اختلالات روانی

تثبیت دهانی چیست؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

در اوایل دهه 1900،روانکاو زیگموند فروید تئوری رشد روانی- جنسی را معرفی کرد. وی معتقد بود كه كودكان پنج مرحله روانی جنسی را تجربه می كنند كه رفتار آنها را در بزرگسالی تعیین می كند. طبق این تئوری ، کودک در طی هر مرحله از محرک خاصی برانگیخته می شود. گفته می شود این محرک ها نیازهای تکاملی را برآورده می کنند. اما اگر نیازهای کودک در طی یک مرحله خاص برآورده نشود ، می تواند یک تثبیت یا “توقف” در مرحله ایجاد کند

در بزرگسالی ، این نیازهای حل نشده ممکن است به عنوان رفتارهای منفی خود را نشان دهند. اگر توقف در مرحله دهانی انجام شود ، به آن تثبیت دهانی گفته می شود. مرحله دهانی زمانی است که کودک از تحریک دهان بیشترین برانگیختگی را دارد.  فروید اظهار داشت که تثبیت دهانی باعث رفتارهای منفی دهانی در بزرگسالی می شود. با این حال، اخیراً هیچ مطالعه ای در مورد این موضوع وجود ندارد. بیشتر تحقیقات موجود بسیار قدیمی است. تئوری رشد روانی-جنسی نیز در روانشناسی مدرن موضوعی بحث برانگیز است.

چگونه تثبیت دهانی ایجاد می شود؟

در نظریه روانی-جنسی، تثبیت دهانی ناشی از تعارضات در مرحله دهانی است. این اولین مرحله از رشد روانی جنسی است. مرحله دهانی بین تولد تا حدود 18 ماهگی رخ می دهد. در این مدت ، یک کودک بیشترین لذت را از طریق دهان تجربه می کند. این با رفتارهایی مانند خوردن غذا و مکیدن انگشت شست همراه است. فروید معتقد بود در صورت برآورده نشدن نیازهای دهانی، امکان دارد تثبیت دهانی رخ دهد. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کودک خیلی زود یا دیر از شیر گرفته شود .در این سناریو ، کودک قادر نیست تا خود را به درستی با عادات غذایی جدید وفق دهد. همچینین در موارد زیرتثبیت دهانی در کودک محتمل است:

  • نادیده گرفته شدن و تغذیه ی ناکافی (عدم تحریک دهان)
  • مراقبت بیش از حد و تغذیه ی افراطی (تحریک بیش از حد دهان)

در نتیجه ، اعتقاد بر این است که این نیازهای برآورده نشده  ، ویژگی های شخصیتی و تمایلات رفتاری را در بزرگسالی رقم می زنند.

نمونه هایی از تثبیت دهانی در بزرگسالان

در نظریه روانکاوی ، مسائل مربوط به رشد در مرحله دهانی می تواند منجر به رفتارهای زیر شود:

سوء مصرف الکل

نظریه فروید نشان می دهد که اعتیاد به نوشیدن الکل نوعی تثبیت دهانی است. تصور می شود که این مربوط به پیوند بین نادیده گرفته شدن در دوران کودکی و سوء مصرف الکل است. مخصوصاً، اگر کودک در طول مرحله دهانی مورد غفلت واقع شود، می تواند به تحریک مداوم دهان نیاز پیدا کند. این ممکن است تمایل به نوشیدن مکرر ، که منجر به سوء مصرف الکل می شود را افزایش دهد.

سیگار کشیدن

به همین ترتیب ، گفته می شود بزرگسالانی که دارای تثبیت دهانی هستند بیشتر احتمال دارد سیگار بکشند. عمل وارد کردن یک سیگار به دهان باعث تحریک دهانی لازم می شود. تصور می شود که سیگارهای الکترونیکی همان نیاز را برآورده می کنند. برای برخی از افراد سیگاری ، استفاده از یک سیگار الکترونیکی ظاهراً تثبیت دهانی آنها را به همان روش برآورده می کند.

پرخوری

در نظریه روانکاوی ، پرخوری به عنوان یک تثبیت دهانی تلقی می شود. بسته به اینکه در مراحل اولیه زندگی ، بیش از حد تغذیه شده اید یا اصلا تغذیه کافی نداشته اید ،درگیر تعارضات عاطفی در مرحله دهانی می شوید. تصور می شود این امر نیازهای اضافی دهانی را در بزرگسالی ایجاد می کند ، که ممکن است با پرخوری برآورده شود.

پیکا

پیکا، خوردن مواد غیرغذایی است. این بیماری ممکن است به عنوان یک اختلال در خوردن ، عادت یا پاسخ به استرس ایجاد شود. براساس نظریه فروید، پیکا می تواند مربوط به تثبیت دهانی باشد. در این حالت ، با خوردن مواد غیرخوردنی نیازهای بیش از حد دهانی برآورده می شود. این ممکن است شامل موادی مانند:

  • یخ
  • خاک
  • نشاسته ذرت
  • صابون
  • گچ
  • کاغذ

ناخن جویدن

طبق روانشناسی فرویدی ، جویدن ناخن نیز نوعی تثبیت دهانی است. عمل جویدن ناخن نیاز فرد به تحریک دهانی را برآورده می کند.

آیا ممکن است تثبیت دهانی رفع شود؟

تثبیت دهانی قابل درمان است. به طور کلی ، درمان شامل کاهش یا متوقف کردن رفتار منفی دهانی است. همچنین ممکن است شامل جایگزینی رفتار منفی با یک رفتار مثبت باشد. روان درمانی مولفه اصلی درمان است. یک متخصص بهداشت روان به شما کمک می کند تا درگیری های عاطفی اساسی ، همراه با راهکارهای مقابله سالم تر را کشف کنید. به عنوان مثال ، اگر ناخن های خود را می جوید، یک متخصص سلامت روان ممکن است بر مدیریت احساسات که باعث جویدن ناخن می شود ، تمرکز کند. آنها همچنین امکان دارد برای مشغول نگه داشتن دهانتان آدامس را پیشنهاد کنند. سایر مؤلفه های درمانی به رفتار و عوارض جانبی آن بستگی دارد. به عنوان مثال ، پیکا ممکن است برای اصلاح کمبودهای ویتامین و مواد معدنی موجود در آن ، به مداخله غذایی نیاز داشته باشد.

 

منبع
کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: