والدین

پدر شدن چه حسی دارد؟

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

فکر کردن به پدرشدن ممکن است دید مردان را بهتر کند

مردان در روز پدر احساسات مثبت تری می یابند.

در اکثر کشورها و فرهنگ ها روز غرورآفرین برای مرد به عنوان یک والد در نظر گرفته می شود: سومین یکشنبه ماه ژوئن روز پدر دست کم در ایالات متحده و قسمت اعظمی از اروپا نامگذاری شده است و در سراسر دنیا روزهای دیگری در ماه های مارس، سپتامپر یا نوامبر بدین منظور اختصاص داده شده است. این روزها برای ابراز قدردانی از راهنمایی ها، حمایتها و مراقبت هایی است که پیوند بین نسل ها را محکم تر می کند و این روز می تواند روز ناپدری ها، پدربزرگ و پدرشوهر یا پدرزن ها نیز باشد. البته دست کشیدن از این سنت به واسطه شکلی از بیان احساسات تحمیلی یا به علت کمک به درآمدزایی شرکت های تجاری فروشنده ظروف کباب پزی، ابزارآلات باغبانی یا ابزار تعمیر خانه؛ به عنوان کادوهای استانداردی برای روز پدر؛ کاری راحت است. با این حال  این روز ممکن است با برگزاری جشن پدرشدن مردان فواید مهمی به ارمغان آورد.

چرا این روز مهم است؟

بسیاری از پدران نمی توانند با مسئولیت های  واگذار شده به آنها سازگار شوند:  تأمین خانواده خود و مسافرت رفتن های مکرر، دور کردن آنها از جمع خانواده برای مدت های طولانی یا فهماندن آنکه آنها نمی توانند در همه رویدادهای مهم خانواده حضور داشته باشند. بسیاری از شرکت ها مقررات خود را برای انعطاف پذیری یا کار نیمه وقت و یا مرخصی والدین به خاطر واقعیت های زیستی پیش روی مادران وفق می دهند. با این کار نیاز پدران به داشتن خلوتی سوای از کار و تعدیل برنامه خود برای مراقبت از فرزندان مورد غفلت قرار می گیرد.

این کار رایج می تواند گریزی بر رفتارهای قالبی مردان بزند که در آن از مردان بیشتر انتظار افرادی پویا و مدعی می رود تا افرادی صمیمی و دلسوز. این ادعا اغلب ریشه در استعدادهای زیستی مانند سطوح تستوسترون بالا دیده می شود. با این حال همه مردان مثل هم نیستند و مطالعات نشان می دهند که حوادث مهم زندگی می تواند موجب تهییج تغییرات هورمونی باشد. برای مثال، افزایش یکسان سطوح اُکسی توسین(هورمون مسئول محبت) در مردان و زنان پس از تولد و در دوره کودکی اولیه به اثبات رسیده است. شواهد بیشتر نشان می دهد که نقش اجتماعی مردان به عنوان  تولیدکنندگان اقتصادی بر تنظیم هورمونی، افکار، احساسات و انتخاب های زندگی اثر می گذارد.

گرچه، دایره احساسات و جسارت مردان ممکن است در ابراز شایستگی و عملکرد کاری بهتر آنها مفید باشد اما ممکن است نزدیکی عاطفی و ارتباطات بین فردی مردان به دست فراموشی سپرده شود. رفتارهای قالبی و انتظارات مردان در راستای نقش های اجتماعی متناسب می تواند مردان را از برعهده گرفتن نقش های مراقبت مأبانه در خانواده برحذر دارد و در نتیجه از ارزش پدران خانه نشین نیز کاسته شود. این می تواند کاربردهای دور رسی برای مردان و همه سنین، نژادها و گرایش های جنسی داشته باشد همانطور که همرنگی با انتظارات کلیشه ای مردانگی مرتبط با کارکرد اجتماعی مختل و بهزیستی پایین تر دانسته شده است.

مردان در برابر پدران

مجموعه ای از مطالعات جدید در صدد بررسی اثر دیدگاه های کلیشه ای مردان بر خلاف دیدگاه پدرانه آنها و چگونگی تطابق این دو با هم برآمدند(پارک و بانچسفکی،2018). در مطالعه نخست زنان و مردان کارگران آمریکایی در رده های سنی مختلف، وضعیت فرزندپروری و جهت گیری های سیاسی خواسته شد تا خود را براساس 145 ویژگی مرتب شده به صورت تصادفی در هر یک از گروه های “مردان”، “زنان”، “پدران” و “مادران” جای دهند. نتایج نشان داد که علیرغم همپوشانی چشمگیر بین صفات تخصیص داده شده به زنان و مادران، صفات دیده شده در مردان به عنوان خصوصیت های مردان به وضوح از خصوصیت های مختص پدران متفاوت بود. بعلاوه، صفاتی که مردان واجد آنها بودند آشکارا به طور منفی تری از صفات تعیین شده برای دیگر گروه ها از جمله پدران ارزیابی شد.

دیدگاه های مثبت پدران

یک مطالعه پیگیر میزان تأکید بر نقش های اجتماعی مردان را بررسی کرد همانطور که ممکن است در کل دیدگاه های مثبت تری از مردانگی را در ذهن پدران ایجاد کند. در یک شرایط اطلاعاتی در مورد تغییر نقش پدران به واسطه درگیری بیشتر در مراقبت از کودک در بسیاری از خانواده های دارای دو سرپرست فراهم شد. این وضع با شرایط نمونه دیگر با تأکید بر اهمیت آموزش مادام العمر و به روزکردن مهارت های مورد نیاز برای حفظ مقام شخص در نیروی کار  مقایسه شد. در ادامه مطالعه شرکت کنندگان مرد خود را به عنوان پدران تصور کردند، به جای اینکه خود را به عنوان عضوی از نیروهای کاری و در نتیجه اضافه کردن صفات مثبت تری به پروفایل های تعیین شده به عنوان شاخص مردان در نظر بگیرند. خواندن در مورد تمایلات پدرانگی به جای روندهای محیط کاری باعث شد مردان و زنان شرکت کننده مردان را به طور چشمگیری قابل اعتمادتر، امیدوار، باوفا و بخشنده تر و به طور قابل توجهی در بین دیگر صفات کمتر مقتدر، خصومت آمیز، خودخواه و غیرقابل اعتماد ارزیابی کنند.

جشن بزرگداشت پدر

تحقیق قبلی در مورد پدرانگی عمدتاً اثرات مثمر ثمر پدران دلسوز بر بهزیستی، جاه طلبی های موجود در مسیر شغلی و انتخاب های زندگی کودکان را مستند کرد. فراست های موجود نیز نشان می دهد که سرمایه گذاری در نقش های پدران می تواند در بهزیستی مردان سهیم باشد. علاوه بر اینکه این تحقیق جدید نشان می دهد که تمرکز بر پدرانگی می تواند  دیدگاه های منفی مردان را کم کند و انتظارات ما از آنها را تغییر دهد. جشن سالانه روز پدر در آمریکا به دو واقعه تاریخی برمی گردد. یکی مراسم یادبود فاجعه معدن در سال 1980است که در اثر آن 250خانواده بدون سرپرست شدند. دیگری موعظه کلیسایی در سال1910 است که آن را وقف پدری کردند که پس از ماهها درگذشت همسرش خودش به تنهایی شش فرزندش را به جای سپردن آنها در پرورشگاه بزرگ کرد. هر دوی این وقایع نقش مردان را به عنوان خدمت رسانان و قیم های خانواده بیشتر جا انداخت و اینها موجب دایرکردن مؤسسه ای ملی شد که دست کم سالی یکبار از کودکان برای ابراز صریح عواطف و قدردانی از پدران خود دعوت می شود.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: