اختلالات کودکان

نشانه های کمرویی و خجالت کودک و نوجوان

خدمات تن دار نیک
  • مرجع آزمون های آنلاین رایگان
  • شخصیت، ازدواج، روابط، آسیب شناسی
  • فردی، شغلی، تحصیلی، سازمانی و ...
  • ارائه آموزش های صوتی و تصویری
  • گروه سنی کودکان تا بزرگسالان

برخی از ویژگی های بالینی و رفتاری کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان کمرو بطور قابل ملاحظه ای متفاوت از دیگران بوده و به سادگی قابل تشخیص است. از نظر زیستی و فیزیو لوژیکی نشانه ها یا علائم مشترکی در میان غالب افرادی که به طور جدی دچار کمرویی هستند، مشاهده می‌شود. در این ارتباط می توان به علائم فیزیولوژیکی نظیر: تشدید جریان قلب، سرخ شدن چهره، حالت های اضطرابی تنش عضلانی، تغییر در آهنگ صدا، اختلال در کنشهای بعضی از غدد درون ریز و برون ریز اشاره کرد.

همچنین بعضی رفتارهای اضطرابی و یا رفتارهای روانی ـ حرکتی در بین کودکان، نوجوانان و بزرگسالان کمرو دیده می شود برخی از این ویژگیها مانند: گریه کردن، روبرگرداندن از غریبه ها و چسبیدن به فرد آشنا بیشتر در کودکان کمرو دیده می‌شود علاوه بر این فرار کردن از غریبه ها، مخفی کردن خود از انظار اطرافیان غریبه و ناآشنا، به حداقل کلمات سخن گفتن، بریده و کم حرف زدن گوش خود را کشیدن، با انگشتان خود بازی کردن، سر را خم کردن و زیر چشمی به غریبه ها نگاه کردن با غرق در افکار خود شدن، ضعف اعتماد بنفس، گرفته و نگران بودن، عدم برخورداری ار ابتکار عمل و ارائه خلاقیت ها ی ذهنی، بی جرأت و بی‌شهامت بودن در عین توانایی و قدرت و … از دیگر ویژگی‌های افراد کمروست.

کمرویی، دارای علایم مهمی چون حالات چهرهای کم، اجتناب از تماس چشمی، نگاه و سر به سمت پایین، صحبت کردن با صدای پایین، خودداری و منفعل بودن و اجتناب از موقعیتهای ترسآور، افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، لرزش تعرق، ضعف عمومی، سرگیجه، دل بهمخوردگی، ترس از دست دادن کنترل، ارزیابی منفی از خود، دیگران و موقعیتهای نگران کننده، اشتغال ذهنی، کمال گرایی، سرزنش خود، عقاید منفی درباره خود و دیگران، دستپاچگی، شرم، پایین بودن عزت نفس، تنهایی، غمگینی، دلمردگی اضطراب و افسردگی است.

برخی مطالعات این نشانه ها به دودسته جسمی و روانی توصیف کرده اند:

الف نشانه های جسمی:

ترس: موجب گرفتگی در گلو یا اطراف قلب و احساس خالی بودن در شکم می شود.

دشواری در گفتار: یک نوع انقباض در قفسه سینه ایجاد می شود که در نتیجه ان، سخن گفته شده، ضعیف، لرزان و جسته گریخته می شود. تارهای صوتی کشیده و سخت شده، تن صدا تغییر کرده و سخن با لکنت زبان و نامفهوم گفته می شود.

انقباضات عضلانی: فرد خجالتی، این باور را دارد که همواره دیگران به او نگاه می کنند در نتیجه پاهایش سفت و سخت شده و در هنگام ورورد به یک مکان دچار اشتباه می شود.

خستگی: احساس ضعف بیش از حد که ناشی از همان ضعف عضلانی می باشد.

کند شدن حواس: فرد خجالتی ادراک حسی و هوشیاری اش کاهش می یابد. به عنوان نمونه وقتی ناگزیر است در مقابل جمع صحبت نماید، اگر فردی به او نگاه کند در ان لحظه این ترس فقط روی ان فرد متمرکز می شود و فقط او را می بیند و  به همین دلیل سخنران کمرو فراموش می کند که به نکته ای اشاره کرده است یا نه.

اختلالات عروقی: موجب سرخ شدن یا رنگ پریدگی در ناحیه صورت می شود که علت ان انقباض یا انبساط رگ هاست.

اختلالات ترشحی: ترشح بزاق متوقف شده و رگ ها خشک می شوند و تعریق شدیدی در کف دست ها و زیر بازوها به وجود می اید.

نشانه های روانی:

یک فرد خجالتی مدام احساس دلهره می نماید. و می ترسد که توسط دیگران دست کم گرفته شود. این ترس او را مانند یک پروانه در قفس شیشه ای محدود می کند اگر از یک فرد خجالتی اما باهوش سوالی شود اغلب ساکت می ماند. در واقع در پس تعارفات خود را مخفی می کند تا مجبور به مبارزه نباشد.

منبع
مشاورانه
نمایش بیشتر

عظیمی

کارشناس ارشد روان شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: