اخبار روان شناسی

معرفی رویکرد روان درمانی جسمی – ذهنی

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

روان درمانی جسمی ذهنی BMP یک رویکرد سوماتیک- شناختی برای درمان است که اصولی از فیزیولوژی، رشد حرکتی اولیه و تمرکز جسم ذهن (یک رویکرد درمانی معروف )را با یکدیگر ترکیب می کند . BMP با استفاده از چیزهایی مانند ذهن، تجسم و آناتومی به مردم کمک می کند تا با تجربیات بدنی خود ارتباط برقرار کنند و سرشار از سلامت عمومی شوند. روان درمانی جسمی-ذهنی می تواند برای درمان  با افراد، زوج ها، خانواده ها و گروهها مورداستفاده قرار گیرد.

تاریخچه روان درمانی جسمی-ذهنی

روان درمانی جسمی ذهنی توسط سوزان آپوشیان در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ایجاد شد و توسعه یافت. در طی دهه ۱۹۷۰ آپوشیان یوگا، مدیتیشن و رقص را مورد بررسی قرار داد. او همچنین تحصیلات تکمیلی خود را در رشته های روانشناسی، بیومکانیک و رقص درمانی در دانشگاه های ویرجینیا، بوستون و نیویورک ادامه داد، اما آموخته های او در باب تمرکز جسم-ذهن بود که به او اجازه داد دانش خود را با تجربیات بالینی روان درمانی جسمی-ذهنی مرتبط کند.

تمرکز جسم ذهن، بر طبق وب سایت رسمی خود، یک دانش تجربی است که بر اساس تجربیات و کاربرد اصول آناتومی، فیزیولوژیکی، روانشناختی و رشد و توسعه است. این دانش از حرکت، لمس، صدا و ذهن استفاده می کند.

آپوشیان پس از تکمیل آموزش خود در تمرکز جسم ذهن با بانی بينبریج کوهن، بنیان گذار این دانش، در سال ۱۹۸۲؛ آموخته های خود را بر روی افرادی که مسائل بهداشت روانی بی شماری داشتند به کار بست. اصول تمرکز جسم ذهن به عنوان پایه و اساسی برای توسعه ییک روان درمانی جسمی- ذهنی به کار می روند.

روان درمانی جسمی- ذهنی چگونه عمل می کند؟

روان درمانی جسمی- ذهنی بر این عقیده استوار است که انسان تمایل دارد از تجربیات بدنی خود جدا شود، یافتن درمانگری که  از روش  BMPاستفاده کند می تواند به فرد کمک کند تا جسم و ذهن خود را باز کند و به هر دو اجازه دهد تا تجربه گردند و یکپارچه و متحد شوند.

به منظور کمک به افراد برای دست یابی به این یکپارچگی، BMP از چندین مؤلفه ی اصلی، اصول و تکنیک استفاده می کند. آن ها عبارت اند از:

لبه ی توسعه: این اصطلاح بیانگر مفهوم مرز میان جایی است که توانایی بالفعل یک فرد به پایان رسیده و توان بالقوه اش آغاز می شود.افراد در حال ایجاد و توسعه ی موجوداتی هستند که همیشه در حال یادگیری،رشد و تکامل  اند. واژه ی «لبه» نشان دهنده ی جایی است که افراد از کسی که قبلا بودند به کسی که خواهند بود تبدیل می شوند.

تجسم: تجسم یک مفهوم اساسی در BMPاست و به فشاری که به افراد وارد می شود تا به آن ها کمک شود که به تجربیات ،احساسات  و حالات بدنی خود متصل شوند اطلاق می شود .افراد می توانند با اجازه دادن به بدن خود برای ارتباط ،ترومای قدیمی،الگوهای منفی یا سایر مسائل روانشناختی را که ممکن است مانع بروز آن ها شوند ،آزاد کنند.

 BMP است و به فشاری که گواهی کارگاه تا گواهی کامل را فراگرفته باشند. آموزش BMP به به افراد وارد می شود تا به آنها کمک شود که به تجربیات، احساسات و متخصصان هر رشته از جمله درمانگران، پرستاران، روانشناسان، روان و حالات بدنی خود متصل شوند اطلاق می شود. افراد می توانند با پزشکان و غیره پیشنهاد می شود. آموزش شامل سه سطح عمومی است: اجازه دادن به بدن خود برای ارتباط، تروماهای قدیمی، الگوهای منفی و مسطح بنیادی: متخصصان در این سطح ابتدایی آموزش یاد می گیرند یا سایر مسائل روان شناختی را که ممکن است مانع بروز آنها شوند، که چگونه بر تجسم خود تمرکز کنند. آنها می آموزند چگونه در زمان حال آزاد کنند

 • رشد و توسعه: درمانگران BMP نقاط عطف رشد را در روشهای منحصر به فرد برای پرورش رشد عاطفی به کار می گیرند.

آناتومی تجربی: این مورد از تمرکز جسم ذهن برگرفته شده است آنها یاد می گیرند که در طول جلسه تحمل مشاهدات خود را داشته و درمانگران BMP از این روش برای کمک به افرادی که تجربه ی باشند، با درمان جو همدلی کنند و روند تجسمی فرد را مشاهده کنند. پردازش عاطفی در سطح فیزیولوژیک دارند استفاده می کنند.

نقشه برداری انرژی:این تکنیک برای ردیابی جریان انرژی در بدن ،از جمله جایی که انرژی اشباع شده یا از بین می رود استفاده می شود.

چرخه تعامل:این چرخه شامل یک فرایند چهار مرحله ای است که به پیشرفت افراد در درمان کمک می کند.این چرخه با تجسم آغاز می شود،به سمت شناسایی تمایلات حرکت می کند،سپس به سمت آگاهی از پاسخ به تمایلات می رود و در نهایت به پاسخ اجازه می دهد تا پرخه را به پایان برساند.

چه وضعیت هایی معمولا به وسیله ی روان درمانی جسمی- ذهنی درمان می شوند؟

بر طبق وب سایت روان درمانی جسمی – ذهنی ،متخصصان BMPرا برای کسانی که شرایط زیر را تجربه می کنند مفید می دانند:

-استرس پس از سانحه

-اوتیسم

-مسائل وسواس فکری عملی

-نوسانات خلق

اعتیاد

-افسردگی

-اضطراب

-غم و اندوه

-اختلالات اشتها

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: