اخبار روان شناسی

چرا ما از مدل حیوانی استفاده می کنیم؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

بسیاری از بیماریها هستند که به علت پیچیده بودن سؤالات زیادی در مورد آنها هنوز وجود دارد که علت یابی آنها یا تأثیر داروهای مصرفی یا عملکردی که روی مغز دارند در انسان محدودیت هایی دارد و همچنین انسان سیستم پیچیده ای دارد و وقتی یک عاملی را به عنوان یک مداخله گر می خواهیم بررسی کنیم تأثیرات مختلفی روی عوامل متعددی می گذارد که ما نمی توانیم تمام آن علائم را مورد مطالعه قرار دهیم به همین دلیل روی سیستم های کوچک تر مثل موش، خوکچه هندی، خرگوش و… به بررسی و مطالعه می پردازیم.

چه بیماری هایی در مدل حیوانی بررسی می شود؟

:MS.۱

در مدل های حیوانی MS از مدل EAE که همان مدل موشی است استفاده می شود.EAE دارویی است که باعث می شود میلینهای موش تخریب شود. باید توجه داشت که بسته به این که از چه مدلی استفاده می کنیم نتایج ممکن است متفاوت باشد. یکی از مدل هایی که استفاده میشود Cuprizon است، Cuprizon ضایعه ای که ایجاد می کند فقط در نخاع است و باید به این موضوع توجه کرد که بسته به نوع بیماری و مدلی که انتخاب می کنیم این نکته اهمیت دارد.

2.آلزایمر:

آلزایمر با پلاکهای آمیلوید شناخته می شود و به دلیل افزایش این پلاکها اطراف نورونها یک نقص عملکرد در عوامل شناختی و حافظه بلندمدت به وجود می آید. از مدل هایی که در آلزایمر استفاده می شود آمیلوئید بتا هست که آمیلوئید بتا به طور تقریبا مشابه انسان نقص عملکرد در موش ایجاد می کند.

٣. پارکینسون:

با خوراندن یا تزریق سم Mptp در داخل مغز مدل پارکینسون را ایجاد می کند؛ و یا متانفتامین که باعث تشکیل لوی بادی ها در مراکز جسم سیاه در موش می شوند. مدل های ژنتیکی پارکینسون هم مورداستفاده گسترده هست ولی مشکلی که دارند پرهزینه بودن است.

 ۴. سکته مغزی :

مدل های مختلفی در سکته مغزی وجود دارد از پریمات ها تا سگ و گربه و..سکته مغزی همان طور که میدانیم دو مدل دارد:

١. جنرال

 ٢. فوکال

آنچه در انسان اتفاق می افتد فوکال است یعنی یک نقطه ی کانونی به دلیل پاره شدن رگ یا لخته ی خون یا تشکیل پلاک ممکن است که پاره یا مسدود شود. به همین دلیل مدل های فوکال اهمیت بسیاری دارد و ارزش چاپ مقاله یا ارائه اگر در این مورد باشد بیشتر است. یکی از مدل های خیلی مهم Mcao است که با دسترسی از زیر گردن موش به رگ یا شریان کاروتید امکان پذیر است. لومبا و گروهش ابتدا

شریان کاروتید را بستند و یک ایسکمی به مغز دادند اما بعد به این نتیجه رسیدند که شاید لازم باشد تنها یک شریان خاص را در مغز ببندیم و تصمیم گرفتن روی شریان مغز میانی کار کنند. در انسان بیشترین شریان در مغز میانی بسته می شود شریان مغز میانی در بیشترین جاهای مغز است و با زبان ارتباط دارد.

با چه ابزاری یک ماده ی سمی را تزریق کنیم؟

وقتی ماده سمی به موش خورانده شود تأثیرات بسیار جنرال است چون وارد سیستم گوارش موش می شود و اتفاقات زیادی روی سم می افتد و حتی نهایتا ممکن است مدل نشود. به همین دلیل از -Stereo taxsic استفاده می کنیم تا دقیقا در نقطه ی موردنظر مغز موش تزریق کنیم گاهی هم هدف درگیر کردن هسته ی خاصی در مغز است که این دستگاه می تواند بسیار مفید باشد. استفاده از اطلس مغز موش هم می تواند کمک بسیاری به ما بکند، اطلس بخش بندی خاصی دارد که به تزریق دقیق تر کمک می کند.

تست های رفتاری برای ارزیابی مدل:

:Bederson test.۱

در این تست موش موردنظر دور خودش می چرخد و دست مخالف قسمتی که در مغز دستکاری شده زیر موش می ماند و پنجه موش مقداری بسته شده است.

:Cylinder test.۲

برسی می شود که از دست مخالف قسمتی که در مغز دستکاری شده چه میزان استفاده می کند و چند دفعه دستش را به دیواره ی استوانه ای که موش در آن قرار دارد می زند.

:TTC.3

تتروزولیوم بورماید است که بخش های آسیب دیده در مغز را به رنگ سفید نشان می دهد و سایر بخشها که سالم هستند به رنگ قرمز باقی می مانند.

 

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: