خودآگاهی

نشانه های کم هوشی که شاید خبر ندارید!

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • ارائه مطالب علمی و روان شناسی
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

کمی فکر کنید و ببینید آیا تا به‌حال شده که به خودتان بگویید من برای انجام این کار خیلی باهوش هستم. اگر معتقدید خیلی باهوش و زرنگ هستید، بهتر است کمی به عقب برگردید و به رفتار خود فکر کنید. داشتن این تفکر می‌تواند آسیب جدی به زندگی کاری و حرفه‌ای‌ شما بزند. اگرچه روبه‌روشدن با حقیقت دشوار است، قبول کنید، ممکن است احتمال اینکه شما آن‌قدرها هم باهوش نباشید، وجود داشته باشد.

۱. بیشتر گوینده هستید تا شنونده

بدون اینکه متوجه باشید صدای خود را بیشتر دوست دارید. مردم معمولا در مورد مشکلات یا حتی موفقیت‌های‌ خود با شما صحبت نمی‌کنند، زیرا معمولا در گفت‌وگوها حرف بقیه را قطع می‌کنید و از موفقیت‌ها و مشکلات‌ خود حرف می‌زنید. ‌

اگر این‌گونه هستید، بهتر است تصمیم بگیرید که این‌ دفعه اگر کسی برای صحبت‌کردن نزد شما آمد، بیشتر به حرف‌هایش گوش کنید. سعی نکنید آنها را طرد کنید، فقط گوش بدهید، بدون اینکه قضاوت کنید یا وسط حرفش بپرید.

۲. همیشه سعی می‌کنید خودتان را خوب نشان بدهید

شخصیت واقعی خود را پنهان می‌کنید. در هنگام مواجه با دیگران همیشه سعی می‌کنید خود را خوب نشان بدهید. در واقع شما دروغ می‌گویید تا دیگران تصور بهتری نسبت به شما داشته باشند.

افراد باهوش تلاش می‌کنند خود واقعی‌شان را نشان بدهند و دوست ندارند چیزی بگویند یا کاری بکنند که اصلا اعتقادی به آن ندارند. اگر همیشه سعی کنید خودتان را خوب جلوه بدهید، مطمئن باشید در بلندمدت خسته می‌شوید.

۳. همیشه در وسط طوفان هستید

همیشه با خود درگیر هستید و مدام فکر و خیال‌ می‌کنید. افراد باهوش معمولا ذهن خود را درگیر مسائل و موضوعات پیش‌پا‌افتاده و بی‌اهمیت نمی‌کنند؛ موضوعاتی که سودی برای‌شان ندارد و فقط موجب خستگی ذهن و درگیری فکری می‌شود. افراد باهوش به‌جای فکر و خیال الکی یا راه چاره‌ای برای مشکل پیدا می‌کنند یا در کل آن را فراموش می‌کنند. شما هم سعی کنید روش مشابه‌ای را در پیش بگیرید.

۴. به‌جای تشویق کردن مردم، ناامیدشان می‌کنید

نه‌تنها با صحبت‌ صریح افراد را ناامید می‌کنید، بلکه با نادیده‌گرفتن‌ احساسات و خواسته‌هایشان نیز باعث دلخوری و دلسردی آنها می‌شوید. در واقع با رفتار خود به آنها نشان می‌دهید که عقیده و مشکلات آنها برای‌ شما بی‌اهمیت است.

افراد باهوش به نظرات دیگران احترام می‌گذارند و به مشکلات آنها نیز توجه ویژه‌ای می‌کنند و همین کارها باعث دلگرمی بقیه می‌شود. افراد باهوش خوب به حرف دیگران گوش می‌کنند و همه‌ی دانسته‌های خود را نیز با دیگران به‌اشتراک می‌گذارند. اگر افرادی چون ریچارد برانسون (Richard Branson) و آدام ویلیام مک‌راون (Adm. William McRaven)، فرمانده‌ی نیروهای ویژه‌ی ایالات‌متحده، می‌توانند زمانی را برای پاسخ به نامه‌های کودکان قرار دهند، پس شک نکنید شما هم می‌توانید زمانی را برای گوش‌دادن، توجه‌کردن و احترام‌گذاشتن به خواسته‌های دیگران اختصاص بدهید.

۵. سرگرمی‌های بی‌محتوا را ترجیح می‌دهید

خیلی تمایل ندارید خود را درگیر موضوعات مشکل کنید و بیشتر دنبال تفریحات سرگرم‌کننده‌ای هستید که ذهن را کمتر درگیر می‌کند. علاقه‌ای به خواندن موضوعات پیچیده و چالشی ندارید. همچنین بیشتر وقت خود را صرف تماشای برنامه‌های تلویزیونی بی‌محتوا می‌کنید.

اما افراد باهوش تشنه‌ی خواندن کتاب و تماشای فیلم‌هایی هستند که خلاقیت آنها را تحریک و آنها را وادار به تفکر و پرسیدن می‌کند. چند ساعت مطالعه‌ و تفکر می‌تواند ذهن شما را باز کند و افق‌های روشن‌تری را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. اگر فکر می‌کنید خواندن کتاب سخت است و حوصله‌ی آن را ندارید، بهتر است برای شروع به سراغ کتاب‌های صوتی بروید.

۶. همیشه گرفتار هستید

در زندگی کاری‌تان همیشه مضطرب و کلافه هستید و مثل مرغ سرکنده این‌ور و آن‌ور می‌روید. به‌نظر می‌رسد همیشه یک مشکل حل‌نشدنی در زندگی‌تان وجود دارد که جز سردرگمی و کلافگی هیچ سود و منفعتی هم برای شما نداشته است. در واقع همیشه و در تمام روز گرفتار هستید.

یاد بگیرید که به دیگران اعتماد کنید و از بقیه کمک بخواهید. خودخواه نباشید و فکر نکنید خودتان از پس همه‌ی کارها برمی‌آیید. زمانی را برای استراحت بگذارید و به‌جای اینکه فقط کار کنید، زمانی را هم برای علایق خود بگذارید.

۷. با شریک زندگی خود صادق نیستید

بگذارید کمی صادقانه صحبت کنیم. اگر با شریک زندگی خود رفتار خوبی ندارید، بهتر است خود را فرد باهوشی ندانید.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد، مردانی که به همسران خود وفادارند، هوش نسبتا بالایی دارند. اینکه شما تلاش می‌کنید برخلاف غریزه‌ی تنوع‌طلبی خود به همسرتان وفادار باشید، نشان می‌دهد شما در مقایسه با افراد دیگر از هوش بالاتری دارید. احتمالا شما در سن کودکی، نوجوانی یا در دوران تحصیل در دانشگاه به‌خاطر گرفتن نمره‌ی خوب یا پیشرفت‌های دیگری که طی دوران مدرسه یا دانشگاه داشته‌اید، تشویق شده‌اید. این خیلی خوب است. باید توجه داشت که تشویق و مورد حمایت قرارگرفتن نه‌تنها خوب بلکه بسیار هم لازم است.

اگر می‌خواهید همه شما را به‌عنوان یک شخص باهوش بشناسند، اما برخی از موارد ذکرشده در این مقاله در مورد شما صدق می‌کند، بهتر است تلاش کنید تا با ایجاد تغییرات لازم به یک فرد باهوش و مقبول تبدیل شوید. گوش‌دادن، صداقت‌داشتن، اجتناب از درگیری، تشویق‌کردن، مطالعه‌داشتن، اعتمادکردن و وفاداربودن به شریک زندگی‌تان می‌تواند شما را به‌عنوان یک فرد باهوش به جامعه معرفی کند.

 

منبع
مقالات کانون مشاوران
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: