والدین

چگونه الگوی رفتاری کودکان باشیم؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

کودکان و نوجوانان شما همیشه مراقب کارهای شما هستند. آنها می بینند که شما تحت فشار چگونه رفتار می کنید. آنها مشاهده می کنند که چگونه با افراد دیگر رفتار می کنید و مشاهده می کنند که چگونه با احساسات خود روبرو می شوید. آنها در تمام این اطلاعات مانند اسفنج های کوچک خیس می شوند و شکل می گیرند. حتی وقتی فکر می کنید فرزندان شما توجه نمی شوند، الگوی مثبت بودن ضروری است.

تئوری و مدل سازی یادگیری اجتماعی

طبق نظریه یادگیری اجتماعی، مردم با تماشای دیگران، یاد می گیرند. به عنوان مثال، آزمایش عروسک معروف Bobo نشان داد که چگونه بچه ها از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند. محققان دریافتند که کودکان با عروسک همانگونه که بزرگسالان رفتار می کردند رفتار کردند.

کودکانی که یک بزرگسال را در حال کتک زدن یک عروسک دیدند، رفتاری پرخاشگرانه با عروسک داشتند و در تعامل نیز پرخاشگر شدند. برعکس، کودکان بزرگسالانی که با عروسک با مهربانی رفتار کردند، همین رفتار مهربانی را الگوبرداری کردند. اما، شما احتمالاً نیازی به آزمایش علمی این موضوع ندارید تا ببینید بچه ها از والدین خود تقلید می کنند. احتمالاً هر روز متوجه آن می شوید.

وقتی کف زمین را جارو می کشید، ممکن است متوجه تقلید کودک خود شوید. یا ممکن است شما کودک پیش دبستانی خود را بشنوید، به همین دلیل، باید مراقب رفتارهایی باشید که سهواً به فرزند خود آموزش می دهید.

مراقب الگوبرداری منفی و بد باشید

بعضی اوقات، ممکن است شما ناآگاهانه چند رفتار ناسالم را برای فرزندان خود به جا بگذارید. در اینجا چند نمونه از روش هایی که والدین به کودکان عادتهای بد آموزش می دهند، آورده شده است.

  • مثلا یک مادر به صندوق دار در یک رستوران می گوید پسر 12 ساله اش تنها 11 سال دارد تا بتواند در بوفه تخفیف بگیرد. پسرش می آموزد که برای بدست آوردن آنچه می خواهید، گاهی اوقات دروغ بگوید.
  • یک پدر عصرهای خود را صرف تماشای تلویزیون می کند، اما به دختر 14 ساله خود می گوید که باید بیشتر مطالعه کند.
  • والدین به فرزندان خود می گویند که با همه با احترام رفتار کنند. با این حال، آنها اغلب در مورد دیگران در پشت خود آنها اظهارنظرهای انتقادی می کنند.
  • یک زوج مطلقه اغلب درباره مسائل حضانت و ملاقات با یکدیگر بحث می کنند، اما آنها انتظار دارند که بچه هایشان با یکدیگر همراه شوند.
  • پدری به پسرش می گوید که انگشتان دست خود را در دهان خود نکند. اما وقتی عصبی است، ناخن هایش را گاز می گیرد.
  • مادری به دختر خود می گوید كه با دیگران مهربان باشد، اما وقتی كه مغازه دار از بازگرداندن کالای مورد خود امتناع می كند، در فروشگاه فریاد می زند.
  • یک پدر به فرزندان خود می گوید که آنها باید سالم بخورند، اما او بعد از رفتن به رختخواب، دسر را دزدکی می خورد.
  • والدین به فرزندان خود می گویند که آنچه دارند ببخشند و سخاوتمند باشند، اما آنها هرگز کمک مالی نمی کنند و در کار خیریه یا کار داوطلبانه شرکت نمی کنند.
  • یک پدر سیگار می کشد. در حالی که سیگار در دست دارد، به بچه هایش می گوید سیگار کشیدن ناسالم است و آنها هرگز نباید این عادت را انتخاب کنند.
از قوانین پیروی کنید

الگو بودن همیشه سخت است و هیچ کس انتظار ندارد که شما بی نقص باشید. اما، باید تلاش کنید تا قوانینی را که می خواهید فرزندانتان پیروی، الگوبرداری کنند. به عنوان مثال، اگر شما نمی خواهید بچه های خود را به سمت سیگار ببرید، احتمالاً ایده خوبی برای شما نیست که به استفاده از سیگارهای الکترونیکی ادامه دهید. به همین ترتیب، اگر می خواهید فرزندانتان راستگو باشند، باید تلاش کنید که صداقت داشته باشید. به عنوان مثال، اگر بگویید “دروغ کوچک سفید” به جای اینکه راستگو باشد، بچه های شما یاد می گیرند که دروغگویی قابل قبول است.

به فرزندان خود نشان دهید که چرا از قوانین خانواده پیروی کنند. به همین ترتیب، از نظم و انضباطی استفاده کنید و مهارت های زندگی را آموزش دهید. و توضیح دهید که چگونه این قوانین بعداً در زندگی به آنها کمک خواهد کرد.

البته ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شما نیاز به توضیح در مورد تصمیماتی داشته باشید که ممکن است گیج کننده باشد. به عنوان مثال، اگر دوست شما یک کیک برای شما پخته و فکر می کنید طعم بدی دارد، ممکن است به او بگویید که خوشمزه است. هنگامی که چنین چیزی اتفاق می افتد، باید برای فرزند خود توضیح دهید که شما نمی خواهید به احساسات دوستتان صدمه بزنید.

تلاش کنید تا در مهارت های زندگی الگو باشید

شما همچنین می توانید هر روز فرصت هایی را برای زندگی کردن آموزش دهید. به آنچه می خواهید فرزندانتان از شما بیاموزند فکر کنید و سعی کنید در زندگی از آن الگو بگیرید. به عنوان مثال، اگر در اشتباهات زندگی عذاب وجدان نگیرید و به خود آسان بگیرید، آنها همچنین یاد می گیرند که هنگام اشتباه کردن با خودشان مهربان باشند. در اینجا چند نمونه از موارد دیگری که می توانید برای بچه های خود الگو باشید، آورده شده است. از این ایده ها برای تبدیل شدن به الگوی خوب استفاده کنید.

به همدلی احترام بگذارید و آموزش دهید

هر والدی می خواهد فرزندان مهربان با دیگران بزرگ کند. این هدف وقتی به واقعیت تبدیل می شود که از الگوی احترام و همدلی در زندگی خود استفاده می کنید. به همه کسانی که با آنها تعامل دارید احترام بگذارید و به زودی فرزندانتان نیز همین کار را خواهند کرد. خواه با صندوقدار در فروشگاه یا پیشخدمت رستوران مورد علاقه شما باشد. لبخند بزنید، “لطفاً” بگویید. بگذارید بچه های شما با دیگران احساس دلسوزی و همدلی کنند. از موقعیت های اطراف خود استفاده کنید تا در مورد احساسات دیگران صحبت کنید. آموزش همدلی به کودکان یکی از بهترین راه های جلوگیری از قلدری است.

پرداختن به موضوعات فناوری

اگر مانند اکثر والدین هستید، نگران هدر رفتن زمانی که فرزندانتان هر روز صرف نمایش ها و بازی های آنلاین می کنند هستید. اما قبل از اینکه بتوانید به بچه های خود بگویید، که مدیریت زمان داشته باشند. خودتان این موارد را رعایت کنید.

سخت کار کن

ایجاد اخلاق کاری قوی یک مهارت است که هر کودکی به آن نیاز دارد. چه در مدرسه، چه در یک کار پاره وقت و چه در تیم ورزشی، کودکان باید اخلاق کاری خوبی داشته باشند. بهترین روش برای القای این مهارت، الگوبرداری از آن در خانه است. هم درمحل کار و هم در منزل کار کنید، اجازه دهید فرزندانتان کارهای شما را ببینند. حتی کار کردن خانوادگی یک راه عالی برای القای یک اخلاق کاری قوی در فرزندان شما است.

داوطلب در جامعه

وقتی در جامعه داوطلب می شوید، به بچه های خود نشان می دهید که به جهانی که در آن زندگی می کنند اهمیت می دهید. آنها همچنین یاد می گیرند که از جامعه خود مراقبت کنند. این که شما در مدرسه داوطلب می شوید یا در یک پروژه تمیز کردن جامعه شرکت می کنید، به بچه های خود نشان می دهید که از خانه خود فراتر می روید. همچنین می توانید فرزندان خود را در کار داوطلبانه درگیر کنید. به فرزند خود پول بدهید تا او به دیگران کمک کند.

مهارت های اجتماعی و عاطفی را آموزش دهید

به مهارت های عاطفی و اجتماعی نیز توجه کنید. به فرزندان خود نشان دهید که چگونه سلام کنند. به آنها بیاموزید که چگونه با دوستان جدید ملاقات کنند و دیگران را دعوت کنند. نحوه مدیریت احساسات مانند ناامیدی یا غم را نشان دهید. وقتی ناراحت یا عصبانی هستید در مورد احساسات خود صحبت کنید و آنها را ترغیب به انجام همین کار کنید.

مهارت های جدید را بیاموزید

وقتی می خواهید چیزهای جدیدی را به فرزندان خود بیاموزید، به آنها نشان دهید که چگونه این کار را انجام می دهید. سپس، بگذارید آنها به تنهایی تمرین کنند. نشان دادن، به جای گفتن، می تواند بهترین راه برای یادگیری مهارت های جدید برای بچه ها باشد.

سخن آخر

وظیفه اصلی شما به عنوان والدین کمک به فرزندانتان در ساختن افراد مهربان، با احترام، درستکار و دلسوز است. و، گاهی ساده ترین راه برای انجام این کار داشتن الگوی خوب است. این ممکن است به معنای نگاه دقیق تر به عادت های شما و ایجاد تغییراتی باشد. اما اگر این کار را انجام دهید، شما و فرزندانتان سود خواهید برد.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: