اختلالات روانی

حقایقی درباره اختلال وسواس فکری عملی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

اختلال وسواس فکری (OCD) نوعی اختلال روانی است که با افکار و اجبارهای بیش از حد وسواسی همراه است. این افکار وسواسی و رفتارهای تکراری می توانند تأثیر بسزایی در زندگی شما داشته باشند. اگر شما با OCD زندگی می کنید یا از نزدیکانتان دچار این اختلال هستند، در این مقاله 10 واقعیت در مورد OCD است که باید بدانید:

1. وسواس می تواند اضطراب قابل توجهی ایجاد کند

اگر وسواس دارید، ممکن است در نتیجه افکار وسواسی اضطراب شدیدی را تجربه کنید. اغلب اوقات، رفتارها یا تشریفاتی اجباری برای کاهش اضطراب ناشی از وسواس استفاده می شود. این رفتارها شامل موارد زیر است:

  • برای اطمینان از قفل بودن درب ها، بارها و بارها چک کنید.
  • شمارش اشیاء، حروف، کاشی ها یا کلمات.
  • تنظیم مجدد اشیاء برای اطمینان از نظم یا تقارن خاص.
  • انجام کارها به صورت مکرر، مانند روشن و خاموش کردن چراغ ها برای پنج بار زیرا اعتقاد داری پنج عدد “خوبی” است.

OCD با وسواس و اجبار مشخص می شود، اما شیوه های بروز علائم وسواس در افراد مختلف متفاوت است. اگر وسواس دارید، ممکن است دچار اختلال تیک هم بشوید و حرکات مکرر حرکتی مانند چشمک زدن یا تیک صورت را تجربه کنید. چندین نوع مختلف از وسواس وجود دارد، از جمله وسواس شست و شو، وسواس با تقارن و نظم و احتکار.

2. بسیاری از مبتلایان به وسواس از علائم خود آگاهی دارند

اگر وسواس دارید، ممکن است غیر منطقی بودن یا زیاده روی در وسواس یا اجبارات خود را تشخیص داده باشید. این می تواند یکی از ناامید کننده ترین جنبه های این اختلال باشد.

3. وسواس حدود 2.5 درصد از افراد را درگیر می کند

هیچ تفاوتی در شیوع وسواس در زنان و مردان وجود ندارد. افراد از همه فرهنگ ها و قومیت ها متاثر هستند، اما عوامل متعددی وجود دارد که می توانند احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش دهد، از جمله:

سن: شما در اواخر بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به وسواس هستید. پس از رسیدن به سن بلوغ، خطر ابتلا به وسواس کاهش می یابد.
جنسیت: مردان و زنان به یک اندازه احتمال ابتلا به وسواس بعد از بلوغ را دارند اما مردان در دوران کودکی به احتمال بیشتری دچار وسواس می شوند.
ژنتیک: داشتن فردی در خانواده با نشانه های وسواس، خطر ابتلا به وسواس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هرچه آن فرد به شما نزدیکتر باشد، خطر ابتلا بیشتر است.
وقایع زندگی آسیب زا: وقایع استرس زا، مانند سوء استفاده جنسی یا مرگ یک دوست، خطر ابتلا را افزایش می دهد.
ساختار مغز: اگرچه تحقیقات کاملاً دقیق نیست، اما اعتقاد بر این است که بین علائم وسوس و بی نظمی در کارکرد مغز رابطه وجود دارد.

4. علائم وسواس معمولاً در دوران بلوغ و اوایل بزرگسالی شروع می شود

کودکان در سن 4 سالگی نیز ممکن است به وسواس مبتلا شوند. اگرچه نادر است، اما معمولا وسواس در اواخر بلوغ شروع می شود. به طور معمول، بیشتر افراد در سن 19 سالگی تشخیص داده می شوند.

5. شاید ژن ها تاثیر بسزایی داشته باشند

ابتلا به وسواس نتیجه تعامل پیچیده ای بین تجربیات زندگی و عوامل ژنتیکی است. در حالی که ژن مشخصی شناسایی نشده است، اما محققان می دانند که یک ارتباط ژنتیکی وجود دارد، مطالعات نشان می دهد، هنگامی که یکی از دوقلوها دارای وسواس با احتمال خیلی بیشتری، دیگری نیز دچار این اختلال می شود.

6. وسواس توسط روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده می شود

اگر فکر می کنید وسواس دارید، برای دریافت یک تشخیص خوب باید به یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده مانند روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

7. وسواس درمان دارد

درمان وسواس شامل داروهایی مانند، سرترالین و کلومیپرامین است که بر میزان سروتونین تأثیر می گذارند، همچنین روان درمانی هایی از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT) نیز بسیار تاثیر گذار هستند. دارو و روان درمانی می توانند به یک اندازه مؤثر باشند. محققان همچنین به دنبال روش های درمانی دیگری مانند تحریک عمیق مغزی (DBS) برای مبتلایان به وسوس که مقاوم در برابر درمان هستند، می باشند.

8. استرس می تواند باعث ایجاد علائم وسواس شود یا بدتر شود

کنترل میزان استرس در طولانی مدت به سمت کاهش شدت و فراوانی علائم شما خواهد رفت.

9. وسواس یک بیماری روانی مزمن است

با توجه به اینکه اختلال وسواس مزمن است تمرکز شما باید بر روی مدیریت روزانه علائم باشد تا اینکه بیشتر به دنبال درمان باشید.

10. امکان زندگی کامل و معمولی با وسواس وجود دارد

با داشتن مکانیزم های مناسب و مقابله ای مناسب و همچنین آموزش مهارت های مقابله با نشانه های وسواس، می توانید زندگی شاد و پرباری داشته باشید.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: