارض چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟

نتایج این تست سبک حل تعارض شما را در 5 مورد همکاری، رقابت، مصالحه، سازش و اجتناب نشان می دهد. هیچ یک از این موارد ارجحیتی به مورد دیگر ندارند و تنها شرایط است که روش کارسازتر را تعیین می کند. با این آزمون شما شناخت خوبی از خود در روابط تان به دست می آورید و نقاط قوت خود و شرایطی که در آن کنترل بهتری دارید را خواهید شناخت. در واقع پس از انجام این آزمون شما متوجه می شوید که چقدر اهل رقابت، همکاری، مصالحه، سازش و اجتناب هنگام تعارض با اطرافیانتان هستید.

منبع
VeryWell
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: