افسردگی

افسردگی دوران بارداری و آسیب روانی کودک

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

افسردگی در دوران بارداری حالتی است که  یک پنجم  از زنان را در اواخر بارداری و پس از زایمان تحت تاثیر قرار می دهد.  و احساسی مانند ناامیدی و خلق پایین را در فرد به وجود می آورد، و عواملی مانند مرگ یکی از عزیزان می تواند باعث ایجاد آن باشد و تغییرات شیمیایی را در مغز فرد به وجود بیاورد.

بر اساس گفته ای که در مجله ی روانپزشکی لانست منتشر شده است، افسردگی در دوران بارداری می تواند باعث اسیب های رفتاری و احساسی در نوزاد شود.

بررسی که نویسندگان در کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط متمرکز شده است، که نیاز به مداخله ی فوری برای مادران و کودکان بیشتر می شود.

کاری که در تیم امپریال کالج لندن انجام شد نشان می دهد که افسردگی در دوران بارداری ممکن است بر روی رشد جنین در رحم مادر تاثیر بگذارد، همانطور که مادر و جنین تاثیرات متقابلی بر روی یکدیگر دارند.

در حال حاضر، همان تیم بررسی نشان داده اند که افسردگی و اضطراب می تواند آنزیمی در جفت به وجود بیاورد که باعث افزایش کورتیزول شود، که این هورمون می تواند جنین را تحت تاثیر قرار دهد. و استرس می تواند باعث تغییرات اپی ژنتیک در جنین شود و تاثیرات پایداری را بر روی DNA  می گذارد که باعث مشکلات سلامت روان در دوران کودکی شود.

تاکنون، بیشتر تحقیقات بر روی افسردگی بارداری بر روی کشورهای توسعه یافته متمرکز بوده است. بحث تیم بررسی بر روی این مسئله است که این مشکل در کشورهای در حال توسعه معمول تر است، از این رو برای کمک به کسانی که در انتظار کمک هستند و مادران جدید در این مناطق منابع بیشتری مورد نیاز است. نه تنها سرمایه گذاری بیشتری برای تحقیقات مورد نیاز نیست، بلکه نیاز به مداخلات کم هزینه تر در این مناطق است.

پرفسور ویوت گلور، که در تیم جراحی و سرطان به عنوان نویسنده مسئول این پژوهش همکاری می کرد، می گوید: «بررسی ما نشان می دهد که درمان افسردگی به خودی خود همانطور که به مادر کمک می کند، باعث کاهش آسیب به کودک می شود. این مسئله نشان می دهد که هدف قرار دادن علائم خاص افسردگی با استفاده از درمان های شناختی رفتاری، می تواند افسردگی را کاهش داده  و در نتیجه می تواند اثر مفیدی بر روی کودک داشته باشد.

پروفسور گلوور افزود در مناطق محروم به خصوص در مناطقی درگیر جنگ هستند، به علت وجود خشونت سیاسی، ناامنی غذایی، و کمک های کوچک پس از بلایای طبیعی، کارکنان بهداشتی درمانی زمان و منابع کمی برای پاسخگویی به نیازهای فیزیکی افراد دارا هستند، تا اینکه بخواهند به مسائلی مانند سلامت روان مادران در حین افسردگی بپردازند.

بررسی های جدید مطالعات سلامت روان در مورد کودکان زیر پنج سال در کشورهای با درآمد پایین مانند بنگلادش و برزیل صورت گرفت. این گزارش مبنی بر آن است که در این کشورها کودکان و مادران نیاز به رسیدگی سلامت روان بالایی دارند.

افسردگی در دوران بارداری و پس از ان یک اتفاق معمولی است که در این کشورها رخ می دهد. زنان در کشورهای فقیر نسبت به زنانی که در کشورهای ثروتمند زندگی می کنند خشونت بیشتری را تجربه می کنند و از حمایت اجتماعی پایینی برخوردار هستند. علاوه بر این، در این کشورها بارداری های ناخواسته، سوء تغذیه، عقونت و زندگی در یک جای شلوغ بیشتر اتفاق می افتد.

عوامل خطر آسیب زا در این کشورها نسبت به کشور های با درآمد بالا بیشتر است. این عوامل نیز می توانند باعث افسردگی مادر شوند عواملی مانند سوء تغذیه کودک که باعث پایین بودن سیستم ایمنی بدن کودک برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها باشد این عوامل استرس مادر را تشدید می کنند که در افسردگی مادران نقش اساسی دارند.

افسردگی در این کشورها نیز می تواند منجر به سوء تغذیه، افزایش احتمال مصرف مواد مخدر، مراقبت های ناکافی زایمان، کاهش وزن، و زایمان زودرس و خودکشی شود.

محققان در این رابطه با توجه به عوامل خطر آفرین در این کشورها باید کشورهای با درآمد بالا در این رابطه مداخلاتی صورت دهند و بر روی این مسائل تمرکز داشته باشند.

آنان اضافه می کنند که کاهش افسردگی مادران یک رویکرد چند وجهی است که باری جهانی دارد که باید بر روی رشد کودک، فقر، آموزش، بهداشت، و پیشگیری از خشونت در کشورهای با درآمد پایین تمزکز شود.

پروفسور گلوور و همکاران یک سازمان جدید در ملبورن تشکیل دادند «اتحادیه جهانی سلامت روان مادران»، که هدف آن حمایت های علمی بیشتر در رابطه با این مسائل است است و منابع علمی بیشتری برای مقابله با این مسائل در سراسر جهان باید اختصاص داده شود.

منبع:

  1. Catherine M Herba, Vivette Glover, Paul G Ramchandani, Marta B Rondon. Maternal depression and mental health in early childhood: an examination of underlying mechanisms in lowincome and middleincomecountries. The Lancet Psychiatry, 2016; DOI: 10.1016/S22150366(16)301481

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: