والدین

نقش پدر در تربیت فرزندان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

آیا حضور پدر در تربیت فرزندان موثر است؟ چگونه می توانیم حضور پدر را در تربیت فرزند پر رنگ تر نماییم.

روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که پدر در امر فرزند پروری اهمیت به سزایی دارد. شواهد روزافزون علمی امروزه آشکارساخته است که آن دسته از پدرانی که به تربیت و پرورش فرزندانشان رسیدگی می کنند به ویژه آنان که فرزندانشان را مورد حمایت عاطفی قرار می دهند نقش به سزایی در سلامت کودکان ایفا می کنند. پدران در زندگی فرزندانشان نقش هایی را ایفا می کنند که مادران از عهده آن ها بر نمی آیند.

 تحقیقات نشان می دهند پسرانی که از حضور پدر در زندگی محروم بوده اند نمی توانند میان مهارت هایی چون ابراز وجود و تسلط برخویشتن توازن برقرار کنند و در نتیجه یادگیری خویشتن داری و به تعویق انداختن ارضا نیازها برای آنان دشوار است مهارتهایی که پسرها با بزرگتر شدن و تلاش آن ها برای دوست یابی ، کسب موفقیت ها تحصیلی و شغلی اهمیت بیش تری پیدا می کند. حضور مثبت پدر در موفقیت تحصیلی و شغلی دختران نیز اهمیت دارد. شواهد نشان می دهد دخترانی که پدر در زندگی آن ها حضورفعال داشته است کمتر احتمال دارد در سنین جوانی دچار بی بند و باری جنسی شوند و در بزرگسالی روابط سالمی با مردان خواهند داشت اگر مراجع شما دارای مشکلات هیجانی از جمله عدم ثبات خلق، عواطف و احساسات بود حضور با کیفیت پدر را در روابط خانوادگی بررسی کنید. موارد زیر می تواند در بررسی رابطه پدر با فرزندان برایتان موثر باشد.

نیازهای فرزندشان را بشناسند و خود را با آن ها هماهنگ کنند:

معمولا پدرانی که از دوران طفولیت به مراقبت از فرزندان عادت می کنند بعدها که آن ها بزرگتر می ش وند نیز این کار را انجام می دهند. مهم این است که این تعهد با گذشت زمان و علی رغم تغییراتی. که در برنامه ها و اولویت ها کاری رخ می دهد حفظ شود. اگر حضور پدر را در تربیت مراجعتان کم رنگ دیدید می توانید پدر را درجلسات سه نفره مشاوره وارد کنید و به آن ها کمک کنید تا بتوانند نیازهای یکدیگر را بشناسند می توانید برای شناخت نیازها از مهارت همدلی کردن استفاده کنید.

تفاوتی که پدر ایجاد می کند:

نحوه ارتباط پدران با بچه ها متفاوت تر از نحوه ارتباط مادران است .و این بدان معنا است که مشارکت پدران در فرزند پروری قابلیت های متفاوتی را به ویژه در حیطه روابط اجتماعی در کودکان پرورش می دهد.

برای مراجع خود توضیح دهید که فرزند به طور مساوی به حضور هر دو والدین برای تربیت موثر نیاز دارد. مادر و پدر ازسنین دو سالگی به بعد هر دو دایره امن کودک محسوب می شوند و نیاز به وجود پدر در کنار فرزند نیز می باشد.

هم از نظر فیزیکی و هم از نظر عاطفی در کنار فرزندانشان حضور داشته باشند:

از پدران امروزی انتظار می رود که حساس ، دلسوز، روشن فکر و آگاه باشند و در کنار فرزندانشان حضور داشته باشند و به آن ها رسیدگی کنند. بیشتر پدران امروزی بهانه نداشتن وقت را دارند به آن ها آموزش فرزند پروری مثبت از بعد (حضور با کیفیت) را توضیح دهید. در حضور با کیفیت نیازی نیست حتما پدر ساعت ها زیادی را در کنار فرزندش باشد(حتی در روز ۱۵ دقیقه) اما حضور فیزیکی و معنوی کامل را در کنار فرزندش باشد.

به طور مثال می توانید پیشنهاد دهید یکی از وعده ها غذایی را در طول روز کنار هم باشند و از درباره کودک و نیازها او صحبت کنند.

مراقبت از کودک را از همان دوران بارداری آغاز کنند

مطالعات نشان می دهند که مراقبت پدر از همسر باردار خود تاثیرات مثبتی بر روابط خانوادگی بر جای می گذارد که هم برای زندگی زناشویی و فرزندان مفید است و هم رابطه پدر با فرزندانش را تقویت می کند. به پدران توضیح دهید که در دوران که مادر به فرزند شیر می دهد بسیار طبیعی است که پدر احساس کند که در تربیت فرزند نمی تواند نقش داشته باشد اما راهها بسیار دیگری برای جبران در این مورد وجود دارد، مثلا پدر می تواند به کودک شیر، آب و غذا کمکی بدهد.

رسیدگی به خانواده فقط به معنای تامین نیازهای مادی خانواده نیست بلکه پدر باید به فکر تامین نیازهای جسمانی و عاطفی پایان ناپذیر و همواره در حال تغییر خانواده باشد.

 

منبع
روان بنه
نمایش بیشتر

ریحانه نصر اصفهانی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: