دوران بلوغ

نکاتی مهم در فرزند پروری نوجوان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

وقتی کودک، به سن نوجوانی می رسد والدین زمان زیادی لازم دارند تا بتوانند خود را با تغییرات ناگهانی نوجوان وفق دهند و روش های فرزند پروری خود را مطابق با تغییرات روحی نوجوانشان تنظیم کنند.

باید توجه داشت اگر نوجوان شدیدا هیجانی باشد، کنترل ماهرانه ی این هیجانات برای او کار سختی است، مشکلات شدت بیشتری دارند و شما ممکن است متوجه شوید استراتژی هایی که در مورد دیگر کودکانتان به کار می آیند، در مورد این یکی اثری ندارند.

سردرگمی شما به خاطر ترس شما از این که نوجوانتان کار خطرناکی کند، شدیدتر می شود. ممکن است شما از تجربیات قبلی خود یاد گرفته باشید که نباید برای او محدودیت قائل شوید یا انتظاری از او داشته باشید و باید مطابق میل او عمل کنید تا از واکنش های خطرناک و یا تهدید آمیز او جلوگیری کنید.

فرزندپروری مؤثر به معنی این است که کاری را انجام دهید که شمارا هم در درازمدت و هم در کوتاه مدت به هدف برساند. لازم نیست که آنچه فکر می کنید درست و منصفانه باشد، یا بر مبنای تجربیات و باورهای گذشته باشد. این به آن معنی است که شما به وضعیت به وجود آمده نگاه می کنید، پیش زمینه ی فکری تان را ارزیابی کرده و مشخص می کنید که چه پاسخی به شما کمک خواهد کرد تا در آن لحظه و در این شرایط به هدفتان برسید.فرزندپروری موثر نیاز دارد که شما:

۱) هنگامی که هیجانات نوجوانتان شعله ور می شوند، آرام باشید.

 ۲) نوجوانتان را در موقعیتی که قرار دارد، درک کنید و بفهمید

۳) استراتژی هایی را پیاده کنید که به شما این امکان را میدهد تا مانع تشدید شرایط بشوید.

آمادگی آنچه می خواهید به آن پاسخ بدهید را داشته باشید و با شناخت و آگاهی به نوجوان با جوانتان پاسخ بدهید. همه ی اینها به هم وابسته هستند. اگر آرام نباشید، در اجرای این استراتژیهای جدید، شرایط سختی خواهید داشت.

حالتهای ذهنی

تشخیص حالت های ذهنی با توجه به این که ممکن است در لحظاتی هیجانات و در لحظات دیگر منطق و عقل غالب باشند، به شما کمک می کند تا متعادل تر به نوجوانتان پاسخ بدهید. فرزندپروری مؤثر از این تشخیص، برای ترکیب تفکر موجه و تجربه ی هیجانی استفاده می کند. این ترکیب باعث تصمیم گیری هوشمندانه می شود( لينهان ۱۹۹۳). در یک سوی طیف، برخی افراد بر مبنای درونیات به جهان پاسخ می دهند و تصمیم گیری و انتخاب می کنند (این که آن ها چه حسی دارند، روی نحوهی فکر کردن آنها تأثیر می گذارد). در سوی دیگر طیف، برخی بسیار منطقی، سنجیده و با فکر به مسئله، پاسخ عقلانی میدهند، بدون این که هیچ گونه هیجانی را در نظر داشته باشند. تفکر هوشمندانه هم احساس و هم استدلال را در نظر می گیرد و منجر به تصمیماتی می شود که مؤثرترند و بهتر قابل درک هستند.

واکنش به حالت های هیجانی ذهن

احتمالا متوجه خواهید شد که چه وقتی فرزندتان در حالت هیجانی ذهنش قرار دارد. فریاد زدن، کوبیدن در و دشنام دادن یا تهدید کردن همگی علائم این حالت ذهنی هستند. یا این که ممکن است نوجوانتان به کل ساکت شود. وقتی نوجوان شما هیجانی پاسخ میدهد، بیشتر باید نگران باشید، زیرا در این حالت او به توضیحات و توصیه های شما گوش نمی دهد. به این خاطر که شدت احساس معمولا با تفکر منطقی در تداخل است.

احتمالا متوجه خواهید شد که چه زمانی، وقتی می خواهید فریاد بزنید یا می خواهید گریه کنید، در حالت هیجانی ذهنتان واکنش نشان می دهید. هرچند قصد ندارید این کار را بکنید ولی ممکن است به هیجانات شدید او پاسخ هیجانی بدهید و در گرداب هیجانی اش گیر کنید. روشن است که هیجاناتش ما با توانایی شما برای فکر کردن، برنامه ریزی کردن و حل مسئله دچار تداخل میشوند. وقتی شما بدانید که واکنش شما هیجانی است، ممکن است قدمهایی برای آرام تر شدن بردارید، هوشیارتر شوید و روش مؤثرتری برای پاسخ دادن در پیش بگیرید

توضیح دادن در حالت ذهنی هیجانی

نوجوان یا والدینی هستند که کاملا منطقی کار می کنند، برنامه ریزی یا تصمیم گیری می کنند، در مورد وقایع و منطق فکر می کنند و تأثیر هیجانات را روی شرایط و تصمیمات در نظر نمی گیرند. اگر عملکرد شما بیشتر منطقی باشد، نمی توانید بفهمید که چرا وقتی کسی واکنشش هیجانی است، از نظر شما منطقی نیست؟ دوره نوجوانی دوره ای از هیجانات برجسته است و والدین به ندرت می بینند که نوجوانشان بدون این که تحت تأثیر هیجانات باشد، تصمیمی بگیرد. شاید به دفعات شده باشد که سعی کرده باشید دلیلی برای واکنش های هیجانی نوجوانتان بیاورید. وقتی س عی می کنید با نشان دادن نکته ای در روزنامه یا مقالات مجله ها یا با س خنرانی کردن برای نوجوانتان، اثبات کنید که حق با شماست، احتمالا در حالت منطقی ذهنتان هستید. وقتی در حال صحبت کردن هستید، احتمالا نوجوانتان از شما می رنجد و صحبت های شما هیچ نتیجه ی مفیدی در پی نخواهد داشت. باید دانست فرزندپروری مؤثر به معنای این است که به دنبال هوشمندانه ترین پاسخ ها به شرایط باشید. این پاسخها، پاسخهایی هستند که احساس و استدلال را باهم هماهنگ می کنند و اهداف دراز مدت را در نظر دارند. تصمیمی که در حالت هوشمندانه گرفته شود، مبنی بر درک مستقیمی است که از کل تصویر موجود در آن شرایط به دست آمده است و به نظر می رسد فرد در عمیق ترین سطح هوشمندی خود به دنبال این است که مؤثرترین کار را انجام دهد. نوجوانی که تصمیم می گیرد به کلاس های آموزشی بعد از مدرسه برود، علی رغم این که تمایل دارد با دوستانش باشد، تصمیم خود را در حالت ذهنی هوشمندانه گرفته است. نوجوانی که مایل است در یک جشن خانوادگی شرکت کند، حتی اگر دوستانش این کار را احمقانه بدانند، در حالت ذهنی هوشمندانه تصمیم گرفته است. والدین باید بتوانند به فرزندانشان در این گونه تصمیم گیری ها کمک کنند و توانایی آنها را در پاسخ دادن هشیارانه افزایش دهند و اولین قدم برای این همیاری این است که خود، در گرداب هیجانات نوجوانشان دچار نشوند. والدینی که از رفتارهای خطرناک و آشفته ی نوجوانشان آگاه هستند و می توانند به ش کلی حرفه ای به او کمک کنند. احتمالا ش ما به عنوان والد وقتی تصمیمی می گیرید که انجام دادن آن دردناک و سخت است و در عین حال می دانید که انجام دادن آن ضروری است، در حالت ذهنی هوشمند خود هستید. روانشناسان کودک و نوجوان نیز باید با آگاهی از تکنیک هایی که به والدین و نوجوانانشان توان ارتباط مؤثر میدهد و آموزششان به آنها برای تأثیرگذاری بیشتر به کمکشان بیایند

منبع
ravanboneh
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: