آیا لجبازی کودک اختلال است؟

- مرجع آزمون های آنلاین رایگان
- شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
- فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
- ارائه آموزش های صوتی و تصویری
- ارائه مطالب علمی و روان شناسی
- گروه سنی کودکان تا بزرگسالان
در بسیاری از خانوادهها رفتارهای مقاوم و نافرمان کودکان از سوی والدین گزارش میشود. رفتارهای ناپیروی از والدین و بزرگسال و رفتارهای توأم با لجبازی کودکان در مقاطع سنی خاص پیشدبستانی و دبستانی تا حدودی طبیعی است. ما زمانی میتوانیم یک کودک را با اختلال نافرمانی مقابلهای توصیف کنیم که مجموعهای از ویژگیهای رفتاری و خلقی را در شرایط مشخصی نشان دهد. در همین راستا برای آگاهی والدین از خصیصههای این اختلال و ارجاع به متخصص مربوطه جهت تشخیص قطعی، در این متن به بررسی این موضوع میپردازیم.
اختلال لجبازی
ویژگی اصلی اختلال لجبازی و نافرمانی عبارت است از الگوی مکرر و پایداری خلق خشمگین، تحریکپذیر، رفتار ستیزهجویانه، لجبازی یا کینهتوزی. مبتلایان این اختلال گاهی ویژگیهای رفتاری آن را بدون مشکلات خلق منفی نشان میدهند. با وجود این، افرادی که دچار این اختلال هستند و نشانههای خلق خشمگین/ تحریکپذیر ابراز میکنند، معمولاً ویژگیهای رفتاری آن را نیز نشان میدهند (DSM – 5).
نشانههای اختلال لجبازی و نافرمانی ممکن است فقط محدود به یک موقعیت، عمدتاً خانه باشد. افرادی که نشانههای کافی برای برآورده کردن آستانه تشخیصی دارند، حتی اگر نشانهها فقط در خانه ظاهر شوند، کارکرد اجتماعیشان ممکن است به میزان قابل ملاحظهای مختل باشد. با وجود این، نشانههای اختلال در موارد شدیدتر در موقعیتهای متعددی بروز پیدا میکنند. با توجه به اینکه گستردگی نشانهها شاخصی از شدت اختلال است، ارزیابی رفتار فرد در موقعیتها و روابط گوناگون اهمیت دارد. از آنجا که این رفتار در میان همشیرها شایع است، باید طی تعامل با اشخاص دیگر نیز مشاهده شود چون نشانههای این اختلال معمولاً در تعامل با بزرگسالان یا همسالانی که فرد آنها را به خوبی میشناسد نیز آشکارتر هستند.
جهت شناخت و تعیین دقیقتر نشانههای رفتاری که میتوانند بیانگر وجود اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان باشند، ملاکهای خاصی تعیین شده است. این ملاکهای رفتاری بدین شرح است:
ـ الگویی از خلق خشمگین/ تحریکپذیر، رفتار ستیزهجویانه/ لجبازی یا کینهجویی که حداقل شش ماه دوام داشته باشد و با دستکم چهار مورد از نشانههای زیر که طی تعامل با حداقل یکی از افرادی که همشیر فرد نباشد، مشخص میشود:
۱. خلق خشمگین/ تحریکپذیر
اغلب از کوره درمیرود.
اغلب حساس و زودرنج است.
اغلب عصبانی و اوقاتتلخ است.
۲. رفتار ستیزهجویانه/ لجبازی
اغلب با مظاهر قدرت یا با بزرگسالان به خاطر کودکان و نوجوانان مشاجره میکند.
اغلب به طور فعال از انجام خواستههای مظاهر قدرت یا رعایت قواعد سرپیچی میکند.
اغلب به طور عمد دیگران را اذیت میکند.
اغلب دیگران را به خاطر اشتباهات یا شیطنتهای خودش سرزنش میکند.
۳. حداقل دو بار طی شش ماه گذشته کینهتوزی یا غرضورزی کرده است.
توجه: علاوه بر دقت والدین بر ملاکهای رفتاری ذکرشده، برای متمایز کردن رفتار در محدوده بهنجار از رفتار بیمارگون باید ویژگی پایداری و فراوانی این رفتارها را نیز در نظر گرفت. جهت اینکه والدین بتوانند تشخیص دهند که رفتارهای خاصی از کودک ممکن است به معنای این باشد که فرزندشان دچار اختلال نافرمانی مقابلهای است، تشخیص میزان شدت و دوام این رفتارها نیز اهمیت زیادی دارد (لازم به ذکر است که موارد مطرح شده جهت آگاهی والدین از ملاکهای تشخیصی مشکلات رفتاری کودکان است و تشخیص قطعی به عهده متخصص است). دو مورد از راهکارهای اصلی شناخت این مسأله به شرح زیر است:
ـ اختلال در رفتار موجب آشفتگی فرد یا اطرافیان در محیط اجتماعی (مثل اعضای خانواده، گروه همسالان و همکاران) میشود یا بر کارکرد اجتماعی، تحصیلی، شغلی یا زمینههای مهم دیگر تأثیر منفی میگذارد.
ـ بروز رفتارهای بیان شده به دلیل وجود سایر بیماریهای روانی یا مصرف مواد دارویی خاصی نباشد (همان منبع).
اختلال نافرمانی مقابلهای یک اختلال حساس برای دوران کودکی است که در صورت عدم درمان آن، امکان انتقال مشکلات رفتاری به مرحله نوجوانی و بزرگسالی و همچنین بروز سایر مشکلات رفتاری و ارتباطی بسیار است. والدین با دیدن ملاکهای رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در فرزندان به صورت مستمر و در شرایط تعیینشده بایستی آنها را به متخصصان روانشناس و روانپزشک جهت تشخیص قطعی ارجاع دهند. با تشخیص زودهنگام و تعیین علل بروز این مشکل و سپس برنامهریزی برای درمان توسط متخصصان از گسترده شدن این اختلال در کودکان جلوگیری میشود.
توصیهای برای آموزش والدین
یکی از مهمترین راهکارهای کاهش مشکلات نافرمانی و لجبازی کودکان برنامههای آموزش والدین است. والدین با آگاهی از نحوه رفتار صحیح و آموزش تکنیکهای رفتاری میتوانند در کاهش اینگونه رفتارهای کودکان کمک شایانی بکنند. تکنیکهای رفتاری با هدف کاهش رفتارهای ناسازگار کودک و تغییر تعاملات مشکل دار والد – کودک و از طریق آموزش به والدین اجرا میگردد. یکی از مهمترین این تکنیکها تأکید بر پیامدهای رفتاری است، بدین معنی که والدین با دیدن رفتارهای خاصی از کودک سعی کنند پاسخهای خاصی ارائه دهند و موقعیتهای خاصی را تا حد امکان به وجود بیاورند (کودک اتاق خود را مرتب میکند و والدین او را تشویق میکنند و قول تهیه غذای مورد علاقه کودک را به او میدهند).
والدین بایستی توجه داشته باشند هنگامی که میخواهند از چنین برنامهرای پیروی کنند، بایستی بیشتر بر رفتارهای مطلوب کودک توجه کنند. بدین صورت که وقتی کودک رفتارهای دلبخواه و درست را انجام میدهد، به او پاداشهای خاصی ارائه بدهند تا این رفتارها تقویت شده و در موقعیتهای دیگر نیز تکرار شوند. والدین نسبت به رفتارهای منفی کودکان بایستی پاسخهایی غیر از تنببه و برخوردهای خشن داشته باشند. برای تقویت رفتارهای مطلوب کودکان انواع مختلفی از تقویتکنندهها برای کودکان وجود دارد از جمله: مواد غذایی مفید و خوشایند، تمجید و تحسین کودک، لمس و در آغوش گرفتن کودک، برنامهها و فعالیتهای تشویقی و….
جهت تهیه و تدارک پاسخهای تقویتی برای کودک موارد زیر را بایستی در نظر گرفت:
ـ مورد علاقه کودک باشد (کیفیت).
ـ در مواقعی که رفتار رخ میدهد، ارائه شود.
ـ بلافاصله بعد از رفتار به کودک داده شود (فوریت).
لازم به ذکر است که تقویتکنندههای اجتماعی (مانند تحسین و در آغوش گرفتن) همیشه در دسترس بوده و والدین میتوانند ضمن استفاده از آنها تعاملات خود با کودک را نیز تقویت کنند.
