اخبار روان شناسی

اهمیت روانشناسی مثبت گرا در چیست و چه تاثیری دارد؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

این روزها اهمیت روانشناسی مثبت گرا دیگر بر کسی پوشیده نیست. زیرا روان­شناسی مثبت­ گرا برخلاف روان­شناسی سنتی که بیشتر روی علل و علائم بیماری روانی و اختلالات عاطفی تمرکز دارد. به خصوصیات و الگوهای فکری، رفتار و تجاربی که در آینده رخ می‌دهند، تاکید دارد. به این ترتیب هم باعث بهتر شدن کیفیت زندگی روزانه افراد می­‌شود. این موارد شامل خوش­ بینی، معنویت، امیدواری، شادی، خلاقیت، پشتکار، عدالت و تمرین برای داشتن اراده آزاد است. در واقع روانشناسی مثبت گرا به­ جای این که سراغ نقاط ضعف برود، به بررسی نقاط قوت می­‌پردازد.

روان­شناسی مثبت­ گرا قصد ندارد جایگزین روش­‌های سنتی روان­ درمانی شود که روی تجارب منفی تمرکز دارد، بلکه می­‌خواهد فرآیند درمان را بسط دهد و تعادل بیشتری به آن ببخشد. به همین دلیل است که اهمیت روانشناسی مثبت گرا هر روز بیش‌تر از قبل احساس می‌شود.

اهمیت روانشناسی مثبت گرا

چه زمانی اهمیت روان­شناسی مثبت ­گرا مشخص می‌شود؟

می‌توان در محیط­‌های آموزشی و موسسات سلامت روان یا مطب­‌های خصوصی مشاوره در مورد کودکان و بزرگسالان از این روش روانشناسی مثبت گرا استفاده نمود. خارج از فضای درمان نیز اهمیت روانشناسی مثبت گرا در مدیریت منابع انسانی و مدیریت کسب و کار نمود پیدا می‌کند. به همین دلیل است که این روزها روانشناسی مثبت گرا به یکی از موضوعات مورد علاقه بیش‌تر افراد تبدیل شده است.

اهمیت روان­شناسی مثبت ­گرا و انتظار ما از آن

گاهی به روان­شناسی مثبت­ گرا “علم شاد زیستن” نیز گفته می‌شود. از این رو یکی از سوالاتی که روان­شناسی مثبت­ گرا سعی در ارائه پاسخ برای آن دارد این است که : آیا می‌­توان همزمان شاد و واقع­ بین بود؟

اهمیت روان­شناسی مثبت­ گرا به این ترتیب خودش را نشان می‌دهد که این علم در عین به رسمیت شناختن مشکلات دنیا و فرد، معتقد است باز هم می‌­توان زندگی خلاق، پرمعنا و رضایت ­بخشی داشت.

در روانشناسی مثبت گرا هدف این است که رفتار و تفکر منفی در فرد به حداقل ممکن برسد. به این ترتیب او رویکرد خوشبینانه­‌تری خواهد داشت که به جای مختل ساختن زندگی اجتماعی، حرفه­‌ای و معنوی، در جهت بهتر کردن آن‌ها تلاش می‌کند. روان­شناسان و مشاوران مثبت­ گرا از روش‌­های مختلفی برای تقویت خودآگاهی فرد و شناخت خصوصیات و نقاط قوت استفاده می‌­کنند.

اهمیت روانشناسی مثبت گرا

اهمیت روان­شناسی مثبت­ گرا در چیست و چه تاثیری دارد؟

جنبش و درک اهمیت روان­شناسی مثبت ­گرا در سطح گسترده از دهه 50 و 60 میلادی و با معرفی رویکرد انسانی به روش­‌های درمان آغاز شد. دیری نگذشت که روان­شناسان دریافتند تمرکز روی آسیبی که در بزرگسالی رخ داده و اغلب ریشه در کودکی دارد کافی نیست و به پیشگیری از بروز مشکلات روانی کمک نمی‌­کند.

اواخر دهه 90 روان­شناسی به نام مارتین سلیگمن دریافت محققان و متخصصان باید برای پیشگیری از بروز اختلال روانی نگاه دقیق‌­تری به نقاط قوت انسان داشته باشند. بنابراین باید دنبال راهی بگردند تا خصوصیات مثبت را در افراد جوانی که در معرض عواطف و رفتار ناسالم قرار دارند و ممکن است دچار اختلال روانی شوند، تقویت کنند.

سلیگمن این مسئله را مطرح کرد که اگر روان ­درمانی می­‌خواهد در آینده موفق باشد، نباید صرفا حول محور صحبت در مورد مشکلات بچرخد. بلکه افراد باید در روان ­درمانی نقاط قوت خود را بشناسند و استفاده از آن را یاد بگیرند. او همچین پیشنهاد داد تمرین شادی می­‌تواند تاثیر مثبت و پایداری در زندگی افراد افسرده، مضطرب یا دارای کشمکش درونی ایجاد کند.

اهمیت روانشناسی مثبت گرا

چشم­‌انداز روان­شناسی مثبت گرا

اهمیت روانشناسی مثبت گرا از آنجا ناشی می‌شود که می­‌توان از این علم در تمام سطوح مربی­‌گری، مشاوره و روان­ درمانی استفاده کرد. بنابراین اکنون که به اهمیت روانشناسی مثبت گرا واقف هستید، بهتر است به دنبال یک متخصص مجرب در زمینه روان­شناسی مثبت­ گرا بگردید. علاوه بر پیدا کردن کسی که سابقه درخشانی در تحصیلات، تجربه و مهارت در روان­شناسی مثبت­ گرا دارد، دنبال کسی باشید که برای مطرح کردن مسائل شخصی خود با او احساس راحتی می­‌کنید.

منبع
psychologytoday
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: