بازی درمانی

بازی های ویدئویی تاثیر منفی یا درمان بیماری؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

در طول شهربندان ها، بررسی های دیدگاه تازه ای ایجاد کرد بازی های ویدئویی میتوانند بر سلامت روانی تاثیر مثبت داشته باشند. بازی های ویدئویی که بخاطر ثاثیرات منفی در رفتار و گاها اعتیادآورشان مدت ها مورد انتقاد قرار گرفتند اینبار برای تاثیرات مثبتشان مورد بررسی قرار میگیرند

مطالعات جدید صورت گرفته توسط دانشگاه آکسفورد نشان میدهد این بازی ها بر خلاف تصورات قبل میتوانند تاثیرات مثبتی بر سلامت روانی داشته باشند. مادامی که بسیاری از کشور های جهان محدودیت ها را برای جلوگیری از گسترش بیماری کویید ۱۹ تمدید میکنند تمایل به این بازی ها نیز بیشتر میشود، لذا دانشمندان به فکر بازنگری تاثیرات آن می افتند. این اولین تحقیق در نوع خود است که بر زمان بازی که از جانب گیمر ها اعلام شده متکی نیست بلکه به بررسی ساعات حقیقی بازی که در صنعت غول پیکر،الکترونیک آرت و نینتندو، اعلام میکنند میپردازد. ۔ محققان رفتار گیمر ها را برای دو بازی «گیاهان در برابر زامبی ها » و « انیمال کراسنگ » که محبوبیت ویژه ای در سراسر جهان دارند مورد بررسی قرار دادند؛ سپس از میان ۳۲۷۴ گیمر درخواست کرد که نظرسنجی را تکمیل کنند.


بازی های ویدئویی شادی آورند

نتیجه این نظر سنجی نشان داد افرادی که بازی ویدئویی میکنند حس شادی و نشاطی پیدا می کنند که تاثیر مستقیمی بر سلامت روان آن ها میگذارد. به علاوه آن ها دریافتند این گونه بازی ها ارتباط و پیوند اجتماعی ایجاد میکنند که مفهومی دیگر از سلامت را به همراه دارد. پروفسور اندرسون سیبلسکی، یکی از محققان، می گوید: نتایج به دست آمده نشان می دهد بازی های ویدئویی لزوما برای سلامتی مضر نیستند، فاکتور های روانشناختی دیگری نیز وجود دارد که تاثیر قابل ملاحظه ای را بر سلامت افراد دارد، در واقع بازی میتواند فعالیتی باشد که اثرات مثبتی بر سلامت روان افراد دارد و محدود کردن آن به قوانین می تواند این تاثیرات مثبت را از گیمر ها بگیرد

 

بازی های ویدئویی میتوانند کودکان را از سختی ها نجات دهند.

 برای درک بهتر این تاثیرات در ادامه به مثالی میپردازیم. قبل از آن شما را با مفهوم اختلالی به نام خوانش پریشی آشنا میکنیم: اختلال در یادگیری زبان نوشتاری، منجر به خوانش پریشی بسیاری از کودکان در سراسر جهان می شود ، طبق گفته سازمان بهداشت جهانی who بین ۸ تا ۱۰ درصد کودکان از این اختلال رنج می برند. به طور کلی مبتلایان باهوش هستند اما به سختی می توانند صدا را با حرف شکل نوشتاری تداعی کنند که این امر مانع درست خواندن و نوشتن می شود. لذا اگر این اختلال به موقع مورد مراقبت و درمان قرار نگیرد این اسيب أغلب منجر به محدودیت اجتماعی و تحصیلی میشود.

محققان بریتانیایی دریافتند، خوانش پریش ها کمتر از دیگران به محرک های بیرونی عکس العمل نشان میدهند. به گفته آن ها انجام بازی های ویدئویی می تواند توجه آن ها را تحریک کرده و کمک کند تا از مشکلات یادگیری خود فائق آیند.

اخيرا دانشمندان دریافتند این پدیده بر اثر ارتباط نادرست در مغز پدید می آید.

در حال حاضر رسیدگی به خوانش پریشی عمدتا مبتنی بر اقدامات آموزشی و گفتار درمانی است با این حال در اوایل درمان خوانش پریشی به عنوان معلولیت در نظر گرفته می شود که کنترل آن دشوار است و برای درمان آن استفاده از روش های درمانی موازی ضروری است.


در سال ۲۰۰۱، مایکل مرکنیچ، متخصص مغز و اعصاب برای آموزش کودکان مبتلا، بازی رایانه ای را طراحی کرد که بر مناطق خاصی از مغز تاثیر مستقیم داشت. بیش از ده سال بعد محققان دانشگاه اکسفورد به بررسی دوباره این ایده پرداختند؛ نتیجه این آزمایش ها در مجله کورنت بیولوژی” به چاپ رسید که نشان میدهد بازی های ویدئویی می تواند به خوانش پریش ها کمک کند تا با این مشکل کنار بیایند و تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

 برای این تحقیقات ، دانشمندان ۳۶ داوطلب را مورد بررسی قرار دادند که ۱۷ نفر از آنها به خوانش پریشی مبتلا بودند.

 در روند آزمایش ، افراد باید با شنیدن صدا یا دیدن فلاش نور دکمه ای را فشار میدادند. دانشمندان دریافتند داوطلبانی که اختلال خوانش پریشی داشتند برای نشان دادن عکس العمل به زمان بیشتری نسبت به سایرین نیاز داشتند، به ویژه هنگامی که با سیگنال نور مواجه می شدند

 

علت آن چه بود؟

 به گفته آنها ، این بدان معنی است که بین خوانش پریشی و توانایی پاسخ به محرک ها رابطه مستقیمی وجود دارد. خوانش پریشی تنها بر نواحی زبانی مغز تأثیر نمی گذارد و بر نواحی که توجه و مهارت های حرکتی را کنترل می کنند نیز تأثیر میگذارد. به طور معمول اگر وسط مکالمه باشید و شخص دیگری شما را صدا کند ، طبیعتا توجه شما به آن ش خص دوم معطوف می شود. حال آنکه این تغییر توجه در خوانش پریشی ها دشوار است.

 ونسا هارار از محققان اصلی این پروژه ، که خودش تحت تأثیر خوانش پریشی است، می گوید: تحقیقات متعدد نشان داده است که انجام بازی های ویدئویی ، در حد متوسط، می تواند ظرفیت های ذهنی را بهبود بخشد و توجه ، تمرکز و زمان واکنش را تحریک کند. لذا طبق گفته محققین بازی های ویدئویی میتواند برای درمان خوانش پریشی مفید باشد.


 از این ایده در حقیقت ایده جدیدی نیست.

 در سال ۲۰۱۳، تیم تحقیقاتی دیگری نشان داد که بازی اکشن به خوانش پریش ها کمک می کند تا راحت تر بخوانند. این تجربیات به ما اجازه می دهد که خوانش پریشی را بهتر درک کنیم و درمان همگامی را با کمک بازی های ویدیویی به کار گیریم؛ از آنجا که این بازی ها مستلزم عکس العمل های سریع و هماهنگ هستند


کلام آخر

 محققان مشخص کردند که انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد و این روش لزوما برای همه مناسب نخواهد بود.

 با این حال یاد آور میشویم که بسته به عمل کرد هر گیمر، تفاوت های قابل توجهی در نوع تاثیر گذاری وجود دارد. برای مثال محققان میگویند، کسانی که لذت واقعی بازی را تجربه میکند تمایل به بالا بردن سطح شادی و روحیه خود دارند؛ حال آنکه این امر در گیمرهایی که تنها برای فرار از دنیای واقعی، که برای آن ها رضایت بخش نیست، به بازی های ویدئویی روی می آورند چنین نیست.

 

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: