روابط

چه چالش‌­های در روابط بوجود می آید؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

برخی شواهد نشان می‌­دهد توانایی برای ایجاد روابط پایدار از نوزادی و اولین تجربه‌­های کودک با پرستار که مرتبا نیاز او به غذا، مراقبت، گرما، محافظت، برانگیختگی و تماس اجتماعی را برآورده می­‌کند، آغاز می­‌شود. این شکل از رابطه مقدر نیست، اما طبق نظریات با الگوی هم­‌ذات­پنداری با دیگران عجین شده است.

شکست خوردن یا موفقیت روابط ما در بزرگسالی به دلایل مختلف رقم می­‌خورد که همه­‌ی آن‌­ها به کودکی فرد مربوط نیست. اکثر افراد باید تلاش کنند تا مهارت­‌های مورد نیاز برای رشد و تداوم رابطه‌ عاشقانه را به دست آورند زیرا عواملی که رابطه را تهدید می­‌کند، منبع درد و رنج شدید روانی است.

تفاوت زوجین در روابط

زوج­‌های بسیاری با سن، قد، اندازه، زمینه­‌های فرهنگی، نژاد یا مذهب متفاوت وجود دارند که کنار هم شاد هستند و طبق ارزیابی­‌ها همه بر سر یک امر توافق دارند: چالش­‌هایی که با آن روبه­‌رو می­‌شوند واقعی اما بیرونی است، و نه درونی. به گفته این افراد و طبق تحقیقات انجام شده، توانایی خاموش و بی‌اثر کردن قضاوت‌­های دیگران، چه از افراد غریبه چه بستگان نزدیک، راز خوشبختی پایدار آن‌­هاست.

در نوعی از روابط که سن مرد از زن بسیار بیشتر است، چطور تفاوت سنی را مدیریت می­‌کنند؟

برآوردهای گذشته، وحتی امروزه، نشان می‌­دهد زنان معمولا ترجیح می‌­دهند سن مرد کمی بیشتر باشد. همچنین مردان نیز دوست دارند با زنی ازدواج کنند که کمی از آن‌­ها کوچک­‌تر است. اما زوج­‌های زیادی هستند که با وجود فاصله­‌ی سنی زیاد، رابطه­‌ی خوبی دارند و در زندگی زناشویی شاد و خوشبخت هستند. البته معمولا سن مرد بیشتر است. یکی از کلیدهای موفقیت آن‌­ها «سن ظاهری» است. شریکی که سنش بالاتر است در چشم زن جوان­‌تر به نظر می‌­رسد و زوج‌­های مسن نیز خودشان را نسبت به سن اصلی جوان­‌تر حس می‌­کنند.

زوج­‌های زیادی هستند که با وجود فاصله­‌ی سنی زیاد، روابط خوبی دارند و در زندگی زناشویی شاد و خوشبخت هستند.
زوج­‌های زیادی هستند که با وجود فاصله­‌ی سنی زیاد، رابطه­ خوبی دارند و در زندگی زناشویی شاد و خوشبخت هستند.

در نوعی از رابطه که سن زن از مرد بسیار بیشتر است، چطور تفاوت سنی را مدیریت می­‌کنند؟

کم­تر پیش می­‌آید که سن زن در رابطه بیشتر باشد؛ اما این روابط از آن­چه شما فکر می‌­کنید موفق‌­تر هستند و اتفاقا آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد، این نوع روابط کم و نادر نیستند. در اغلب موارد از نظر جنسی، زن نسبت به مردهای هم‌سن و سال­‌ خود بیشتر فعال است وبه همین خاطر هم به دنبال فرد جوان‌­تر می­‌گردد تا چیزهای جدید را با او امتحان کند و به او اجازه دهد در رابطه کنترل داشته باشد. بعضی از مردان جوان نیز مایل هستند که با زن بزرگ­‌تر از خود وارد رابطه شوند؛ چون از توجه و تجربه­‌ی او لذت می‌­برند. به­‌علاوه، ممکن است کیفیت این رابطه برای این مردان جوان نیز بیشتر باشد.

کلید موفقیت روابط بین نژادی چیست؟

حدود 17 درصد از ازدواج‌­ها در ایالت متحده بین دو نژاد مختلف رخ می‌­دهد و این آمار رو به افزایش است. این روابط زمانی موفق خواهد بود که دو طرف آزادانه درمورد مسائلی که باعث اختلاف بین آن­‌ها می­‌شود (مانند مذهب و سنت­‌های متفاوت خانوادگی) صحبت کنند، به چشم تیم به خود نگاه کنند و دورشان را پر از دوستان و اقوامی کنند که حامی ارتباطشان هستند.

حدود 17 درصد از ازدواج‌­ها در ایالت متحده بین دو نژاد مختلف رخ می‌­دهد و این آمار در روابط رو به افزایش است.
حدود 17 درصد از ازدواج‌­ها در ایالت متحده بین دو نژاد مختلف رخ می‌­دهد و این آمار رو به افزایش است.

سخن نهایی

روابط بخش بزرگی از زندگی ما را به خود اختصاص می‌دهد. زمانی که در یک رابطه خوب و سالم باشیم، انرژی و انگیزه ما برای کار و تلاش و دیگر جنبه‌های زندگی به شدت بالا می‌رود. از سوی دیگر حتی اگر زندگی کاری و مالی موفقی داشته باشیم اما در روابط خود شکست خورده باشیم، نمی‌توانیم به آسانی طعم شیرین خوشبختی را بچشیم.

از این رو همه ما باید بتوانیم مهارت‌های لازم برای روبه‌رو شدن با چالش‌های روابط را کسب کنیم. این مساله تا حد زیادی به کودکی و محیط و نحوه پرورش ما در خانواده بستگی دارد. اما ما در این مسیر تنها نیستیم. پزشکان و روانشناسان متعددی وجود دارند که محور کار و تفکر خود را بر حوزه روابط و خانواده متمرکز کرده‌اند. با مشاوره و راهنمایی از این متخصصان می‌توان در مسیر بهبود روابط قدم گذاشت.

منبع
psychologytoday
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: