خشم و عصبانیت

10 نکته برای آرام ساختن عصبانیت

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

وقتی در ترافیک گیر میافتید، حرص میخورید؟ آیا وقتی فرزندتان به حرف شما گوش نمیکند، فشار خونتان بالا میرود؟ عصبانیت یک احساس طبیعی و حتی سالم است اما حل کردن آن به روش مثبت بسیار مهم است. اما از نظر کارشناسان روانشناسی و روانپزشکی اگر خشم کنترل نشود، تاثیر منفی روی سلامت و روابط شما میگذارد.
آیا برای کنترل خشم خود آماده اید؟ میتوانید با در نظر گرفتن ده نکته ی زیر شروع کنید.

1. در هنگام عصبانیت قبل از حرف زدن فکر کنید

وقتی بحث داغ است، خیلی راحت ممکن است چیزی بگویید که بعدا از گفتن آن پشیمان شوید. قبل از حرف زدن، چند لحظه افکارتان را منسجم کنید و به دیگران هم اجازه دهید که همین کار را انجام دهند.

2. بعد از آرام شدن، خشم خود را بروز دهید

به محض اینکه موفق شدید درست فکر کنید، با قطعیت اما بدون خصومت احساس نا امیدی خود را بیان کنید. به صورت واضح و مستقیم از نگرانی ها و نیاز های خود حرف بزنید اما احساس کسی را جریحه دار نکنید یا سعی نکنید طرف مقابل را کنترل کنید.

3. برای کنترل خشم ورزش کنید

فعالیت فیزیکی به کاهش استرس که منجر به عصبانیت میشود کمک میکند. اگر حس میکنید دارید از کوره در میروید، کمی پیاده روی کنید یا بدوید یا وقت خود را صرف دیگر فعالیت های فیزیکی لذت بخش کنید.

آرام ساختن خشم
4. استراحت کنید

وقت استراحت و زنگ تفریح فقط برای بچه ها نیست. طی موقعیت های استرس آور در روز به خودتان استراحت بدهید. این لحظات آرامش بخش به شما کمک میکند بدون کج خلقی یا عصبانیت بهتر برای کنترل شرایط آماده شوید.

5. راه حل های احتمالی را مشخص کنید

به جای تمرکز روی علت عصبانیت، روی حل مشکل پیش رو کار کنید. آیا اتاق به همریخته ی فرزندتان شما را دیوانه میکند؟ در را ببندید. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام دیر می آید؟ زمان شام را عقب بیندازید یا توافق کنید که چند بار در هفته تنها غذا بخورید. به خودتان یادآوری کنید که عصبانیت چیزی را حل نمیکند و ممکن است فقط شرایط را بدتر کند.

6. راجع به خودتان حرف بزنید

برای پرهیز از انتقاد یا سرزنش دیگران، که فقط تنش را بالا میبرد، برای توصیف مشکل از عبارت هایی که با «من» شروع می شود استفاده کنید. محترمانه برخورد کنید. مثلا به جای این جمله که: « تو هیچوقت کار های خانه را انجام نمیدهی» بگویید: « من از اینکه بدون پیشنهاد کمک برای جمع کردن ظرف ها از سر میز بلند شدی ناراحتم»

7. کینه به دل نگیرید

بخشندگی ابزار قدرتمندی است. اگر به عصبانیت و دیگر احساسات منفی اجازه دهید به احساسات مثبت غلبه کنند، غرق بدخلقی و حس بی عدالتی میشوید. اما اگر کسی را که باعث عصبانیتتان شده ببخشید، هر دو از موقعیت درس می گیرید و رابطه شما قویتر میشود.

8. از شوخی برای کم کردن تنش حین خشم استفاده کنید

شاد کردن جو به کاهش تنش کمک میکند. از شوخی و مزاح برای رو به رو شدن با علت عصبانیت خود و احتمالا هر توقع غیر واقعی که از شرایط دارید استفاده کنید. اما طعنه نزنید چون احساس طرف مقابل را جریحه دار میکند و شرایط بدتر میشود.

خشم
9. مهارت های ریلکسیشن را برای کنترل عصبانیت تمرین کنید

وقتی عصبانیت فوران میکند، مهارت ریلکسیشن را به کار بگیرید. نفس کشیدن عمیق را تمرین کنید، یک منظره ی آرامش بخش را تصور کنید یا یک کلمه یا عبارت آرام کننده را تکرار کنید. مثلا بگویید: « سخت نگیر». همچنین میتوانید موزیک گوش کنید، بنویسید یا چند پوزیشن یوگا انجام دهید. هرکاری را که برای آرام شدنتان موثر است انجام دهید.

10. درصورت لزوم برای کنترل خشم درخواست کمک کنید

گاهی برای همه ی ما سخت است که کنترل خشم را یاد بگیریم. اگر روی عصبانیت خود کنترل ندارید، عصبانیت باعث میشود دست به کار هایی بزنید که بعدا پشیمان شوید یا به دیگران آسیب بزنید، برای حل این مشکل درخواست کمک کنید.

منبع
VeryWell
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: