اضطراب

۱۰ تفاوت نگرانی و اضطراب

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

آیا تا کنون به تفاوت نگرانی با اضطراب توجه کرده‌اید؟ یا به این مسئله دقت کرده‌اید که چرا درک تفاوت نگرانی با اضطراب اهمیت زیادی دارد؟ سوال بعدی این است که چرا ما معمولا از دو اصطلاح نگرانی و اضطراب به جای هم استفاده می­‌کنیم؟ در حالی که این دو وضعیت روانی بسیار با یکدیگر فرق دارند. هر چند هر دو حس به­ طور کلی با احساس دلشوره و بی­‌قراری همراه هستند، اما تجربه­‌ی ما از این دو وضعیت و پیامد آن بر روی سلامت عاطفی و روانی ما بسیار متفاوت است.

۱۰ تفاوت نگرانی و اضطراب که ذهنیت شما را تغییر می‌دهد!

درک تفاوت نگرانی با اضطراب به شما کمک می‌کند تا در مواجهه با مسائل مختلف کنترل بیش‌تری بر روی رفتار و احساس خود داشته باشید. بنابراین موفق خواهید شد که رفتار پخته‌تری را نیز از خود بروز دهید.

تفاوت نگرانی با اضطراب

۱) مفهوم ذهنی در مقابل فیزیکی

عمده‌ترین تفاوت نگرانی با اضطراب ذهنی بودن نگرانی و فیزیکی بودن اضطراب است. نگرانی بیشتر بر روی افکار ذهنی متمرکز است. به همین دلیل است که گفته می‌شود نگرانی بیش‌تر جنبه ذهنی دارد. اما اضطراب کل اعضای بدن را درگیر می‌کند. به همین دلیل است که علائم فیزیکی اضطراب نیز بیش‌تر است.

۲) تمرکز در مقابل پراکندگی

حقیقت این است که ما معمولا درمورد یک مسئله خاص نگران می­‌شویم ولی اضطراب به مسائل متفاوت و پراکنده‌ای مرتبط است. برای درک بهتر تفاوت نگرانی با اضطراب بحث را با یک مثال پیش می‌بریم.

همانگونه که می‌دانید به موقع رسیدن به فرودگاه در سفر یک تهدید خاص است. بنابراین ما بابت به موقع رسیدن به فرودگاه نگران می­‌شویم. اما ماهیت کل سفر و چالش‌های پیش روی ما در طول سفر نگرانی مبهم و کلی­‌تری است. بنابراین در مورد سفر بیش‌تر مضطرب خواهیم بود.

۳) افکار و تصاویر ذهنی در مقابل اظهارات کلامی

یکی دیگر از مواردی که تفاوت نگرانی با اضطراب را بیان می‌کند تصورات ذهنی در مقابل اظهارات کلامی است. چرا که نگرانی نوعی اظهار کلامی است ولی اضطراب شامل افکار شفاهی و تصاویر ذهنی در مورد یک مسئله خاص است. این تفاوت از آن­جایی اهمیت دارد که تصاویر ذهنی عاطفی که در اثر اضطراب ظاهر می­‌شود، بیشتر از افکار شفاهی عاطفی، مانند افکاری که به نگرانی مربوط است، واکنش‌های قلبی – عروقی ایجاد می­‌کند. به ­همین دلیل است که گفته می‌شود اضطراب در تمامی اعضای بدن احساس می‌­شود.

تفاوت نگرانی و اضطراب

۴) توانایی حل مسئله در مقابل خود خوری

تفاوت دیگر بین نگرانی و اضطراب در واکنش ما نسبت به مسئله است. نگرانی اغلب با ایجاد توانایی حل مسئله همراه است ولی اضطراب این گونه نیست. نگرانی باعث می­‌شود برای روبه­‌رو شدن با مشکل پیش رو به فکر راه چاره بیفتیم. اما اضطراب مثل چرخ ما را دور خودمان می‌چرخاند ولی راه حل موثری پیش روی ما نمی‌­گذارد. در حقیقت می‌توان گفت ذات پراکنده­‌ی اضطراب باعث می‌­شود کم­تر دربرابر حل مشکل پاسخگو باشیم.

۵) پریشانی عاطفی شدید در مقابل جزئی

در زمان نگرانی، معمولا کمی دچار پریشانی عاطفی می­‌شویم. این در حالی است که هنگام بروز اضطراب میزان پریشانی عاطفی که با آن دست به گریبانیم بسیار تشدید می‌شود. می‌توان گفت آثار مخرب اضطراب بسیاری قوی­‌تر است. بنابراین بیشتر از نگرانی برایمان دردسرساز خواهد بود.

۶) منطق در برابر احساس

یکی دیگر از تفاوت‌های نگرانی و اضطراب دلایل بروز آن‌ها است. دلایل بروز نگرانی معمولا منطقی‌­تر از اضطراب است. بنابراین می‌توان گفت که بروز نگرانی دلایل منطقی دارد در حالی که اضطراب بیش‌تر جنبه احساسی دارد. به عنوان مثال اگر به خاطر عملکرد ضعیف خود حین اجرای پروژه از اخراج شدن می­‌ترسید، شما نگران هستید. اما اگر به دلیل این‌که رئیس شما پیگیر تمرین تک نوازی پیانو فرزندتان نشده است، از اخراج شدن می‌­ترسید، شما مضطرب هستید.

تفاوت نگرانی و اضطراب

۷) مدیریت در مقابل غیر قابل کنترل بودن

جالب است بدانید که نگرانی یک عارضه قابل مدیریت و کنترل است. اما کنترل کردن اضطراب بسیار دشوار است. به این ترتیب که ما می‎­توانیم با حل مشکل و یافتن راهی برای کنار آمدن با علت بروز نگرانی، آن را کاملا برطرف کنیم. اما کنترل ما روی اضطراب بسیار کم­تر است. زیرا متقاعد کرد خودمان در مورد این‌که نباید اضطراب داشته باشیم بسیار سخت‌تر است. بنابراین می‌توانیم بگوییم اضطراب تقریبا غیر قابل کنترل است.

۸) موقتی در مقابل طولانی

یکی دیگر از تفاوت‌های نگرانی و اضطراب در موقتی بودن و طولانی مدت بون آن است. به عبارت دیگر نگرانی یک تجربه موقتی است اما اضطراب طولانی مدت است.

احتمالا شما هم بارها این مورد را تجربه کرده‌اید که به­ محض حل مشکلی که ما را نگران کرده است، نگرانی رفع می­‌شود. اما اضطراب تا مدت­‌ها در ناخودآگاه کا باقی می­‌ماند و از موضوعی به موضوع دیگر منتقل می‌شود.

۹) تحت تاثیر قرار دادن و عدم تاثیرگذاری در عملکرد

در این خصوص باید بدانید که نگرانی نمی‌تواند عملکرد شخصی و حرف‌ه­ای ما را تحت تاثیر قرار دهد. اما اضطراب می‌تواند آثار مخرب خود را در تمامی مسائل بروز دهد. به عنوان مثال هیچ­کس یک روز کامل مرخصی نمی­‌گیرد تا بنشیند و غصه‌­ی امتحان فرزندش را بخورد و نگران باشد. اما اضطراب آن­قدر فرد را بی‌­قرار و ناراحت می­‌کند و تمرکز را از او می­‌گیرد که به ­معنی واقعی کلمه از پریشانی زیاد نمی­‌تواند کار کند و ترجیح می‌دهد برای آرامش بیش‌تر یک روز کامل را مرخصی بگیرد.

نگرانی و اضطراب

۱۰) وضعیت عادی روانی و اختلال

برای درک تفاوت بین نگرانی و اضطراب باید بدانید که احساس نگرانی یکی از وضعیت­‌های عادی روانی است. اما اگر شدت و مدت زمان اضطراب به حد خاصی برسد، نوعی اختلال روانی تلقی می­‌شود که به درمان از طریق روان ­درمانی یا مصرف دارو احتیاج دارد.

منبع
verywell
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: